Verbond van Verzekeraars

Wat er ook aan de haak hangt

De RDW heeft onlangs de brochure Wat er ook aan de haak hangt Boven de 750 kg n eigen kenteken uitgebracht. Hierin wordt ingegaan op de nieuwe regels die vanaf 1 september gelden voor de registratie van alle aanhangwagens, caravans en opleggers die zwaarder zijn dan 750 kg.

De belangrijkste verandering voor deze groep aanhangwagens is dat ze zelfstandig moeten worden geregistreerd. Nu heeft een aanhangwagen nog een registratiebewijs met technische gegevens, maar vanaf september hoort bij iedere aanhangwagen met een treingewicht zwaarder dan 750 kg een kentekenbewijs waarop ook gegevens van de eigenaar/houder staan. Voortaan wordt van elke aanhangwagen zwaarder dan 750 kg bijgehouden wie de eigenaar is.
Daarnaast moet een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg een eigen kentekenplaat voeren. Nu voeren aanhangwagens in Nederland nog hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig, maar straks wordt de letter-cijfercombinatie die nu op het registratiebewijs staat, het nieuwe kenteken op de kentekenplaat. In de brochure van de RDW wordt toegelicht wat dit in de praktijk betekent.
Op 2 september reikt minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat de eerste nieuwe kentekenplaat voor aanhangwagens uit aan een orgelman (orgelkarren met een treingewicht zwaarder dan 750 kg moeten immers ook van een kenteken worden voorzien) tijdens een bijeenkomst voor genodigden in de RAI.

Bondig, augustus 2002