AutoRai

22-8-2002

Innovatieve Business Class: de Opel Signum

De sportieve Vectra GTS is nog maar net geïntroduceerd, of Opel toont de derde Vectra variant: Signum. In maart 2003 beleeft de vernieuwende, flexibel in te richten en beeldschone Opel zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Genève.


* Elegante topversie van de nieuwe Vectra met onderscheidende carrosserievorm

* Opvallende veelzijdigheid en comfort in het interieur door langere wielbasis

* Krachtige motoren en geavanceerde technologie voor superieure rijeigenschappen

Zijn uitgestrekte ontwerp, de flexibele achterste zitrij, uitzonderlijke uitrusting en vooruitstrevende nieuwe technologieën maken de Signum een auto die zich verheft boven de standaard in zijn klasse. Sterker nog, met de Signum boort Opel een geheel nieuwe markt aan, zoals het merk dat ook deed met de Opel Zafira.

De Opel Signum is een stijlvolle verschijning met uitstekende rijeigenschappen en individueel comfort voor de passagiers met een unieke flexibiliteit van het interieur. De maten zijn ongewoon: hoewel de totale lengte van 4636 millimeter maar 40 millimeter meer bedraagt dan die van de Vectra sedan, is de wielbasis met 2830 millimeter maar liefst 130 millimeter langer. De achteroverhang is daardoor kort. De Signum laat een deel van zijn karaktertrekken zien in het speciaal ontworpen front, maar de echte aard van de Signum komt pas boven als je naar de zijkant van de auto kijkt: wat meteen opvalt is de brede C-stijl en de opvallend gevormde, koepelvormige achterruit.

Carl-Peter Forster, Voorzitter en Managing Director van Opel, verwacht veel van het nieuwe model: De Signum is de Business Class van Opel een unieke auto, gemaakt voor de veeleisende klant die veel belang hecht aan dynamiek, ontwerp, kwaliteit en representativiteit. Met de Signum is de klant in staat om zijn persoonlijkheid en levensstijl uit te dragen. Wij zijn er van overtuigd dat de Signum mensen zal aanspreken die op dit moment in een ander merk auto rijden en niet eerder een Opel overwogen.

Eén van de hoogtepunten van de nieuwe Opel Signum is het innovatieve zitsysteem. Dankzij de lange wielbasis kan de Signum achterin de ruimte en het comfort bieden van een auto uit een klasse hoger. Naar wens kunnen de achterpassagiers de stoelen afzonderlijk van elkaar 130 millimeter naar achteren schuiven. De rugleuning kan zelfs tot een hoek van 28 graden worden versteld en is dan, om een vergelijking te maken, net zo comfortabel als een stoel in de business-class van een vliegtuig. De drie achterste zitplaatsen kunnen ook naar voren worden geklapt zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat met een laadruimte van 1.400 liter. Met de achterste zitrij opgeklapt bedraagt de maximale inhoud van de kofferbak 480 liter.

De eerste multifunctionele Travel Assistant ter wereld De zitplaatsen achterin bieden veel extras. De ingenieurs van Opel hebben een zeer veelzijdige middelste zitplaats ontworpen. Wanneer het zitvlak naar voren geklapt en omgedraaid wordt, ontstaat een zeer praktische opbergruimte. Door de rugleuning van de middelste zitplaats om te klappen onstaat een comfortabele armsteun. Voor degene die achterin wil werken, een spel wil spelen, of bijvoorbeeld wil eten of drinken, biedt de innovatieve Travel Assistant uitkomst.

De Travel Assistant is achterin te vinden tussen de twee buitenste zittingen en beschikt over de volgende zaken: twee uitklapbare werkbladen, een afvalbak, een koelbox, bekerhouders, een stopcontact, een houder voor een draagbare dvd-speler en een afzonderlijke bediening van het audiosysteem voor de achterste inzittenden. Al deze intelligente oplossingen zijn te vergelijken met de mogelijkheden die aanwezig zijn in moderne vliegtuigen. Ook het idee om kleine zaken in opbergruimtes boven het hoofd op te bergen is hier van afgeleid. De Signum wordt uitgerust met een dakconsole met leeslampjes voor de achterpassagier en maar liefst vijf opbergruimtes.

Andere noviteiten in de Signum zijn drie ECOTEC motoren waaronder een direct ingespoten benzinemotor met een cilinderinhoud van 2.2 liter en een maximum vermogen van 114 kW/155 pk. Tevens zal een 2.0 liter turbo met 129 kW/175 pk zijn opwachting maken en voor de Signum beschikbaar worden. De reeks wordt gecompleteerd door een 3.0 liter V6, common-rail turbodiesel van 130 kW/177pk. Tezamen met het Interactive Driving System (IDS) staan deze krachtbronnen en de inmiddels bekende
1.8 en 3.2 V6 garant voor een buitengewone rijervaring.

Er zijn meer baanbrekende voorzieningen op de Signum te vinden zoals adaptieve koplampen (AFL hetgeen staat voor Active Forward Lighting) met bi-xenon koplampen en een orthopedisch geoptimaliseerde en tevens luchtgekoelde bestuurdersstoel die op acht verschillende manieren versteld kan worden. Deze vooruitstrevende kenmerken, die alle bijdragen tot een optimale voertuigbeheersing, zijn gewoonlijk alleen te vinden op autos uit het topsegment.

Carl-Peter Forster wijst er op dat de Signum een belangrijke strategische rol zal gaan spelen: De auto is, net zoals de nieuwe Meriva, een goed voorbeeld van de innovatieve geestdrift waarmee toekomstige Opels gemaakt zullen worden. De vernieuwing zal onder meer blijken uit dynamische vormgeving en nieuwe veelzijdige concepten voor de benutting van interieurruimte. In de toekomst zal tot 40 procent van onze modellen, net als de Signum en de Meriva, gebaseerd zijn op innovatieve concepten die niets meer met conventionele segmenten van doen hebben of zelfs geheel nieuwe segmenten creëren. Met de Signum, zoals de naam al zegt, zenden wij een krachtig signaal uit naar de automobielindustrie.