Nederlands Huisartsen Genootschap


Een nieuw NHG-product: De telefoonhandleiding

Triage, protocollair werken, delegeren ensamenwerken zijn hot issues op de huisartsenpost. Het NHG wil met het project Spoedeisende Geneeskunde het kwaliteitsbeleid een krachtige impuls geven, ondermeer door stevige ondersteuning te bieden bij de triage door de assistente. In korte tijd wordt een telefoonhandleiding ontwikkeld bestaande uit zestig telefoonkaarten:goed voor ruim 80 procent van de hulpvragen in de avond-, nacht- en weekenduren. De handleiding is ook geschikt voor de telefonische beoordeling van klachten overdag en tijdens de ANW-diensten. Bovendien wordt het materiaal gebruikt bij de scholing van dokters(dienst)assistentes.

Lerend product
De telefoonhandleiding vraagt van het NHG een andere werkvorm. Want over een aantal onderwerpen bestaat vrijwel geen evidence. Om snel op de vraag in te springen is gekozen voor het principe van een lerend product, een werkwijze die in het buitenland met soortgelijke producten al eerder beproefd is. Het komt erop neer dat de telefoonkaart nieuwe stijl in beperkte mate evidence-based en voor een substantieel deel experience- en consensus-based zal zijn.Dit, én het feit dat triage op de huisartsenpost nog in de kinderschoenen staat, maakt dat al doende de telefoonkaarten worden bijgesteld. Qua inhoud en qua stramien. De ervaring zal leren hoe de telefoonhandleiding voor de huisartsenpost het beste kan worden opgebouwd en welke functionaliteiten nodig zijn. Het NHG zal na een jaar desgewenst een verbeterde versie voorbereiden.

Werkconferentie
Hoe wordt de nieuwe NHG-Telefoonhandleiding gemaakt? Het stramien van de bestaande telefoonkaarten wordt vervangen door een nieuw. Met uiteraard meer aandacht voor triage. Het aantal van 22 wordt uitgebreid naar 52. Op ditmoment wordt hard gewerkt aan een opzet voor 34 nieuwe telefoonkaarten; vier vande al bestaande worden geheel herschreven. Deskundige huisartsen, doktersassistentes en NHG-stafleden zullen de definitieve inhoud vaststellen in een werkconferentie op 12 september aanstaande. Vervolgens vindt autorisatie plaats.

Hoeveel spoed?
Naast de protocollen voor 52 klachten ontwikkelt een NHG-werkgroep acht triageprotocollen voor levensbedreigende ziektebeelden. Deze werkgroep, die bestaat uit huisartsen en assistentes, buigt zich ook over een ordening op urgentie: levensbedreigend, spoed, dringend, routine.

Wat verschijnt wanneer?
Op de NHG-website vindt u de onderwerpen die mits de toets van autorisatie wordt doorstaan in de telefoonhandleiding terechtkomen. Het geheel wordt samengevoegd in een handzaam boek dat tijdens het telefoneren geraadpleegd kan worden. Het NHG streeft ernaar het eerste exemplaar te presenteren op zijn congres van 15 november aanstaande. Een digitale versie zal in de loop van 2003 volgen.

Roeland Drijver, huisarts, projectleider Spoedeisende Geneeskunde