Ingezonden persbericht


(persbericht)

Vossen-Findhammer knap aan de finish van WK-ronde

Trier, zondag 25 augustus 2002. Helichem rallyequipe Henk Vossen (Tegelen)- Johan Findhammer (Helden) heeft in ADAC Rallye Deutschland, die meetelt voor het World Rally Championship, de Helichem Mitsubishi Lancer Evo 6 naar een fantastische klassering gereden, waarbij zij tevens de beste Nederlanders in de einduitslag waren. De Deutschland Rally werd van begin tot eind gedomineerd en overtuigend gewonnen door Sebastian Loeb-Daniel Elena in een Citroën Xsara WRC.

Henk Vossen, die eerder aan de start kwam van WK-rallies als Monte Carlo, RAC en San Remo reed een uitermate beheerste rally zonder al teveel problemen. Ondanks het feit dat de equipe vrijwel de gehele rally klaagde over gebrek aan vermogen waren de tijden op de klassementsproeven goed, als verwacht. Zoals in alle WK-ronden vielen equipes achter elkaar uit door mechanische schade of raakten van de weg. Vossen-Findhammer was koersvast als altijd en reed na de eerste dag op een plaats bij de eerste dertig af. Dat kan niet gezegd worden van de overige Nederlanders die gedurende de rally grote problemen kenden. Erik Wevers was de eerste die, na een hele goede rallystart, op dag twee van het pad ging nadat hij een boom raakte. Hij werd gevolgd door het jonge talent Peter Bijvelds die met een eerdere narrow escape weliswaar in de strijd bleef maar later definitief op excursie ging op Baumholder. Rocco Theunissen verliet de strijd toen hij op een fantastische 12e plaats reed met mechanische schade na een uitje.

"Ik ben tevreden over het resultaat. Het had harder gekund maar dan waren ook wij waarschijnlijk niet aan de meet gekomen," stelde navigator Johan Findhammer. Hij had gelijk want WK-rallies zijn aanmerkelijk zwaarder dan men vermoedt. "Je vergeet gauw dat je eigenlijk met een standaard auto rijdt en de top met hele bijzondere en vooral veel snellere WRC wagens," vult Henk Vossen aan. Voor de laatste klassementsproef stelde de speaker bij de super special in St. Wendel het heel treffend: "Deze man komt hier al zo lang aan de finish, dat is heel bijzonder."

Na de laatste proef vroeg Vossen aan het service team wat zij van het resultaat vonden. Die riepen dat hij precies had gedaan waarvoor zij waren gekomen, namelijk: de auto wassen voor het finishpodium. Zoals service manager Lou Ambaum het stelde: "Hij is schoon rij hem nu maar naar de eindstreep want wij hebben zin in een pilsje."

Als volgende rally staat de Franse Rally d' Antibes (E.K.) op het programma in midden oktober.

1.  Loeb    Citroën Xsara       A8  3 uur  47'17"300
2. Burns Peugeot 206        A8      + 00'14"30
3. Gronholm Peugeot 206 A8      + 01'19"10
4. Mcrea Ford Focus     A8      + 03'45"30
5. Thiry Peugeot 206        A8      + 05'18"80
6. Martin Ford Focus        A8      + 05'33"00
7. Makinen Subaru Impreza       A8      + 05'39"20
8. Sainz Ford Focus         A8      + 06'17"00
26. Vossen/Findhammer   Mitsubishi Lancer   N4  + 39'08"80
32.     De Winkel  VW Golf IV       A7      + 54'04"50
Voor meer informatie info@helichem.nl