Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

UDEN, 23 AUGUSTUS 2002

BEDRIJFSRESULTAAT BETER BED HOLDING EERSTE HALFJAAR 2002 BREAK EVEN

Beter Bed Holding N.V. heeft in de eerste helft van 2002 een 8,4% lagere omzet gerealiseerd van EUR 106 miljoen (eerste helft 2001: EUR 116 miljoen). Door de toegenomen onzekerheid onder consumenten nam de koopbereidheid voor met name de grote aankopen sterk af. Hierdoor daalde de vraag naar slaapkamermeubilair en matrassen. In maart werd de verwachting uitgesproken dat in geval van een 10% lagere omzet in vergelijkbare winkels, het bedrijfsresultaat over de eerste helft van 2002 zou uitkomen tussen break even en EUR 5 miljoen. De consumentenvraag daalde echter nog sterker, zodat het bedrijfsresultaat aan de onderkant van de verwachting is uitgekomen. De omzetdaling vond plaats bij alle drie de winkelformules, Beter Bed, Matratzen Concord en Dormaël. Het bedrijfsresultaat daalde naar EUR 0,1 miljoen (eerste helft 2001: EUR 10,2 miljoen). Het netto resultaat was een verlies van EUR 0,9 miljoen tegen een winst van EUR 5,5 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. Het aantal filialen nam toe tot 597 (ultimo 2001: 555).

Frans Geelen, directievoorzitter Beter Bed Holding: "De consument is uiterst voorzichtig en terughoudend in zijn bestedingen. Dit raakt vooral de grote aankopen, waarbij de bestedingen aan onze producten ook nog eens negatief worden beïnvloed door de afzwakking van de huizenmarkt. Hieraan heeft Beter Bed Holding zich niet kunnen onttrekken. Wij stimuleren onze omzet via additionele promotionele inspanningen en reduceren, waar mogelijk, kosten. De investeringen, die in de eerste helft van 2002 hoger waren dan in dezelfde periode vorig jaar, richten wij op de meest winstgevende activiteiten. De winkelexpansie van Matratzen Concord is versterkt doorgezet, met name in Duitsland, en onze investeringen in ICT bij Beter Bed en bij Matratzen Concord zijn opgevoerd."

Financieel
De brutomarge was met 53,8% fractioneel lager dan in de eerste helft van 2001 (54,1%). In vergelijking met de eerste helft van 2001 daalde de omzet per winkel sterker dan de kosten per winkel. Hierdoor stegen de operationele kosten als percentage van de omzet van 45,3% naar 53,7%. De EBIT marge daalde hiermee van 8,8% naar 0,1%. Het netto resultaat was EUR 0,9 miljoen negatief (eerste helft 2001: EUR 5,5 miljoen). Het netto verlies per aandeel kwam uit op EUR 0,11 (eerste helft 2001: EUR 0,71 winst per aandeel). De investeringen bedroegen EUR 3,7 miljoen (eerste helft 2001: EUR 2,6 miljoen). De vroegtijdig genomen maatregelen ter reductie van de kosten hebben in de eerste helft van 2002 al effect gesorteerd. Bij een stijging van het aantal winkels met 13% ten opzichte van de eerste helft van 2001 en een stijging van het aantal vierkante meters verkoopoppervlak met 10%, stegen de totale kosten ondanks de inflatoire druk met 8,5%. De logistieke kosten konden in de eerste helft van 2002 met 6,5% worden verminderd ten opzichte van de eerste helft van 2001. Ten opzichte van de tweede helft van 2001 steeg het aantal winkels met 7% en het aantal vierkante meters verkoopoppervlak met 6%. De totale kosten stegen met 1,5% en de personeelskosten bleven gelijk.

Operationeel
In het eerste halfjaar van 2002 werden 59 winkels geopend en 17 winkels gesloten. Hiermee groeide het totaal aantal winkels met 42, van 555 eind 2001 naar 597 eind juni 2002. Deze groei vond conform de strategie grotendeels buiten Nederland plaats. De omzet in vergelijkbare winkels daalde met 14%. Deze daling was van gelijke omvang bij Beter Bed Nederland en Matratzen Concord Duitsland. In de eerste maanden was de teruggang in de Duitse markt groter dan in de Nederlandse, maar door de zeer slechte omzet in juni is de daling in Nederland inmiddels net zo groot als in Duitsland.

Beter Bed
In de eerste helft van 2001 opende Beter Bed in Nederland één winkel. Hiermee zijn er nu 76 Beter Bed winkels in Nederland. De resultaten van de nieuwe winkel in Amsterdam Villa Arena zijn goed. In Duitsland bleef het aantal Beter Bed winkels onveranderd op 5. Ondanks de door de klanten goed ontvangen nieuwe collectie en ondanks de intensieve promotionele activiteiten daalde bij de Beter Bed formule de omzet in Nederland met 14,8%. Beter Bed haalde in de sterk dalende Duitse markt in de vergelijkbare winkels een hogere omzet. In Nederland is de omschakeling naar een nieuw automatiseringssysteem gestart. Dit systeem wordt per distributiecentrum en de daarop aangesloten winkels ingevoerd. De omschakeling zal naar verwachting in de eerste helft van 2003 worden voltooid. Het beoogde resultaat ligt in kortere levertijden en grotere efficiency in de besturing van de goederenstroom en daarmee in een betere klantenservice met lagere voorraden.

Matratzen Concord
In de eerste helft van 2002 opende Matratzen Concord 58 winkels en sloot er 17. Ultimo juni had Matratzen Concord 504 winkels (eind 2001: 463). Hiervan waren 425 winkels gevestigd in Duitsland (399), 20 in Oostenrijk (16), 17 in Zwitserland (17), 28 in Nederland (22), 7 in Frankrijk (5) en 7 in Italië (4). Vanwege de expansie van het filialennet kon de omzetdaling bij Matratzen Concord beperkt worden tot -1,1%. In Duitsland daalde de omzet met 3,2%. Buiten Duitsland werd een omzetgroei van 18,5% gerealiseerd. De eind 2000 en begin 2001 geïntroduceerde collecties onder eigen merknaam bleven succesvol. Ook bij Matratzen Concord wordt omgeschakeld op een nieuw automatiseringssysteem. Deze omschakeling zal grotendeels al in 2002 worden voltooid en zal eveneens resulteren in grotere efficiency in de besturing van de goederenstroom en daarmee in een betere klantenservice met lagere voorraden.

Dormaël
Het aantal winkels van Dormaël bleef onveranderd op 12. In de eerste helft van 2002 stond de omzet ook bij Dormaël onder druk.

DBC
Via het in september 2001 opgestarte DBC worden de in eigen beheer ontwikkelde M Line matrassen verkocht op de Nederlandse en de Duitse markt. De M Line matrassen hebben onder meer superieure drukverlagende kwaliteiten. Deze producten worden in Nederland verkocht via Beter Bed, via winkels van derden en aan instellingen in de gezondheidszorg. In Duitsland wordt verkocht via de 5 eigen Beter Bed winkels en via winkels van derden. Inmiddels is het aantal verkooppunten van derden hoger dan het aantal eigen winkels dat M Line producten verkoopt.

Productie
In april is één van de drie productielocaties in Polen gesloten. In verband met deze sluiting is EUR 0,1 miljoen gebruikt van de eerder getroffen voorziening van EUR 0,7 miljoen voor herstructurering van de productie. Het aantal medewerkers (fulltime basis) in de Poolse fabrieken is verminderd van 426 eind 2001 naar 273 per eind juni 2002.

Organisatie
Naast zijn primaire verantwoordelijkheid voor Beter Bed Nederland heeft de heer A.E.P. Sanders (35) vanaf het voorjaar van 2001 ad interim de CFO functie van Beter Bed Holding N.V. vervuld. De heer drs E.J. van der Woude (42) zal met ingang van 1 september 2002 de CFO taken overnemen. De heer van der Woude heeft uitgebreide ervaring in financiële functies in de detailhandel en is sedert 1 januari jl. in dienst bij Beter Bed Holding N.V.

Strategie
De strategie van Beter Bed Holding blijft gebaseerd op het uitbreiden van het marktleiderschap binnen de markt voor slaapcomfort. De nadruk in de realisatie van de strategie ligt op de internationale expansie. De groei van het aantal winkels zal in de nabije toekomst vooral buiten Nederland worden gerealiseerd. Meer dan de helft van het aantal nieuw te openen winkels zal in Duitsland worden geopend, de overige in de rest van Europa. Matratzen Concord heeft het plan om in 2002 netto ongeveer 60 nieuwe winkels aan de keten toe te voegen. Beter Bed heeft in 2002 een nieuwe winkel geopend en twee winkels verplaatst. Bij Dormaël zijn geen openingen gepland in 2002.

Nextprime
Beter Bed Holding N.V. heeft zich aangemeld voor deelname aan het Nextprime segment van Euronext. Dit zal bijdragen aan verdere vergroting van de transparantie van de onderneming voor de belegger. In samenhang hiermee zal de onderneming per kwartaal haar omzetcijfers gaan publiceren. Dit zal voor het eerst plaatsvinden wanneer de omzetcijfers van het 1e kwartaal gepubliceerd zullen worden in april 2003. De financiële agenda is te vinden op www.beterbedholding.com.

Vooruitzichten
In maart werd aangegeven dat voor het gehele jaar 2002 moest worden gerekend met een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat dan in 2001. Deze verwachting was, zoals gezegd, gebaseerd op 10% lagere omzetten in vergelijkbare winkels. Inmiddels zijn de marktomstandigheden en onze omzetten verder verslechterd. Ook voor de uitverkoopperiode van juli en augustus heeft de daling van het consumentenvertrouwen zich vertaald in tegenvallende omzetten. Deze voorzichtige houding van de Nederlandse consument en de onzekere situatie in de Duitse detailhandel maken een voorspelling voor de hoogte van het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2002 moeilijk.

Profiel
Beter Bed Holding is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten retailing met in totaal circa 600 winkels, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland en in Duitsland), Matratzen Concord (actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië) en Dormaël (actief in Nederland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de verkoop van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland en in Duitsland en via haar twee fabrieken in Polen in de productie van slaapkamermeubels voor de Beter Bed winkels en voor derden. Beter Bed Holding behaalde in 2001 met 1.759 medewerkers een omzet van EUR 239 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan de Officiële Markt van Euronext Amsterdam.

BESCHIKBARE BIJLAGEN:

- Geconsolideerde winst en verlies rekening

- Geconsolideerde balans

Voor nadere informatie: Frans Geelen, Directievoorzitter, T: +31 413 338819 of M: +31 6 29565517, F: +31 413 338892, E-mail: frans.geelen@beterbed.nl / website: www.beterbedholding.com