Gemeente Den Haag

Actuele berichten >> Persberichten
2002-08-27: Dam biedt veiligheid en doorstroming op Duindorpbrug

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag ingestemd met het plan de huidige Duindorpbrug te integreren in een dam. Het doel hiervan is het realiseren van een noodzakelijke verbetering van de verkeerssituatie. Zo wordt de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers vergroot. Daarnaast verbetert ook de afwikkeling van het vrachtverkeer van onder meer de Norfolk Line. De totale kosten van het plan bedragen 9.515.000.- . De kosten worden gedragen door de gemeente, het rijk en de Norfolk Line.

Milieu- en geluidsvoorwaarden vormen de aanleiding voor de aanpassingen aan de verkeerssituatie op en rondom de Duindorpbrug. Ook de verwachte autonome groei naar 22.000 verkeersbewegingen per etmaal maakt de aanpassingen noodzakelijk. In het Verkeersplan, het verkeersbeleid tot 2010, is bepaald dat dit verkeerspunt, samen met de Van Alkemadelaan, een van de twee hoofdroutes vormt die toegang bieden tot Scheveningen. De Scheveningseweg krijgt hierdoor minder verkeer te verwerken. Het voorlopige ontwerp waar het college nu zijn goedkeuring aan heeft gegeven is een verdere uitwerking van een eerder genomen raadsbesluit (rv 73/1999). De raad stemde in 1999 unaniem voor een nieuwe brug over het Verversingskanaal. Het Rijk heeft voor de uitvoering van dit project HIP-II-subsidiegeld beschikbaar gesteld, maar stelt hieraan als voorwaarde dat nog dit jaar met de werkzaamheden wordt begonnen. De uitvoering begint met het verschuiven van de hoofdrijbaan van de Kranenburgweg. Er is in het ontwerp voor een dam gekozen, omdat het stedenbouwkundig gezien de voorkeur verdient boven de aanleg van een nieuwe brug. Daarnaast vergt het aanleggen van een dam minder bouwtijd en veroorzaakt het minder overlast. Bovendien biedt een dam meer ruimte om het verkeersprogramma te verbeteren.

Vrijliggende fietspaden
De route Houtrustweg-Kranenburgweg (zeezijde) wordt een voorrangsweg, waardoor de Nieboerweg en de Westduinweg worden ontlast. De noodzaak geluidsschermen op de Kranenburgweg (zeezijde) te plaatsen vervalt, omdat de rijstrook op de Kranenburgweg richting het kanaal wordt verlegd en op het nieuw vorm te geven kruispunt geen verkeerslichten worden geplaatst, waardoor vrachtverkeer niet meer hoeft te remmen en op te trekken. Op de dam komen vrijliggende fietspaden en de rijstroken voor het autoverkeer worden gescheiden door een brede middenberm. Voetgangers kunnen aan beide zijden van de brug het kanaal oversteken. Op de dam wordt een plein aangelegd.

Belanghebbenden worden op 4 september over het plan geïnformeerd. Zij kunnen vanaf zes uur terecht in het gebouw van United Fish Auctions (Visafslag) voor een inloop. Vanaf acht uur begint de officiële informatiebijeenkomst, waarvan het verslag aan de leden van de raadscommissie Verkeer, Scheveningen, Ypenburg en Leidschenveen (VSYL) en de gemeenteraad zal worden toegezonden, voorafgaand aan de behandeling van het raadsvoorstel in de commissievergadering van 11 september 2002.

last update: 27-8-2002 16:37:02 ;pag.: 15389; auteur: 616;cat.: