Ingezonden persbericht

TPG Post neemt initiatief richting overheid:

VOORSTEL VOOR VERANTWOORDE VERDERE OPENING
NEDERLANDSE POSTMARKT

TPG Post presenteert vandaag haar visie op de toekomst van de postmarkt in Nederland. Deze visie is neergelegd in een brochure waarin TPG Post de overheid een voorstel doet voor een verantwoorde verdere opening van de Nederlandse postmarkt met garanties voor de dienstverlening aan de consument.

TPG Post komt nu met dit initiatief tegen de achtergrond van de snelle en complexe ontwikkelingen in de postsector. Terwijl de concurrentie in de Nederlandse postmarkt al ver voor loopt op die in andere landen, vraagt de markt om nog meer concurrentie. De postvolumes staan onder druk onder andere door elektronische communicatiemiddelen. Tegelijkertijd heeft de Staat aangegeven haar belang in TPG te willen terugbrengen. Duidelijkheid in de regelgeving is in deze situatie van groot belang.

Harry Koorstra, Lid Raad van Bestuur TPG, verantwoordelijk voor TPG Post: \\\"Wij stellen daarom voor om met de overheid een samenhangend totaalpakket van maatregelen af te spreken voor de komende jaren, opdat alle belanghebbenden in de postmarkt duidelijkheid krijgen over de regelgeving. Deze afspraken moeten het geheel aan postale regelgeving afdekken. Alleen dan ontstaat de zekerheid die we als bedrijf nodig hebben om een stabiel lange termijn beleid te kunnen voeren\\\".

Hoofdpunten voorstel TPG Post

* Verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram in 2004
* Volledige opening van de markt in 2007 mits het Verenigd Koninkrijk en Duitsland hetzelfde doen

* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen
* Continuering van het huidige tariefbeheerssysteem: de consument gaat in reële termen niet méér betalen

* De kwaliteit van dienstverlening blijft hoog
* Aantal postvestigingen blijft de komende jaren zoals is afgesproken
* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot
* Toezichtregime loopt in de pas met verdere liberalisering
Ontwikkeling concurrentie

* De verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram kan al in 2004 worden doorgevoerd, in plaats van de Europese datum van 2006. Zodra de postmarkten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk geheel worden vrijgegeven, vermoedelijk in 2007, kan dat ook in Nederland. Hiermee blijft Nederland voorop lopen met de liberalisering van de postmarkt, maar verliest de rest van Europa niet uit het oog.


* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen Wat TPG Post betreft mogen concurrenten brievenbussen aan de weg plaatsen, zodat een eind komt aan het monopolie van TPG Post hierop. Tevens biedt TPG Post aan dat zij op commerciële basis gebruik kunnen maken van postkantoren. Samen met de reductie van het monopolie biedt het voorstel concurrenten de basis die zij nodig hebben om hun dienstverlening verder kunnen ontwikkelen.

Garanties voor consument


* Stabiel tariefbeleid. De consument gaat niet méér betalen Het huidige tariefbeheersingssysteem heeft goed gewerkt, en blijft tot minimaal 2007 bestaan.
De prijs/kwaliteitsverhouding van TPG Post is de beste in Europa en de prijs van de Nederlandse
postzegel behoort tot de laagste. TPG Post is dan bereid het consumententarief voor een brief in
Nederland (39 eurocent) de komende vijf jaar maar een keer te verhogen met ten hoogste de totale
inflatie in die periode. In reële termen gaat de consument dus niet méér voor zijn binnenlandse brief
betalen.


* Kwaliteitsniveau dienstverlening blijft hoog TPG Post biedt diensten van een hoog kwaliteitsniveau en wil dat zo houden. TPG Post stelt zich
ten doel om de kwaliteit op hetzelfde niveau te handhaven.


* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot TPG Post houdt zich uiteraard aan de afspraken over het aantal postvestigingen. Daarnaast
ontwikkelt TPG Post, in samenwerking met andere marktpartijen en de overheid, aanvullende
diensten gericht op ouderen, gehandicapten en mensen die in landelijke gebieden wonen.

Toezicht loopt in de pas met verdere liberalisering TPG Post stelt dat post na het openstellen van de markt een normale bedrijfstak zal zijn geworden en dat hierdoor sectorspecifiek toezicht niet meer nodig is.

TPG Post zal dit voorstel de komende tijd aan alle betrokken partijen toelichten. Alleen in goed overleg kunnen de soms tegengestelde belangen van de verschillende 'stake holders' worden geïntegreerd in een samenhangend stelsel van afspraken over de toekomst van de Nederlandse postmarkt.

De voorstellen van TPG Post moeten in hun onderlinge samenhang worden gelezen en de volledige tekst van de brochure is beschikbaar op www.tpg.nl

Koninklijke TPG Post is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 143.000 werknemers in 60 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 ¤ 11,2 miljard. De omzet is gedurende het eerste halfjaar van 2002 met 4,2% gestegen. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.



Ingezonden persbericht