ANBO

Utrecht, 28-08-2002
Hulp bij teruggave belasting
Nieuw: ANBO-Raadslijn 24 uur per dag bereikbaar De Raadslijn van de ANBO de bond voor vijftig-plussers, is voortaan 24 uur per dag bereikbaar voor advies van sociaal juridische aard. Een speciale helpdesk gaat 65-plussers helpen bij het invullen van het teruggavenformulier voor teveel betaalde belasting. Dat formulier valt een dezer dagen via een speciale mailing van de Belastingdienst bij ruim 250.000 AOW-huishoudens in de brievenbus. Senioren kunnen in de toekomst voor steeds meer individuele diensten bij de Raadslijn terecht.

Helpdesk T-biljetten Bij 250.000 AOW-huishoudens ploft binnen enkele dagen een blauwe envelop van de fiscus op de deurmat. Met goed nieuws. Want zij komen hoogstwaarschijnlijk in aanmerking voor een ouderenaftrek (708 euro per persoon) en aftrek van buitengewone lasten in verband met ziekte, ouderdom en overlijden.

De Sociale Verzekeringsbank houdt bij het berekenen van de in te houden belasting op de AOW geen rekening met de aftrek buitengewone lasten, terwijl veel senioren daar wel recht op hebben. Voor alleenstaande 65-plussers met een laag inkomen bedraagt de teruggave al gauw zon 80 euro en voor samenwonende 65-plussers het dubbele van dat bedrag.

In de envelop treffen zij een brief aan van de Belastingdienst, een T-biljet en een speciaal op de doelgroep gerichte toelichting. Met vragen kan men de Belastingdienst bellen of een van de lokale belastingconsulenten van de ouderenbonden benaderen. Maar senioren kunnen ook terecht bij de ANBO-Raadslijn voor informatie en een globale berekening van de terug te ontvangen belasting. Ook op de 50-plusbeurs in de Jaarbeurs te Utrecht, van 18 tot en met 22 september, kunnen senioren daarvoor bij de ANBO aankloppen. De bond heeft in bijna iedere gemeente een actieve afdeling, waar allerlei activiteiten rondom ontmoeting en belangenbehartiging plaats vinden.

Geschikt tijdstip
De ANBO-Raadslijn, die vier ochtenden per week bereikbaar was, is enorm populair. In de afgelopen vijf jaar zijn maar liefst 15.000 senioren geholpen. Om iedereen nog beter van dienst te zijn is besloten deze telefoonservice uit te breiden.

Bellers krijgen iemand aan de telefoon die de vraag noteert en op zoek gaat naar een medewerker die het beste kan helpen. Deze belt dan zo spoedig mogelijk terug. Uiteraard kunnen bellers aangeven op welk tijdstip terugbellen hen het beste schikt.

ANBO-leden kunnen gratis van de Raadslijn gebruik maken. Niet-leden kunnen zich telefonisch aanmelden als lid en worden dan meteen gratis verder geholpen. Of zij betalen een vergoeding van 25 euro per advies. De medewerkers van de Raadslijn geven advies, schrijven voorbeeldbrieven en doen voorstellen voor oplossingen. Meestal gaat het om individuele zaken. Zijn er meer bellers die met hetzelfde probleem worstelen, dan kijkt de Raadslijn of collectieve actie mogelijk is. Bijvoorbeeld in de vorm van een proefproces. Op basis van veelgevraagde onderwerpen stelt de Raadslijn handige brochures samen.

Telefoonnummer
Om de bereikbaarheid te verbeteren is het telefoonnummer van de ANBO-Raadslijn veranderd. Dat nieuwe nummer is 0900-233 00 88 ( 1,- per gesprek; u wordt teruggebeld). Als u belt krijgt u gegarandeerd iemand aan de lijn.