Vereniging Nederlandse Gemeenten

Spoortransport gevaarlijke stoffen heeft al geruime tijd aandacht gemeenten (22/08/02)

De VNG ondersteunt het initiatief van de gemeente Amersfoort om met de veertien gemeenten die te maken hebben met groepsrisicos bij doorvoer van gevaarlijke stoffen per spoor, nogmaals de aandacht te vragen voor de veiligheid. Op 21 augustus lekte in Amersfoort een tankwagon acrylnitril.

De vervoerder van gevaarlijke stoffen moet voldoen aan wettelijke bepalingen, o.a. omtrent het risico. Gemeenten zijn in geval van een calamiteit verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Het bevoegd gezag (veelal gemeenten) dient bij vergunningverlening voor emplacementen waar gerangeerd wordt met gevaarlijke stoffen, te toetsen of aan de normen van externe veiligheid wordt voldaan.

Over het transport van gevaarlijke stoffen per spoor wordt sinds 1998 overleg gevoerd met o.a. het ministerie van VROM en VenW en de NS (nu Railned en Railinfrabeheer). Nadat in augustus 2000 een chloortrein was ontspoord in Delfzijl, heeft begin 2001 een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de Tweede Kamer. De VNG heeft er toen op gewezen de focus niet alleen te richten op chloortransporten, maar dat een integrale risicobenadering van belang is, waarbij alle gevaarlijke stoffen langs het spoor worden betrokken.

De VNG heeft er bovendien op aangedrongen de emplacementen waar gerangeerd wordt met gevaarlijke stoffen uit de binnenstad te verplaatsen. Dit kost echter geld, dat in zeer beperkte mate beschikbaar is. De gemeente Venlo heeft bijvoorbeeld sinds 1993 plannen om het emplacement uit te plaatsen naar een minder risicovolle locatie buiten de stad. Op basis van een onderzoek uit 2001 is echter gebleken dat de kosten circa 130 miljoen euro bedragen. De toenmalige minister Pronk heeft 27 miljoen euro binnen zijn begroting kunnen vrijmaken.

Nederland kent 14 gemeenten die te maken hebben met emplacementen waar de risiconormen worden overschreden van gevaarlijke stoffen. Het kan hierbij gaan om zowel een overschrijding van het zogenoemde groepsrisico - cumulatieve kansen waarbij grote groepen mensen overlijden in geval van een calamiteit - als ook het plaatsgebonden risico, de kans waarbij één persoon overlijdt. Gemeenten kunnen aan de hand van de risiconormen van het ministerie van VROM bepalen of zij het rangeren binnen de gemeente toestaan.

Amersfoort is officieel geen gemeente meer met een emplacement waar handelingen met gevaarlijke stoffen plaatsvinden. Als gevolg van seinstoringen in Deventer vanwege het noodweer, moest de betrokken goederentrein, die op weg was van Rotterdam naar Duitsland, worden omgeleid en werd in Amersfoort voor korte tijd geparkeerd. Het is aan de organisatie Railned, de capaciteitsverdeler op het spoor, om toe te zien op een zo veilig mogelijke routing van dit type transporten.