HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Nederlander geeft 69 euro per jaar uit aan juwelier

De totale consumptieve bestedingen aan juweliersartikelen (sieraden en horloges) bedroegen in 2001 1.100 miljoen euro. Dit houdt in dat er in Nederland per hoofd van de bevolking gemiddeld 69 euro wordt uitgegeven aan de juwelier. Ten opzichte van 2000 zijn de bestedingen in 2001 met bijna 3% gestegen. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de gestegen prijzen van juweliersartikelen. De vraag is nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Juweliers' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Een opvallende trend die in het rapport genoemd wordt, is dat de verkochte sieraden steeds uitbundiger worden. 'Less is more' werd in 2001 vervangen door 'More is more' met opvallende kleuren en opzichtige accessoires. De sieraden zijn een stuk uitbundiger dan ze in de afgelopen jaren geweest zijn. Tevens zette in 2001 de trend naar witte metalen door (witgoud, platina en zilver) voor het onderste prijssegment. Opvallend is ook dat steeds meer mensen beschikken over meer dan één horloge. Het horloge lijkt niet meer zozeer een middel om de tijd af te kunnen lezen, maar dient meer en meer als modeaccessoire. Het aanbod van exclusieve en kostbare horloges is ook in Nederland groeiende. Deze zogenaamde 'haute horlogerie' komt men steeds meer tegen bij de daarin gespecialiseerde juweliers. Maar ook de trend van stalen horloges zette vorig jaar nog door. Daarnaast speelt het merkimago een steeds belangrijkere rol voor sieraden en horloges, het logo is een statusmerk en moet goed zichtbaar zijn.

In 2000 liep 57% van de consumptieve bestedingen aan juweliersartikelen via de juwelierswinkels (en een klein deel via opticiens en foto- en filmwinkels). Het gezamenlijke marktaandeel van deze verkoopkanalen is in 2000 sterk gestegen naar 66%. De toename van het marktaandeel heeft deels plaatsgevonden ten koste van het aandeel van de warenhuizen. In 2000 kwam nog 13% van de bestedingen bij de warenhuizen terecht, in 2001 was dit nog 9%.

De juweliersbranche telt 1.406 ondernemingen met in totaal 1.556 winkels. Van de juweliers behoort 11% tot een samenwerkingsverband. De resterende 89% van de winkels behoort tot de zogenoemde 'ongebonden' zelfstandigen. Opvallend is dat de drang tot bedrijfseconomische samenwerking (ketens & franchiseformules) in de juweliersbranche achterblijft bij de andere detailhandelsbranches.

Branches in Detail Juweliers
Meer informatie over het rapport Branches in Detail Juweliers kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 338 57 11.


---

----Noot voor de redactie/