Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: minister moet verstoringen treinverkeer aanpakken

ROVER roept Minister De Boer op tot een overtuigende aanpak van de vele verstoringen van het treinverkeer. De spoorweginfrastructuur in Nederland is kreupel; het aantal storingen met ontwrichtende gevolgen voor het treinverkeer is al jarenlang bijzonder groot. Ook de onderhoudstoestand van het spoor geeft reden tot zorg. NS werkt inmiddels aan een verbeterplan voor de eigen
verantwoordelijkheidsgebieden, zoals treinen en personeel. Maar de resultaten daarvan worden voor een flink deel teniet gedaan door het grote aantal problemen met de baan, wissels en seinen, bovenleiding en computersystemen. Voor deze infrastructuur is het Rijk verantwoordelijk. Op dit punt ontbreekt echter een integraal verbeterplan met concrete doelstellingen.

De ontwrichtende storingen volgen elkaar in hoog tempo op. Wissel- en seinstoringen zijn aan de orde van de dag, het aantal problemen met de bovenleiding is legio, de storingsgevoeligheid van computer- en communicatiesystemen legt regelmatig complete knooppunten lam en haast iedere afwijking van het langjarig weergemiddelde lijkt fataal. Sommige problemen worden veroorzaakt door een opgelopen onderhoudsachterstand, maar een aanzienlijk aantal storingen doet zich voor op trajecten en knooppunten waar recent nieuwe systemen zijn geïnstalleerd. Een nieuw fenomeen is gebrek aan reserve-onderdelen, waardoor een wissel bij Alphen aan den Rijn pas in september kan worden gerepareerd.

Het onderhoudspeil van de railinfrastructuur is inmiddels dusdanig dat zelfs de veiligheid van het treinverkeer onder druk staat. Dat blijkt onder meet uit de in april verschenen Trendanalyse van Railned Spoorveiligheid. Volgens ROVER maakt dit alles duidelijk dat aan de bedrijfszekerheid van de infrastructuur hogere eisen moeten worden gesteld. Ook is beter toezicht nodig op het nakomen van deze eisen. ROVER vindt dat Verkeer en Waterstaat zich teveel afzijdig heeft gehouden en roept minister De Boer op om hierin verandering te brengen. De hoogstnoodzakelijke verbetering van het spoorvervoer kan niet van één kant (te weten het vervoerbedrijf NS) komen.

ROVER wil tevens dat de nieuwe minister afziet van het 'rekeningrijden op het spoor'. NS moet aan het Rijk een steeds hoger wordende infraheffing betalen voor het gebruik van het spoor. NS berekent deze infraheffing door in de prijs van het treinkaartje. ROVER vindt dit 'kwartje van Netelenbos' onacceptabel, gezien de bedenkelijke toestand van de infrastructuur, het ontbreken van een herstelplan daarvoor en de belofte aan de automobilist om het 'kwartje van Kok' af te schaffen.

20 augustus 2002

---