Ingezonden persbericht

Gemplus levert nieuwe Giropas aan Postbank

Gemplus produceert een exacte replica van de bestaande blauwe Giropas

CAPELLE A/D IJSSEL, 20020822 -- Capelle aan de IJssel, 26 augustus 2002 - Gemplus International N.V. (Euronext: Sicovam 5768 and NASDAQ: GEMP), wereldleider op het gebied van oplossingen gebaseerd op smartcards, is door Postbank gekozen als leverancier van de nieuwe Giropas, de pinpas van Postbank. De eerste exemplaren werden op 2 augustus door Gemplus geleverd aan Postbank.

Het bijzondere aan deze giropas, is dat het een exacte replica is van de in januari jl. nieuw uitgegeven pinpas. Deze, grafisch gezien, zeer complexe kaart werd in 2001 door Postbank ontworpen en in samenwerking met een collega kaartfabrikant geproduceerd.

De Gemplus PVC productielocatie in het Duitse Herne slaagde erin dit complexe kaartontwerp exact te reconstrueren en te reproduceren. Dit getuigt van uitzonderlijk vakmanschap omdat het productieproces van iedere producent anders georganiseerd is en uit andere onderdelen bestaat. Met name het verschil in machinepark en het verschil in gebruikte materialen is van zeer grote invloed op het uiteindelijke resultaat.

De grootste uitdaging van dit project was het correct combineren van alle basiskleuren. Al vanaf het begin werd rekening gehouden met het feit dat het Gemplus PVC een andere kleur had dan die van de andere producent. Zelfs dit minuscule verschil geeft al een kleurverschil. Ook dezelfde inktkleuren die over elkaar heen worden gedrukt, maar afkomstig zijn van verschillende fabrikanten, resulteert in kleurafwijkingen. Hierdoor werd het noodzakelijk om nieuwe kleuren te mengen en de machines met behulp van de opgebouwde expertise van Postbank zodanig af te stellen dat wel de exact zelfde kleur gecreëerd werd.

Het kleurverschil met de bestaande kaarten moet vanzelfsprekend binnen de door Postbank opgestelde criteria blijven. Dit maakte het noodzakelijk het gehele proces stap voor stap uit te voeren om zo ieder verschil ten opzichte van het origineel gelijk te kunnen corrigeren. Het uiteindelijke resultaat is een Giropas die niet te onderscheiden is van de bestaande, behalve natuurlijk aan de naam van Gemplus op de achterkant van de kaart.

"Voor tenders van een dergelijke soort en omvang, nodigen wij enkel bedrijven uit met een aanzienlijke ervaring in het produceren van complexe bankkaarten" zegt Carlo Verhart, Manager Corporate Identity bij Postbank en voegt hieraan toe: "Gemplus is een internationale en betrouwbare speler op deze markt en bewees tijdens testproducties dat zij in staat zou zijn om de bestaande Giropas te reproduceren. Daarnaast konden we rekenen op Gemplus' enorme inzet, enthousiasme en niet als laatste de hoge kwaliteit van de kaarten. We zijn achteraf zeer blij dat onze keuze om verder te gaan met Gemplus de juiste was."

Het gehele project gebeurde in zeer nauwe samenwerking met de Postbank.

Over Gemplus

Gemplus helpt financiële instellingen bij het uitbouwen van een uitzonderlijk gamma draagbare, gepersonaliseerde oplossingen die hun cliënten veiligheid en gebruiksgemak garanderen. Die oplossingen omvatten mobiele internettoegang, op elkaar aansluitende uitrustingen voor financiële transacties, e-commerce en een waaier van andere toepassingen. Gemplus is de enige gespecialiseerde, echt globale speler op de markt van Smart Cards, beschikt over de grootste R&D-afdeling, een ongeëvenaarde ervaring en een uitstekende staat van dienst op het vlak van technische innovatie. Gemplus is genoteerd op de primaire markt van Euronext Parijs S.A. en op Nasdaq Stock Market®, ticker GEMP, onder de vorm van ADS (American Depository Shares). Gemplus telt 6800 medewerkers in 37 landen over de hele wereld.

Gemplus: Beyond Smart www.gemplus.com