WERELD NATUUR FONDS

Wereld Natuur Fonds roept op tot SOS-e-mails aan wereldleiders

Wereld Natuur Fonds roept op tot SOS-e-mails aan wereldleiders
- Popgroep Kane en DJ Jean ambassadeurs van de SOS Planet Campagne -
Vanaf vandaag voert het Wereld Natuur Fonds een wereldwijde campagne onder de naam 'SOS Planet'. De organisatie luidt de noodklok vanwege het gebrek aan daadkracht bij de wereldleiders om de toegenomen armoede en de vernietiging van de natuur een halt toe te roepen. Zij roept mensen wereldwijd op een SOS-e-mail te sturen aan de wereldleiders voor de toekomst van onze aarde. Deze e-mails zullen eind augustus bij de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling worden aangeboden aan deze wereldleiders. De popgroep Kane, DJ Jean en andere internationale popartiesten zijn ambassadeurs van de SOS Planet campagne.

Noodkreet van Wereld Natuur Fonds
Aanleiding voor de campagne is de tweede Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling van de Verenigde Naties (World Summit on Sustainable Development, WSSD). Deze conferentie gaat eind augustus in de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg van start. Het Wereld Natuur Fonds maakt zich grote zorgen om de armste mensen op aarde en de toestand van de natuur. Deze is in de afgelopen 10 jaar sterk verslechterd, ondanks goede beloften van wereldleiders op de eerste conferentie over dit onderwerp in Rio de Janeiro in 1992. De conferentie biedt wereldleiders nu de kans om concrete actieplannen te ontwikkelen, zodat ook de armste mensen op aarde toegang krijgen tot schoon drinkwater en schone energie.

Oproep aan het publiek
Het Wereld Natuur Fonds biedt via deze campagne het publiek wereldwijd de mogelijkheid hun bezorgdheid over de toekomst van de aarde direct kenbaar te maken aan de wereldleiders en hen aan te sporen tot actie. Naast een tv- en radiospot is daarom een speciale actie-site ontwikkeld (zie www.wnf.nl) waar mensen hun (persoonlijke) e-mail kunnen versturen. Deze boodschappen zullen op een bijzondere wijze bij de hoofdingang van het conferentiecentrum te zien zijn voor alle tienduizenden wereldleiders, regeringsvertegenwoordigers en andere conferentiegangers. Eind augustus worden de e-mails aangeboden aan de wereldleiders in Johannesburg.

SOS Planet Concert
Aftrap van de campagne in Johannesburg is het 'SOS Planet Concert', een groots popconcert dat het Wereld Natuur Fonds organiseert op 23 augustus samen met de internationale ontwikkelings-organisatie CARE en de organisator van de conferentie (Civil Society Global Forum). Op het concert zullen Kane en DJ Jean optreden als de Nederlandse ambassadeurs van de campagne.

Geen woorden maar daden
SOS Planet is een alarmerende oproep van de wereldbevolking aan de wereldleiders om het tij te keren. Alexander Quarles van Ufford, afgevaardigde namens het Wereld Natuur Fonds bij deze conferentie: 'De wereldleiders mogen deze uitgelezen kans in Johannesburg niet voorbij laten gaan. We kunnen niet riskeren dat de wereldleiders nóg tien jaar praten. Dit is het moment om actie te ondernemen voor de toekomst van onze aarde'.

Vorige maand bracht het Wereld Natuur Fonds het 'Living Planet Report' uit. Uit dit rapport blijkt dat de snelheid waarmee de wereldbevolking natuurlijke hulpbronnen (bossen, rivieren, oceanen, energie) exploiteert 20% hoger is dan de snelheid waarmee de natuurlijke ecosystemen zichzelf kunnen herstellen.

Kane en DJ Jean
De popgroep Kane en DJ Jean zijn de Nederlandse ambassadeurs van de campagne. Zanger Dinand Woesthoff van Kane: 'De boodschap van de SOS Planet campagne sluit aan bij ons nummer 'Hold on to the world'. Dit is een liedje over het symbolische goed en kwaad van maatschappij en mensheid. Het refrein kun je interpreteren als een regelrechte oproep om de hoop niet op te geven en te vechten voor deze wereld. We vinden het te gek dat we in een positie verkeren om op deze manier, met onze muziek, te kunnen bijdragen aan zoiets positiefs'. DJ Jean: 'Zelf maak ik mij ook grote zorgen over de natuur en de armoede in de wereld. Ik zie het als een enorme uitdaging om via een WNF-mix het dance-publiek meer bij dit soort belangrijke zaken te betrekken'.

Mediapartners
In Nederland werkt het Wereld Natuur Fonds samen met AVRO, BNN en met MTV Nederland om zoveel mogelijk mensen te activeren een SOS-email te sturen. De programma's Arbeidsvitaminen, Pyama FM, Schiffers.fm,
1opdemiddag, BNN United, MTV-Extra en MTV News zullen uitgebreid aandacht aan de campagne besteden.


- einde persbericht -