Voedingscentrum
Voedingsvoorlichting blijft nodig
21 augustus

In de supermarkt, op straat, in het bedrijfsrestaurant of de schoolkantine is het niet gemakkelijk de verleidingen van tussendoortjes, snacks en vette producten te weerstaan. Geleidelijk worden we ook in Nederland steeds dikker. Het Voedingscentrum probeert fabrikanten daarom te stimuleren meer gezonde producten te maken. Daarnaast zijn onze voorlichtingscampagnes erg belangrijk in de strijd tegen overgewicht.

Het Voedingscentrum stimuleert fabrikanten om meer gezonde producten te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door minder slechte vetten in producten te gebruiken en door het ontwikkelen van producten die de consumptie van groenten en fruit bevorderen. Resultaat daarvan is onder andere de Jaarprijs Goede Voeding waaraan steeds meer fabrikanten deelnemen.

Goede resultaten
Met voorlichtingscampagnes als Let op vet en Goede voeding, wat let je? heeft het Voedingscentrum de consument meer bewust gemaakt van de eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor is de consumptie van (verzadigd) vet de afgelopen tien jaar met ongeveer 5% gedaald. Daarnaast is door onze praktische benadering, publicaties en voortdurende voorlichting al 80% van de Nederlanders bekend met de richtlijn 2 ons groenten en 2 keer fruit. Eenderde denkt ook bewust na over zijn eigen eetgedrag, een eerste aanzet tot gedragsverandering! Gezien de beperkte budgetten een geweldig resultaat.

Gezondheidswinst
Als vervolg hierop ontwikkelt het Voedingscentrum nu een nieuwe campagne gericht op het voorkomen van overgewicht. Kiezen voor minder vette alternatieven en tussendoortjes werkt op de lange termijn namelijk beter dan het zoveelste wonderdieet. Als tegenwicht in de wereld vol commerciële en eetbare verleidingen, blijft onze voortdurende, eerlijke voorlichting over gezond eten broodnodig. Wij zien het als onze plicht de consument te wijzen op de tien jaar gezondheidswinst die hierdoor te behalen is.