Ingezonden persbericht


PERSBERICHT


Internettelevisie wordt steeds populairder in Nederland

Kijkcijfers FTV hoogste ooit, breekt 100.000 grens


Amsterdam, 21 augustus 2002 FinanceTelevision (FTV), het eerste en enige financiële televisiestation van Nederland, heeft de afgelopen vier weken een explosieve groei van haar kijkcijfers beleefd. FTV bereikt nu elke week ruim 25.000 kijkers op internet. In het begin van het jaar was dat nog circa 10.000 kijkers per week en bij de start van het station in april 2000 nog geen 1000.

FTV zendt haar financieel-economische videoprogramma s uit op het internet. De programma s zijn beschikbaar op de websites van alle grote internetproviders en de belangrijkste nieuws- en beleggingssites in Nederland. FTV heeft de afgelopen maand de portals Planet, MSN, 12move, Wanadoo en IEX aan haar distributienetwerk toegevoegd. Deze week is een distributie-overeenkomst met Tiscali getekend. De eerste portals waren NU.nl, Alex en Zonnet.

Wat al een tijdje gemeld wordt in de media wordt bewezen door de spectaculaire groei van de kijkcijfers van FTV. Steeds meer internetters hebben de beschikking over breedbandige verbindingen. Hierdoor zijn de programma s van FTV voor een steeds groter publiek interessant, aldus Michiel Plugge, sales en marketing manager van FTV. Volgens recent onderzoek gebruikt momenteel meer dan 50% van de internetters breedband.

FTV, dat het grootste deel van zijn inkomsten verkrijgt met het rechtstreeks uitzenden van persconferenties en reclame-inkomsten bij de programma s, ziet haar businessconcept ondanks het slechtere economische klimaat steeds beter werken. Maar liefst 35 beursgenoteerde ondernemingen zonden hun conferentie via FTV op het internet uit met gestaag stijgende kijkersaantallen. Naar grote uitzendingen kijken soms 1200 mensen tegelijkertijd. Na de live uitzending kijken meestal nog eens enkele duizenden naar de on-demand versie.

Door het sterk gestegen kijkersaantal is FTV nu als televisiezender ook voor grotere adverteerders interessant. Doordat de doelgroep heel homogeen is en iedereen die de video wil zien ook naar de commercial kijkt is de respons zeer hoog. Sommige uitzendingen halen een respons van meer dan 10%, waar een percentage van 0,1% normaal is op internet , aldus Plugge. FTV had al adverteerders als Robeco, Société Générale, Interhome, Stroeve, Porsche, Alex en Van Boom Slettenhaar Vastgoed.

Sjouke Rijper, hoofdredacteur van het station, voegt hieraan toe: De combinatie van een groeiend breedband gebruik en een objectief en spannend programma aanbod, heeft het aantal kijkers doen groeien. Mensen hebben ook het gemak van internettelevisie ontdekt. Ze kijken wanneer ze willen, soms ook midden in de nacht! Wij hebben de sleutel in handen voor een gezond televisiemodel op internet.

Over FinanceTelevision:

FTV zendt dagelijks financiële journaals uit en interviews met topmensen uit het Nederlandse bedrijfsleven op www.financetelevision.nl. Daarnaast zijn de televisieprogramma s van FTV ook te zien op Nu.nl, Tiscali.nl, Planet.nl, IEX.nl, MSN.nl en meer grote internet portals. FTV is gelanceerd op 4 april 2000 en is een initiatief van Bank Labouchere, Nederlands Omroepproduktie Bedrijf NV (NOB) en MoneyView Nederland NV.

Noot aan de redactie:

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met :

Financetelevision BV:

Michiel Plugge

Sales en Marketing Manager

020-3209975