Ingezonden persbericht

GEMEENTEN LANGS CHLOORSPOOR OPNIEUW IN ACTIE NA AMERSFOORT

Rotterdam - 23 augustus 2002

Na de bijna-ramp met een treinwagon met de uiterst gevaarlijke stof acrylnitril in Amersfoort van dinsdag 20 augustus riepen de loco-burgemeester en de brandweercommandant op tot het weren van dergelijke gevaarlijke transporten uit de Amersfoortse binnenstad. Amersfoort is één van de 60 gemeenten waar ook de chloortrein wekelijks tweemaal door de dichtbevolkte stad rijdt. Deze gemeenten hebben zich vorig jaar uitgesproken voor het stopzetten van de chloortrein. Dit leidde in juni tot een overeenkomst met AKZO Nobel en de minister van mili-eu tot het beëindigen van de chloortransporten op termijn, namelijk in 2006. Het comité Rood sein voor de Chloortrein roept deze gemeenten nu op zich uit te spreken voor het onmiddellijk stopzetten van dergelijke zeer gevaarlijke treinen waaronder de chloortrein.

Amersfoort ontsnapte aan een ramp, nadat een treinwagon met de uiterst gevaarlijke stof acrylnitril nabij het centraal station begon te lekken. Het station, het stationsplein tientallen kantoren werden ontruimd. In een nabijgelegen woonwijk werden mensen gesommeerd ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven. Deze situatie duurde negen uren, waarin een uiterst onduidelijke en verwarrende berichtgeving omtrent het gevaar, de risico's en de maatregelen voortduurde. Uiteindelijk werd de wagon met de giftige, explosieve en kankerverwekkende stof weggesleept naar de plek waar de wagon vandaan kwam, Rotterdam.

De chaos in de berichtgeving en de grote onduidelijkheid over wat te doen en hoe te handelen laten zien dat rampenplannen in zo'n geval niet voldoende kunnen zijn om een ramp te voorkomen.

In het vorig jaar verschenen rapport De onmogelijke verantwoordelijkheid van gemeenten, conclu-deerde het Comité Rood Sein voor de Chloortein aan
-op basis van een inventarisatie van de reac-ties van de gemeenten - dat in geval van een chloorramp brandweer, hulpverleners en rampenbe-strijders voor een onmogelijke taak staan. En die situatie is niet alleen beperkt tot een chloorramp, maar geldt zeker ook voor rampen met stoffen als acrylnitril. Gemeenten stellen slechts symboli-sche hulp te kunnen bieden.

Inmiddels is mede vanwege het aandringen door gemeenten en provincies door de vorige milieumi-nister op de valreep een overeenkomst met AKZO/Nobel gesloten over het uiteindelijk beëindigen van de chloortransporten per 2006. Een belangrijke stap vooruit - maar vooralsnog óók een conti-nuering van de kans op een verschrikkelijk ongeluk. Bovendien behoudt AKZO de mogelijkheid om toch nog een deel van de chloortransporten te blijven uitvoeren.

Vandaar dat het comité de gemeenteraden langs de chloorlijn vandaag per brief opnieuw oproept om bij de ministers van Milieu, Verkeer en Waterstaat en Binnenlandse Zaken aan te dringen om op zo kort mogelijke termijn in te grijpen door met maatregelen te komen om het transport van ge-vaarlijke stoffen te beperken en veel beter te beschermen. En voor het huidige chloortransport geldt: elke dag die we er eerder mee stoppen behoeden we ons land voor de kans op een dramatische ramp.