PERSBERICHT
Veenendaal, 26 augustus 2002
Halfjaarbericht 2002
Belangrijke winststijging AXA STENMAN INDUSTRIES
AXA STENMAN INDUSTRIES N.V., producent van hang- en sluitwerk en
fietsaccessoires, heeft het eerste halfjaar van 2002 afgesloten met een
winststijging van 20% ondanks moeilijke marktomstandigheden.
Samenvatting
* Omzet: EUR 35,4 miljoen - 3,2% (H1 2001 EUR 36,6 miljoen) * * Bedrijfsresultaat: EUR 3,8 miljoen +14,8% (H1 2001 EUR 3,3 miljoen) * * Nettowinst: EUR 2,3 miljoen +19,7% (H1 2001 EUR 1,9 miljoen) * * Nettowinst per * aandeel: EUR 0,74 +19,4% (H1 2001 EUR 0,62) * * Cash flow*: EUR 4,0 miljoen + 4,8% (H1 2001 EUR 3,8 miljoen) * Cash flow = nettowinst plus afschrijvingenVooruitzichten
De onderneming is actief in de Nederlandse bouwmarkt. De daling in het aantal afgegeven bouwvergunningen heeft een negatieve invloed gehad op het aantal gestarte nieuwbouwprojecten in de eerste helft van 2002. Voor de tweede helft van het jaar wordt geen belangrijke verbetering in de woningbouwproductie verwacht.
De tweede belangrijke markt voor de onderneming is de Europese fietsenmarkt. De afzwakking van het consumentenvertrouwen, dat reeds in 2001 merkbaar was, heeft zich dit jaar voortgezet. Een duidelijk herstel in het consumentenvertrouwen wordt in de rest van het jaar niet meer verwacht. Op grond van deze marktontwikkelingen, en met het oog op de tot op heden behaalde resultaten, verwacht de onderneming een belangrijke stijging in de nettowinst per aandeel over geheel 2002.
Resultaten
In de eerste helft van 2002 bedroeg het bedrijfsresultaat EUR 3,8 miljoen. Dit betekent een stijging van 14,8% ten opzichte van het resultaat in het eerste halfjaar van 2001. De belangrijkste oorzaak voor deze verbetering was de lagere kostenbasis, het gevolg van het in 2001 ingezette kostenbesparings- en efficiencyverbeteringsprogramma.
De personeelskosten waren aanzienlijk lager in de eerste helft van 2002,
vergeleken met dezelfde periode in 2001. De personele bezetting, die in 2001
reeds met 16% was ingekrompen, is in het eerste halfjaar verder
teruggebracht met nog eens 5%.
Ook de bruto marge verbeterde als gevolg van de invoering van een aantal
belangrijke kostenbesparende maatregelen op inkoopgebied. Door het lagere
kostenniveau verbeterde het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet
van 9,1% tot 10,8%. Omdat ook de rentelasten lager uitkwamen, steeg de
nettowinst met 20% ten opzichte van het eerste halfjaar 2001.
Resultaten per sector
Het bedrijfsresultaat voor hang- en sluitwerk bedroeg EUR 2,0 miljoen in het
eerste halfjaar (1e hj. 2001 EUR 1,7 miljoen). In de productlijn
fietsaccessoires was het resultaat EUR 1,8 miljoen (1e hj. 2001 EUR 1,6 miljoen).
Uitgedrukt als percentage van de omzet lieten beide productlijnen vergeleken met vorig jaar een stijging in het bedrijfsresultaat zien. De lagere kostenniveaus hadden een positieve invloed op beide productlijnen.
Omzet
De totale omzet in de eerste helft van 2002 was EUR 35,4 miljoen, vergeleken
met EUR 36,6 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Dit betekent een
daling van 3%. Deze daling was vooral te wijten aan een teruggang in de
verkoop van fietsaccessoires, hoewel ook de omzet in hang- en sluitwerk
terugliep ten opzichte van vorig jaar. Beide productlijnen werden geraakt
door de onveranderd zwakke marktvraag.
De omzet buiten Nederland daalde met 5,5% in het eerste halfjaar van 2002
tot EUR 12,4 miljoen (1e hj. 2001: EUR 13,1 miljoen).
De omzet uit export bedraagt 35% van de totale omzet en vindt voornamelijk
plaats naar West-Europese landen.
Hang- en sluitwerk
De omzet in hang- en sluitwerk bedroeg EUR 13,9 miljoen in de eerste zes
maanden van 2002; een daling van 1,6% ten opzichte van de EUR 14,1 miljoen
die werd behaald in dezelfde periode van het vorige jaar. Het lage niveau
van bouwactiviteiten, dat reeds in 2001 merkbaar was, bleef ongewijzigd in
de eerste helft van 2002.
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden werd een omzetstijging geboekt in
producten bestemd voor de woningmarkt. De in het afgelopen jaar nieuw
ontwikkelde en aangepaste producten werden succesvol in de markt gezet, met
name in de "Doe-het-zelf"-sector, en de marktpositie bij bestaande klanten
werd verstevigd. De voorraden bij afnemers bevonden zich weer op normale
niveaus, na de vorig jaar getroffen maatregelen om de voorraadniveaus terug
te dringen.
Duidelijk merkbaar was een daling in orders uit de utiliteitssector in de
eerste zes maanden van het jaar. Het effect van de inzakkende marktvraag
werd zichtbaar in een lagere omzet binnen deze sector.
Het relatief lage exportaandeel van hang- en sluitwerk bleef stabiel in de
eerste helft van 2002.
Fietsaccessoires
In het eerste halfjaar van 2002 bedroeg de omzet van de productlijn
fietsaccessoires
EUR 21,5 miljoen. Dit was 4,3% lager dan de EUR 22,5 miljoen welke in
dezelfde periode in 2001 werd gegenereerd. De lagere economische groei en
het duidelijk merkbaar teruggelopen consumentenvertrouwen leidde tot een
lagere vraag naar accessoires in de Europese fietsenmarkt.
De omzet binnen Nederland daalde in de eerste helft van 2002. De verkopen
werden negatief beïnvloed door de zwakke vraag in de eerste maanden van het
jaar, maar toonden recent enige verbetering.
Gedurende de eerste helft van het jaar bleef de verkoop aan de groothandel
laag, ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. De verkoop aan
fietsproducenten nam af in de eerste maanden van het jaar, en kwam daarmee
op een lager niveau uit dan vorig jaar.
De verkoop van fietsaccessoires buiten Nederland bedraagt ca 50% van de
totale omzet van deze productlijn. Ook de omzet aan klanten in deze landen
was lager gedurende het eerste halfjaar, vergeleken met dezelfde periode
vorig jaar. Dit gold in het bijzonder voor de producten op het gebied van
fietsverlichting, die te lijden hadden onder de lagere consumentenvraag en
de toegenomen concurrentie in de goedkopere prijsklassen.
Groepsvermogen
De nettowinst over het eerste halfjaar heeft geresulteerd in een toename van
het groepsvermogen (het dividend is gebaseerd op de nettowinst over het
volledige jaar). Het aantal uitstaande aandelen is onveranderd gebleven
sinds het begin van het jaar.
Bedrijfsprofiel
AXA STENMAN INDUSTRIES is een industriële onderneming die hang- en sluitwerk
en fietsaccessoires ontwikkelt, produceert en verkoopt voor respectievelijk
de bouw- en fietsenmarkt. De onderneming neemt een sterke positie in op de
markten waarin zij actief is. In haar assortiment hang- en sluitwerk
produceert de onderneming onder meer raamuitzetters, raamsluitingen en
veiligheidsbeslag. Fietssloten, dynamo's en fietsverlichting vormen het
assortiment fietsaccessoires. Deze producten hebben als gemeenschappelijke
noemer: Veiligheid en Beveiliging.
De onderneming heeft drie dochtermaatschappijen. Stenman Holland in
Nederland verkoopt zowel hang- en sluitwerk als fietsaccessoires onder de
merknaam AXA. In Veenendaal vinden productontwikkeling, productie, verkoop
en marketingactiviteiten plaats. In Edam worden aluminium beveiligings hang-
en sluitwerkproducten vervaardigd. De werkmaatschappij AXA-MAG bevindt zich
in Siewierz, Polen. Hier worden aluminium hang- en sluitwerkproducten voor
zowel de Nederlandse als de Poolse markt vervaardigd.
De werkmaatschappij Basta heeft een productielocatie in Frankrijk en
verkoopkantoren in de Benelux, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en UK. Dit
assortiment fietsaccessoires wordt verkocht onder de merknaam Basta in een
groot aantal Europese landen.
Bij AXA Stenman Industries waren in 2001 circa 608 personen werkzaam.