Bedrijfschap Horeca en Catering

Persbericht P-11; Zoetermeer, 22 augustus 2002 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Ook in 2e kwartaal aanhoudende volumedaling in horeca

Horeca

Gecorrigeerd voor prijsstijgingen noteert de horeca in het tweede kwartaal 2002 een volumedaling van - 2,3%. Deze daling is opnieuw groter dan in het vorige kwartaal en in het vierde kwartaal 2001 (-1,8%, resp. 0,0%). De horeca ondervindt in toenemende mate de gevolgen van de aanhoudende laagconjunctuur doordat consumenten minder buitenshuis drinken, eten of slapen.

Als gevolg van een lagere consumptie (-7,7%) is de omzetwaarde bij de drankverstrekkers gedaald. Vorig jaar had deze sector nog de hoogste omzetgroei in het tweede kwartaal binnen de horeca. In de fastfoodsector en de restaurantsector is de omzetwaarde gestegen maar het omzetvolume gedaald

(-1,2 resp. -1,0%). Ook allerlei bezuinigingsmaatregelen in het Nederlandse bedrijfsleven hebben zijn invloed op horecabestedingen. Hotels trachten met kortingen particulieren te lokken om de kamerbezetting op peil te houden nu het zakelijke verkeer het enigszins af laat weten. Door berichten over het uitblijven van economisch herstel en dalende beurskoersen is de consument zuiniger geworden en meer prijsbewust.

Catering en verblijfsrecreatie

De omzetwaarde van gecaterde bedrijfsrestaurants is minder conjunctuurgevoelig en blijft met 9% stijgen. De omzetwaarde van de verblijfsrecreatie is met 3,1% gestegen

Bovenstaande ontwikkelingen zijn opgenomen in de Barometer die het bedrijfschap Horeca en Catering in samenwerking met het CBS uitbrengt. Hiernaast besteedt de Barometer deze keer ondermeer aandacht aan een onderzoek naar de toenemende cateringvoorzieningen in het onderwijs en een onderzoek onder Duitse toeristen naar de kwaliteit van de Nederlandse horeca die over het algemeen hoog beoordeeld wordt.

De volledige tekst van de Barometer 2e kwartaal 2002 en aanvullende informatie is beschikbaar op onze internetsite www.BHenC.nl onder de rubriek Barometer.