Gemeente Breda

21-08-2002

Gemeentelijk beleid Wet voorzieningen gehandicapten gehandhaafd

Het college van burgemeester en wethouders wil ook volgend jaar het voorzieningenniveau van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (Wvg) handhaven. Dit ondanks steeds hoger oplopende kosten. Dit staat in het beleidsplan Wvg voor 2003.
Het college heeft voor de komende tijd geen nieuwe plannen rondom de Wvg ontwikkeld omdat alle aandacht gaat naar het uitvoeren van lopende activiteiten en het overbrengen van de indicering voor Wvg-voorzieningen naar het Regionaal Indicatie Orgaan Breda (RIO). Ook het protocol over de uitvoering van de Wvg dat tussen het ministerie van Sociale Zaken en de VNG is afgesloten zal de komende tijd veel aandacht opeisen.
Het college heeft het beleidsplan ter advisering voorgelegd aan de Begeleidingscommissie Wvg en aan de Commissie SAW. Andere groeperingen en individuele burgers kunnen tot 9 oktober inspraak leveren. Op basis van de inspraak wordt het beleidsplan waar nodig en mogelijk - aangepast. Het definitieve beleidsplan Wvg 2003 wordt uiteindelijk in december voorgelegd aan de gemeenteraad.

Voortzetting huidige beleid
In de stadsvisie staat dat meer mensen deel moeten kunnen nemen aan het maatschappelijk leven, dat er een lagere drempel moet komen voor voorzieningen en er meer veiligheid en minder overlast moet komen. De gemeente hecht dus groot belang aan het bieden van een optimaal leefklimaat, óók voor gehandicapten en ouderen. In de voorgaande jaren is er veel extra geld geïnvesteerd in de Wvg zodat de gemeente dezelfde dienstverlening kan blijven aanbieden. De komende tijd wordt deze lijn voortgezet en wordt de reserve verder aangevuld zodat de Wvg ook de komende jaren bekostigd kan worden.

Integrale indicering
Op dit moment adviseert het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) de gemeente al bij het toekennen van duurdere woningaanpassingen. Het is de bedoeling dat dit regionale onafhankelijke orgaan in de toekomst alle advisering rondom de Wvg gaat verzorgen. Dit is een traject waarin de gemeente met 7 andere gemeenten samenwerkt en dat naar verwachting in 2003 leidt tot een integrale indicatiestelling van de Wvg en andere voorzieningen. Voordeel van dit systeem is dat een klant voor allerlei soorten zorgvoorzieningen nog maar bij één instantie hoeft aan te kloppen voor de indicatie. Voorlopig wordt ervan uitgegaan dat deze operatie budgettair neutraal kan verlopen. Vanuit de verschillende deelnemende gemeenten zijn werkgroepen momenteel druk bezig om de precieze gevolgen in beeld te brengen.

Het protocol Wvg
Het protocol is een verbreding van de eerder gemaakte afspraken tussen het ministerie en de VNG. Integraal doorvoeren van het protocol betekent dat het uitvoeringsbeleid aangepast zal moeten worden door het voorzieningenniveau te verhogen. Dit heeft grote financiële gevolgen als deze kosten voor rekening van de gemeente komen. Het is op dit moment nog niet duidelijk wie deze kosten op zich neemt. Door de VNG wordt nog aangegeven hoe de uitvoering van het protocol gerealiseerd kan worden.

Toekomst
Een landelijk onderzoek heeft aangetoond dat er grote afstemmingsproblemen zijn rondom de Wvg en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten wat betreft zorg, vervoer en wonen. Om dit op te lossen, wordt nu landelijk gekeken of er naast een zorgwet ook een dienstenwet kan komen. Daarbij is de Wvg mogelijk een kapstok waaraan de dienstenwet wordt opgehangen. Deze wet kan gaan zorgen voor alle Wvg-voorzieningen plus een aantal voorzieningen die onder andere regelingen vallen. Zo zou de gemeente de regie krijgen voor de dienstverlening aan mensen met een lichamelijke handicap of gebrek. De gemeente Breda wacht landelijke ontwikkelingen rondom deze dienstenwet af.

Aanbesteding deeltaxi
Het traject aanbesteding Deeltaxi is in 2002 gestart en wordt in 2003 afgerond. Vanuit de uitvoering van de Wvg gezien gaat het om het in standhouden van het huidige systeem met, voor zover dat voor dezelfde prijs mogelijk is, op onderdelen verbeteringen.

Klanttevredenheid
In 2002 is een klanttevredenheidsonderzoek Wvg uitgevoerd. Hoewel de tevredenheid hoog was is het onderzoek aanleiding geweest om op een aantal onderdelen nadere maatregelen te nemen om tot een nog hogere tevredenheid te komen. Deze maatregelen lopen door in 2003. Algemene lijn is dat actief gevolgd wordt welke wensen de doelgroep heeft bij van de uitvoering en behandeling door de gemeente. Waar mogelijk wordt gestreefd naar meer maatwerk voor iedereen.

Breda, 21 augustus 2002