Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Wevers na wereldse start op 13e proef als 15e uit ADAC Rallye Deutschland

Tijdens de eerste dag van de sinds dit jaar voor de WK meetellende ADAC Rallye Deutschland schitterden Erik Wevers en Michiel Poel vlak achter de WK toppers. Met zijn Toyota Corolla WRC (met '98 specs) wisten zij supertijden te realiseren. Het ging vanaf KP1 beter dan verwacht, maar de tweede dag op de proeven van de oude Hunsrück Rallye maakten zij "ein Ausflug ins Grüne" en toucheerden daarbij een boompje. Rijder en navigator ongedeerd maar de radiator en intercooler van de Toyota overleefden het niet. Einde oefening voor het veelbelovende team uit Markelo.

Het was een enerverend weekje voor de equipe. De klassementsproeven mochten 3 maal verkend worden, waarop een indrukwekkende shake down volgde. De enorme massa publiek en het enthousiaste gejuich maakten grote indruk. Vrijdag 23 augustus stonden de klassementsproeven van de oorspronkelijke Rallye Deutschland op het programma. Tussen de wijnranken in de bergen. "Erik ging meteen goed van start. Hij reed beter dan ik had verwacht." Zij namen meteen een voorsprong op Rocco Theunissen, die de eerste proef niet goed in zijn vel zat en op de tweede klassementsproef een pirouette draaide. De rest van de dag liep Theunissen wel in maar viel flink terug door 40 sec penalty voor te laat inklokken. Met het oog gericht op de tijden van Theunissen presteerde Wevers optimaal. Het was een hele ervaring dicht in de buurt van de grote mannen mee te kunnen rijden en zich enigszins met hen te kunnen meten. De eerste etappe van gingen de teamleden met een voorsprong op Theunissen tevreden op een oor. De tweede dag waren een aantal proeven van de Hunsrück Rallye het toneel voor de vele 100.000den bezoekers. Mensen die vanaf 7 uur in de file hadden gestaan moesten de eerste spannende kilometers op de natte betonplaten missen. Grote jongens in fabrieksauto's, die op dit voor hen nieuwe terrein op hun tenen liepen. Naast de baan gaan betekende bijna zeker een Hinkelstein raken en einde oefening. Wevers hield de druk er stevig op , maar gingen op klassementsproef 13 van de baan. Niet bepaald hun geluksgetal dus. Op dat moment waren ze al opgeklommen naar de 15e plaats met 2,3 seconden achterstand op Theunissen die zijn strafseconden langzaam maar zeker weggereden had. Het was jammer dat het "grote avontuur" zo af moest lopen, maar zeker is dat de Nederlanders zich niet voor hun prestaties hoefden te schamen. Met alle uitvallers in de loop van de rally was een 11e plaats niet ondenkbaar geweest. Loeb die gedurende de hele rally zeer sterk staat vanaf dit weekend in de palmares als winnaar 2002. Het leek er even op dat zijn overwinning in twijfel getrokken werd na een protest van Makinen, maar uiteindelijk werd de jonge Fransman als winnaar gehuldigd met Burns en Grönholm op de tweede en derd plaats. Van de 94 gestarte deelnemers behaalden slechts 43 de finish, waaronder 2 van de 5 Nederlandse equipes. Henk Vossen (Mitsubishi) en Jan de Winkel (VW Golf IV Kitcar) waren goed voor de 26e en 32e plaats. Vossen 5e groep N De Winkel 1e A7. De volgende wedstrijd voor Wevers is de Golden Tulip, waar zij niet zozeer voor de kampioenschappunten maar voor de eer van de overwinning zullen gaan. Mocht zich onverhoopt een sponsor melden hoopt het team nog naar de Condroz rally of de Franse Rally d' Antibes te kunnen gaan.

Uitslag ADAC Rallye Deutschland:

1. Loeb Citroën Xsara A8 3 uur 47'17"300

2. Burns Peugeot 206 A8 + 00'14"30

3. Grönholm Peugeot 206 A8 + 01'19"10

4. Mcrea Ford Focus A8 + 03'45"30

5. Thiry Peugeot 206 A8 + 05'18"80

6. Martin Ford Focus A8 + 05'33"00

7. Makinen Subaru Impreza A8 + 05'39"20

8. Sainz Ford Focus A8 + 06'17"00
26. Vossen Mitsubishi Lancer N4 + 39'08"80
32. De Winkel VW Golf IV A7 + 54'04"50

Voor informatie of donaties wevers@rallysport.nl