AutoRai

26-8-2002

Bondskanselier Schröder geeft startschot voor Cayenne-productie

Porsche heeft dinsdag 20 augustus jongstleden in Leipzig voor het eerst de nieuwe sportieve terreinauto Cayenne aan het publiek voorgesteld. Circa 1.300 genodigden waren getuige hoe drie Cayennes over het nieuwe testcircuit van Porsche in Leipzig reden.

Een fanfare-claxonconcert voor zestien Porsches speciaal gecomponeerd door de cantor van de Nikolai-kerk te Leipzig, Jürgen Wolf kondigde deze verrassende gebeurtenis aan. Vervolgens verscheen de eerste Cayenne op de heuvel, met daarin Bondskanselier Gerhard Schröder en Dr. Wendelin Wiedeking, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. In de beide andere autos volgden de minister-president van de Freistaat Sachsen, professor Dr. Georg Milbradt, gereden door Hans Riedel, lid van de Raad van Bestuur met als portefeuille verkoop, en de burgemeester van Leipzig, Wolfgang Tiefensee, met aan het stuur Michael Macht, lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor productie.

De live-presentatie van de Cayenne, waarvan de marktintroductie is gepland voor het komende najaar, gebeurde in het kader van het inwijdingsfeest van Porsche Leipzig GmbH. In deze fabriek wordt Porsches derde modellijn, de Cayenne, geproduceerd. Na een bouwtijd van in totaal tweeënhalf jaar werden de nieuwe assemblagefabriek, het klantencentrum, het test- en trainingscircuit, alsmede het omliggende fabrieksterrein dinsdag 20 augustus jongstleden officieel geopend. Naast talrijke prominente gasten uit politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties vierden ook honderd inwoners uit Leipzig het feest mee. Zij hadden hun toegangskaarten gewonnen bij een grote verloting.

In zijn openingstoespraak dankte Dr. Wiedeking iedereen die met zijn of haar inzet ertoe had bijgedragen dat het 127 miljoen euro dure bouwproject in het noorden van de Saksische tentoonstellingsmetropool op tijd en succesvol was afgerond. Het stadsbestuur en de regering van de Freistaat Sachsen kregen een extra woord van waardering: Het was indrukwekkend om te zien in welke recordtijd het goedkeuringsproces voor onze fabriek in Leipzig werd afgerond.

Nadrukkelijk noemde Dr. Wiedeking ook de hartelijke ontvangst van de bevolking van Leipzig aan Porsche. Hij benadrukte dat deze sympathie absoluut wederzijds is. Leipzig is voor ons Porsche-mensen naast Zuffenhausen een tweede thuis geworden. Derhalve zal de onderneming zich in Leipzig niet alleen beperken tot het bouwen van sportieve autos die de goede naam van de stad over de hele wereld zullen verkondigen. Wij willen actief deelnemen aan het veelzijdige sociale en culturele leven van de inwoners van deze stad, verzekerde Wiedeking.

De Voorzitter van de Raad van Bestuur ging verder in op de bijzonder belangrijke rol die de families Porsche en Piech spelen bij de onderneming. Dr. Wiedeking: Met hun ver vooruitkijkende beslissingen hebben zij de voorwaarden gecreëerd dat Porsche nu een nieuw hoofdstuk aan de succesvolle bedrijfshistorie kan gaan toevoegen. De kleinste onafhankelijke autoproducent ter wereld staat hier in Leipzig op het punt om in een volledig nieuwe dimensie door te stoten.

Professor Dr. Helmut Sihler, Voorzitter van de Raad van Commissarissen van Porsche AG en Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Deutschen Telekom AG toonde zich zeer onder de indruk van de nieuwe fabriek en het naastgelegen klantencentrum. Hier in Leipzig weerspiegelt zich in glas, staal en steen de unieke filosofie van Porsche; één die een lange traditie voortzet en tegelijk voorbode is van een succesvolle toekomst, verklaarde hij. Want de Cayenne zal, net als de 911 en de Boxster, het stempel Made in Germany dragen.

Bondskanselier Schröder loofde de sportwagenfabrikant vanwege de belangrijke keuze voor Duitsland als productieland. Met de vestiging in Leipzig heeft Porsche een enorm belangrijk signaal afgegeven. De nieuwe fabriek bewijst dat het zich loont om kwalitatief en technisch hoogwaardige producten in Duitsland te produceren, benadrukte Schröder. Porsche heeft het concurrentievoordeel dat het stempel Made in Germany internationaal betekent, vroegtijdig herkend en consequent benut. Oók voor het welzijn van de mensen in de regio Leipzig, die dankzij de Porsche-vestiging een nieuwe, toekomstzekere arbeidsplek hebben gevonden. Daarmee neemt de onderneming tegelijk haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, verklaarde de Bondskanselier.

Minister-president Milbradt wenste de Cayenne veel succes op de internationale markt: Deze sportieve terreinauto wordt wereldwijd een succesvol uithangbord voor de productiviteit van de Saksische economie. Door de nieuwe Porsche-fabriek in Leipzig heeft de Freistaat Sachsen als opkomende vestigingsplaats voor de Duitse auto-industrie nogmaals aan potentie gewonnen. Milbradt riep de Duitse en internationale ondernemingen op om het positieve voorbeeld van Porsche te volgen en bij toekomstige investeringen eens beter dan anders te kijken naar de mogelijkheden in het oosten van Duitsland.

Burgemeester Tiefensee herinnerde eraan dat Porsche de eerste autofabrikant is die voor Leipzig als productieplaats heeft gekozen. Deze beslissing heeft de regio in 1999 een enorm belangrijke economische impuls gegeven en andere industriële vestigingen aangetrokken, benadrukte Tiefensee. Hij voegde daar nog aan toe: De trend is omgebogen: Leipzig ontwaakt. In deze plezierige ontwikkeling heeft de gerenommeerde sportwagenfabrikant een doorslaggevend aandeel. Tiefensee: Daarvoor wil ik Porsche bedanken uit naam van alle inwoners van Leipzig.

Een ander hoogtepunt van het programma vond plaats aan het eind van het inwijdingsfeest, toen Bondskanselier Schröder in de fabriek symbolisch de laatste schroef aan de eerste Cayenne vastzette. Vervolgens ging officieel de serieproductie van de Cayenne in Leipzig van start.

In de nieuwe Porsche-fabriek zullen jaarlijks minimaal 25.000 exemplaren van de sportieve terreinwagen van de band rollen. Meer dan 100.000 geïnteresseerden over de hele wereld hebben reeds hun aankoopintentie voor de Cayenne bekend gemaakt en dagelijks neemt dit aantal toe, meldde Wiedeking. Daarnaast verwees de Porsche-chef naar de begin juli van dit jaar genomen beslissing door de Raad van Bestuur om vanaf de tweede helft van 2003 ook de toekomstige supersportwagen Carrera GT in Leipzig te produceren. Daardoor ontstaan bij Porsche Leipzig GmbH naast de huidige driehonderd arbeidsplaatsen nogmaals zeventig nieuwe werkplekken.

Dat is onze bijdrage aan de wederopbouw van Oost-Duitsland dat Porsche overigens zonder belastingvoordelen heeft gedaan, verklaarde Wiedeking en beloofde: Leipzig zal ook in de toekomst profiteren van de consequente groei en het succes van onze onderneming. Tegelijk appelleerde hij aan de politiek om het tweecijferige miljoenenbedrag dat de overheid heeft bespaard doordat Porsche geen subsidies heeft geaccepteerd, ter plaatse te investeren in infrastructuur, onderwijs en sociale voorzieningen.

De Porsche Cayenne wordt half december bij de vijf officiële Porsche dealers in Amsterdam, Rotterdam, s Gravenhage, Eindhoven en Leusden geïntroduceerd. De Nederlandse consumentenprijs van de Porsche Cayenne S bedraagt 84.950,- inclusief BTW en BPM en van de Porsche Cayenne Turbo 142.000,- incl. BTW en BPM.