Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 20-08-2002

Steeds vaker een bloemetje op kantoor

Bijna 9 op de 10 bedrijven in het midden- en grootbedrijf (= 10 of meer werkzame personen) hebben regelmatig bloemen en/of planten in het bedrijf. Ten opzichte van 1992 is de bedrijvenmarkt van snijbloemen bijna verdubbeld. Ook de afzet van kamerplanten is in de bedrijvenmarkt erg gestegen sinds 1992. Dit blijkt uit het rapport Branche in Detail van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Ten opzichte van 2000 zijn de totale bestedingen aan snijbloemen in 2001 met 3% gestegen en van kamerplanten met 2%.

De bedrijvenmarkt is een enorme groeimarkt voor de snijbloemen en kamerplanten. Steeds meer bedrijven zorgen voor groenof kleurop het werk. Daarnaast groeit het gemiddeld bestede bedrag per bedrijf. In 2001 had de bedrijvenmarkt een omvang van 336 miljoen, waarvan 58% betrekking had op de bestedingen aan snijbloemen.

In de periode 1992-2001 is de particuliere markt van kamerplanten in bestedingen gedaald met 17%. De verkoop van (snij)bloemen is in vergelijking daarbij, in dezelfde periode, maar heel licht gedaald met
1%. Consumenten hebben in 2001 aan bloemen en planten ruim 1,15 miljard uitgegeven. Daarbij gaat tweederde van de totale bestedingen naar snijbloemen en eenderde naar kamerplanten. Redenen voor de daling van kamerplanten in huiskamers zijn onder andere de andere inrichting van huizen waar planten niet altijd meer verplicht aanwezig zijn om een decoratieve functie te vervullen, het feit dat planten steeds minder een cadeauartikel zijn en het verzorgen van planten bij tweeverdieners door tijdgebrek erbij inschiet.

Veel bloemen worden naast bloemenwinkels gekocht op de warenmarkten en op de bloemen- en plantenafdelingen van de supermarkten. Bij planten valt de sterke positie van de tuincentra op, die in de loop der jaren een groot marktaandeel op de bloemenwinkels hebben veroverd. Tot de overige kanalen behoren onder andere de kwekers, de bouwmarkten en de tankshops.
Sinds 1992 zijn wat de ontwikkeling van de marktaandelen bij snijbloemen betreft de bloemenwinkels de verliezers en de warenmarkten en supermarkten de winnaars.

De bloemenwinkels realiseerden in 2000 een gezamenlijke omzet van 910 miljoen exclusief btw. Dit is 1% meer dan in 1999. De omzet is bij bloemenwinkels vooral hoog in het 2e en 4e kwartaal. Daarin vallen feestdagen zoals moederdag, Pasen en Pinksteren respectievelijk Kerstmis en de jaarwisseling. De detailhandel in bloemen en planten biedt werk aan ongeveer 18.000 personen. Hiervan is 66% als werknemer en 34% als ondernemer of meewerkend gezinslid actief.

Branche in Detail
Meer informatie over het rapport Branche in Detail kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD bestellijn: telefoon 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 338 57 11.