Peugeot Nederland

Peugeots 206 WRC doen in Trier op beide fronten goede zaken De Evolution 3 versies van de Peugeots 206 WRC deden afgelopen weekend tijdens hun asfaltdebuut in Duitsland goede zaken in de strijd om de wereldtitel bij rijders én constructeurs. Richard Burns werd met 15 seconden verschil tweede achter Sébastien Loeb (Citroën Xsara). Daarmee passeerde Burns zijn opponent Carlos Sainz in het rijdersklassement. Lijstaanvoerder Marcus Grönholm pakte de derde plaats en vergrootte daarmee zijn voorsprong op titelrivaal Colin McRae. Doordat winnaar Loeb niet is geregistreerd voor het constructeurskampioenschap, scoorde Peugeot voor deze titel zelfs de maximale punten. Harri Rovanperä viel op dag 3 uit nadat hij zijn achterspoiler verspeelde. Een prachtige vijfde plaats was er voor de fabrieks-ondersteunde Peugeot 206 WRC van het Belgische duo Thiry/Prévot.

De Rallye Deutschland, afgelopen weekeinde in de Moezelstreek, was nieuw op de WRC-kalender. Voor de teams betekende dat: verkennen en wennen aan de nieuwe proeven en omstandigheden, van de eerste tot de laatste meter. De eerste dag tussen de wijngaarden door over smalle slingerende binnenweggetjes met veel kruisingen en splitsingen, de tweede dag over de gehavende betonbanen van het militaire complex Baumholder, en de derde en laatste dag over opnieuw smalle landweggetjes door de heuvelachtige Moezelstreek. De weergoden besloten het spelletje mee te spelen door met name aan het begin van dag 2 te zorgen voor een flinke plens water op de proeven. Dat droogde in de loop van de dag weliswaar op, maar lange tijd bleef de neerslag op diverse delen van de proeven voor verraderlijke gladheid zorgen, waarin zelfs de routiniers in het veld zich geregeld verslikten. Dit tot groot vermaak van het massaal toegestroomde rallypubliek.

Dag 1 begon voor Burns en Grönholm uitstekend. Ze beëindigden de eerste proef met een exact gelijke tijd en een marge van een seconde of vijf op de eerste achtervolgers. Met als enig technisch schoonheidsfoutje de af en toe optredende remfading slaagde Burns erin de hele dag in de top drie te rijden, met een prachtige tweede positie aan het eind van de dag, op 27 seconden van de verrassende leider Loeb. Grönholm had onderweg meer aan zijn hoofd: op proef 3 verloor hij hydraulische druk. Door een aantal systemen om te zetten naar handbediening, wist hij de schade beperkt te houden en kon hij zich na service in de resterende vijf proeven terugvechten naar de vijfde plaats.
De derde WRC-Peugeot, ditmaal met Harri Rovanperä aan het stuur als last minute invaller voor Gilles Panizzi, beëindigde dag 1 als elfde. Het was geen makkelijke dag. Ik heb vooraf niet echt kunnen testen, en mijn laatste rally op asfalt was in Catalunya een paar maanden geleden. Het duurde even om het goede gevoel terug te krijgen, aldus de gravelspecialist.

Op dag 2 legden de Peugeot-toppers de basis voor het schitterende eindresultaat. Op de snelle maar stukgereden (en dus gevaarlijk gehavende) tankbanen maakte Burns een flink aantal seconden goed op Loeb, die hij aan het eind van de dag tot op tien tellen was genaderd. Teamgenoot Grönholm won op dag 2 maar liefst vier van de zeven klassementsproeven en klom op naar plaats drie. Harri Rovanperä vond zijn draai op het asfalt en opende met een nette vijfde tijd op KP9, maar kreeg - net als Grönholm de dag ervoor - te kampen met hydraulische problemen die hem ver terugwierpen. Zijn zevende en vierde positie tijdens de laatste twee proeven van die dag leverden hem alsnog positiebehoud op: elfde, ook na dag 2.

Dag 3 bracht opnieuw een uitermate gedreven Richard Burns die vanaf het eerste moment vol op jacht ging naar de leider, in een ultieme poging om de tien seconden te overbruggen en de leiding te pakken, met daarachter Marcus Grönholm die er alles aan gelegen was zijn derde plaats en de bijbehorende kampioenschapspunten te verdedigen. Burns: Ik heb echt mijn uiterste best gedaan, ik had niet harder gekund. Felicitaties aan de winnaar hij heeft een uitstekende prestatie neergezet. Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik nou nét mijn eerste zege met Peugeot heb gemist, maar in elk geval ben ik blij met hoe ik de auto op asfalt onder controle heb met San Remo voor de boeg is dat heel bemoedigend!
Grönholm deed nog wel een poging om de top-2 te bereiken, maar gleed eraf bij een kruising en verspeelde enkele seconden. Grönholm: Verder pushen had toen geen zin meer; we hadden genoeg voorsprong op de rest en konden daardoor comfortabel onze positie verdedigen om zo veel mogelijk punten binnen te halen.
Harri Rovanperä was minder fortuinlijk: hij scoorde op de eerste twee proeven van de derde dag twee nette zesde plaatsen en was op KP18 zelfs keurig vierde, maar verloor zijn achterspoiler, verslikte zich even later in de danig veranderde handling van de auto, belandde naast de baan en viel uit.
Het feestje bij de derde Peugeot in de eindrangschikking was er niet minder om. In de schaduw van de grote namen van de fabrieksteams reed Thiry naar een prachtige vijfde stek. Ik ben vreselijk blij met dit goede resultaat, juichte hij na afloop. De auto deed het uitstekend, met hooguit kleine probleempjes. Het is moeilijk om als privé-inschrijver in de buurt van de punten te komen de vijfde plek is echt een bonus. Ik ben dolgelukkig.
De volgende ronde van het WRC is opnieuw op asfalt, van 20-22 september in San Remo.
Uitslag Rally van Duitsland:

1. Loeb/Elena, (F/MC), Citroën Xsara
3. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
4. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
5. Thiry/Prévot (B/B), Peugeot 206
6. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

1. Marcus Grönholm 51 punten

2. Colin McRae 33

3. Richard Burns 31

4. Carlos Sainz 26

5. Gilles Panizzi 21

6. Petter Solberg 19

7. Sébastien Loeb 18

8. Harri Rovanperä 18

9. Tommi Mäkinen 15

10. Markko Martin 10

1. Peugeot 115

2. Ford 81

3. Subaru 42

4. Skoda 8

5. Mitsubishi 8

6. Hyundai 6
Volgende wedstrijd: Rally van Italië, 20-22 september 2002 Utrecht, 26 augustus 2002