PERSBERICHT

Softwarebedrijf SAS beantwoordt
kritiek op commercials met gratis consultancy

Huizen, 19 augustus 2002 - De ophef rond haar radiocommercials heeft softwarebedrijf SAS doen besluiten om kwakkelend bedrijven gratis de helpende hand te reiken. In haar radiocommercials noemt SAS bedrijven die recentelijk of al iets langer geleden in zwaar weer terecht zijn gekomen. Met een duidelijke kwinkslag wekt SAS de suggestie dat indien deze bedrijven met business intelligence software van SAS hadden gewerkt, zij niet in de problemen waren gekomen. Een aantal van de in de commercials genoemde bedrijven heeft aan de bel getrokken en ook buitenstaanders hebben laten weten de knipoog niet op prijs te stellen. Onder het mom van 'niet alleen praten, maar ook doen', heeft SAS besloten om als antwoord op de kritiek bedrijven die in financiële problemen verkeren, aan te bieden gratis gebruik te maken van de -normaliter betaalde- consultancy services van SAS op het gebied van bedrijfsinformatie systemen. SAS is bereid zo'n 100.000 euro te investeren in dit aanbod.

SAS heeft de gewraakte spotjes in de laatste twee weken van juli en de eerste week van augustus uitgezonden. De campagne is zeer succesvol, wat onder andere blijkt uit het feit dat het aantal bezoekers aan de website van SAS met meer dan 700% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is gestegen.

Het initiatief om als 'tegenprestatie' bedrijven de helpende hand toe te steken is genomen nadat een aantal mensen bij SAS heeft geklaagd. "De spotjes hebben een duidelijke kwinkslag en iedereen snapt dat het 'over the top' is wat we zeggen. Maar we wisten vooraf dat wij hiermee op het randje communiceren. Nu er toch mensen zijn die dit kwalijk vinden, hebben we besloten onze verantwoordelijkheid te nemen door onze diensten gratis aan te bieden aan slecht draaiende bedrijven die een blik van een buitenstaander nodig hebben om hun bedrijfsinformatie systemen door te lichten.

Op basis van dit advies kunnen zij maatregelen nemen om efficiency-voordelen te halen. Normaliter brengen wij deze consultancy in rekening", zegt Bob van Dulken, marketing en sales directeur van SAS Nederland.

Het bedrijf zendt deze en volgende week de campagne opnieuw uit, waarbij een aantal nieuwe spotjes is te beluisteren. Onder andere de echecs van Enron en Sport7 worden met een knipoog op de korrel genomen. Deze campagne is te beluisteren via Radio 1, Radio 2 en Business News Radio.

Over SAS
SAS is wereldwijd de grootste, onafhankelijke softwareleverancier en marktleider in strategisch beslissingsondersteunende software: Business Intelligence. Door deze software weten beslissers wat er binnen het bedrijf gebeurt, beschikken zij snel over betrouwbare en actuele informatie en kunnen daardoor gefundeerde beslissingen nemen. Relaties binnen een organisatie en met klanten en toeleveranciers worden versterkt. SAS is opgericht in 1976 en is sinds 1986 actief in Nederland. Wereldwijd gebruiken meer dan 38.000 bedrijven, overheidsorganisaties en universiteiten de software van SAS. 98% van de Fortune100 bedrijven en 90% van de Fortune 500 bedrijven zijn klant van SAS.

Bezoek voor meer informatie: www.sas.com/nl .

Contactgevens (