Drempels weg


Catharina Ziekenhuis reageert voortvarend op kritiek

Website na bezoek ambassadeurs meteen toegankelijker gemaakt

28-08-2002
Het komt nog regelmatig voor dat een ziekenhuis fysiek goed toegankelijk is, maar dat de website aan toegankelijkheid te wensen overlaat. Gelukkig zijn er ziekenhuizen die ontvankelijk zijn voor kritiek en hun best doen om aanpassingen zo snel mogelijk door te voeren. Zoals het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.

De regionale ambassadeurs uit Noord-Brabant en de landelijke ambassadeur Paul Erkens testten onlangs de website van het Catharina Ziekenhuis. Dat ziekenhuis ontvangt patiënten van uiteenlopende achtergrond, dus ook mensen met een handicap. Op de website biedt het ziekenhuis een aantal diensten aan. De ambassadeurs hadden het ziekenhuis benaderd voor het ondertekenen van de intentieverklaring, omdat er nog wel het een en ander aan de website kon worden verbeterd.

Plezierig en verhelderend
Daarop nodigde Gerard Tops van de afdeling PR & Voorlichting, die zich ook toelegt op het beheer van de website, de ambassadeurs uit om eens langs te komen. Tops: Als je die richtlijnen gaat bekijken is het zo abstract allemaal. Het leek me daarom veel beter als ze langs zouden komen om te laten zien wat nu die drempels precies zijn. Het werd een heel plezierig en verhelderend gesprek.

Kleine knoppen
Tops en zijn collegas waren vooral verbaasd over de problemen die motorisch gehandicapten hebben met te kleine knoppen op een website. Dat realiseer je je gewoon niet, zegt hij. We zijn nu een jaar of 4 bezig met de website, en enige tijd geleden is er een bureau aan te pas gekomen dat zich heeft toegelegd op de vormgeving, structuur en bouw. Maar als je vooral betrokken bent bij de inhoud, vraag je jezelf niet snel af wat eventuele technische belemmeringen kunnen zijn.

Dezelfde middag
Genoeg reden voor Tops om de opmerkingen van de ambassadeurs ter harte te nemen en nog dezelfde middag aanpassingen te doen. Ik heb zelf ook wel enige kennis van html, dus kan ik tot op bepaalde hoogte wijzigingen doorvoeren. Zo heb ik onder meer bij tekstequivalenten voor alle niet-tekstuele elementen alternatieven ingevoerd, zover ik dat zelf kon controleren.

Verder heeft hij de titel van de indexpagina aangepast en het emailadres van de webmaster toegevoegd aan de pagina met adresgegevens. Het probleem bij email is vaak dat we nogal medisch getinte verzoeken krijgen waar we geen antwoord op kunnen geven. Maar die kunnen we nu wel doorsturen via de interne email, want die functioneert ook sinds kort.

Doorontwikkelen
Tops is zich ervan bewust dat het ziekenhuis nu met meer beleid moet komen om de website en de organisatie daaromheen te verbeteren. Maar zoals ik al zei: we zijn 4 jaar bezig. Er is al enorm uitgebouwd en nu komen we in de fase van doorontwikkelen. En het moge duidelijk zijn dat wij in die doorontwikkeling de richtlijnen voor toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zo goed als we kunnen zullen volgen.