Koninklijke Ahold


Ahold-president Cees van der Hoeven: Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken

Zaandam, 29 augustus 2002 - Ahold-president Cees van der Hoeven gaf hedenmiddag op de persconferentie, waarin hij tekst en uitleg gaf ten aanzien van de resultaten van de onderneming over het tweede kartaal en het eerste halfjaar van 2002, de volgende speech:

Dames en Heren,
Ik dank u voor uw aanwezigheid en voor uw belangstelling voor onze persconferentie over de resultaten van Ahold in het tweede kwartaal 2002.

Vanmorgen publiceerden we voor het eerst sinds vele jaren een kwartaalverlies. Zoals ik al in het persbericht zei, een verlies bekendmaken doet pijn voor een trotse onderneming als de onze, die altijd goede resultaten heeft laten zien en een uitstekende partner voor alle stakeholders wil zijn.

Gelukkig zijn de oorzaken incidenteel van aard en staan ze vrijwel geheel los van onze normale operationele activiteiten. De eerder gepubliceerde bijzondere last van Euro 410 miljoen in verband met het in gebreke blijven van onze Argentijnse partner Velox Retail Holdings en de bijkomende waardevermindering van goodwill bij Disco Ahold International Holdings van Euro 80 miljoen verklaren grotendeels het verschil.

Wanneer Michiel Meurs straks de cijfers met u doorneemt, zult u ook enkele andere niet-operationele zaken tegenkomen die in vergelijking met vorig jaar nadelig zijn uitgevallen. Hiertoe behoren een toegenomen afschrijving van goodwill en grotere
financieringskoersverschillen. Het resultaat werd ook beïnvloed door lagere opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed. Wanneer u deze factoren niet meerekent blijken de fundamenten van onze onderneming behoorlijk stevig. Dit kunt u terugzien in de pro forma resultatenrekening die aan ons persbericht is toegevoegd.

In het huidige ondernemingsklimaat, waarbij in het merendeel van onze werkgebieden in het tweede kwartaal sprake was van een vertragende economie, is het moeilijk om een acceptabele omzetgroei te realiseren. Onder deze omstandigheden zijn we blij dat het merendeel van de Ahold-werkmaatschappijen marktaandeel hebben gewonnen in hun regio. Dit is vooral te danken aan de sterke fundamenten waarop onze onderneming is gebouwd en aan de extra inspanningen die onze werkmaatschappijen hebben geleverd. Dit neemt niet weg dat de autonome omzetgroei dit kwartaal slechts 2,9% bedroeg, een groei die duidelijk lager ligt dan in voorgaande kwartalen.

Verenigde Staten - foodservice
Dit wordt met name verklaard door U.S. Foodservice, waar we een groot aantal verlieslatende activiteiten hebben beëindigd. We hebben ook omzet verloren door de herstructurering bij US Foodservice ten gevolge van de integratie van Alliant. Het integratieproces ligt echter voor op schema en er worden al aanzienlijke voordelen zichtbaar, wat door de toegenomen operationele marge bij onze foodservice-activiteiten aantoont. De inkoop-synergieën en kostenbesparingen die we hebben gerealiseerd dragen aanzienlijk bij en dat belooft veel voor de toekomst. De foodservice-markt als geheel trekt echter nog niet aan en naar verwachting zal onze omzetontwikkeling hierin dit jaar relatief bescheiden blijven.

Verenigde Staten - retail
Onze Amerikaanse retailactiviteiten hebben uitstekend gepresteerd, met name Stop & Shop, Giant Landover en Giant Carlisle. Ook in deze markt liet de vraag bij de consument te wensen over, maar naar omstandigheden deden wij het zeer behoorlijk. De margeverbeteringen zetten zich door vanwege kostenbesparingen en andere synergievoordelen. Er zijn veel nieuwe initiatieven om de prestaties verder te verhogen. De concurrentie in de Amerikaanse foodretailmarkt is onverminderd groot, maar onze werkmaatschappijen vormen tezamen een sterk collectief dat tegelijkertijd marktaandeel kan winnen én de marges kan verbeteren. We zien ook verdere verbetering bij BI-LO, maar daar moet zeker nog meer gebeuren. Bruno´s presteert naar verwachting en de verliezen bij Peapod worden steeds kleiner.

Europa
In Europa zagen we verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal. Spanje was winstgevend, maar presteerde minder goed dan vorig jaar. De eerste tekenen van verbetering als gevolg van het integratieproces worden echter zichtbaar. Portugal had een beter resultaat dan vorig jaar, hoewel de omzet leed onder beëindiging van verliesgevende activiteiten. In Nederland deed Albert Heijn zeer goede zaken, evenals ICA in Zweden. Ook de Noorse activiteiten zijn het afgelopen jaar sterk verbeterd. In Midden-Europa zagen we de gevolgen van de kosten van het betreden van de Slowaakse markt en Polen vertoont nog steeds een negatief resultaat. In Tsjechië was het operationeel resultaat break-even, ondanks het traditioneel moeilijke seizoen. De opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed waren in heel Europa echter veel lager dan vorig jaar.

Latijns-Amerika en Azië
Latijns-Amerika leed duidelijk onder de lagere valutakoersen. Gelet op de moeilijke omstandigheden presteerden onze werkmaatschappijen, gemeten in lokale valuta, goed. Onze twee laatste aanwinsten, Barbosa in Brazilië en CARHCO in Midden-Amerika, realiseerden uitstekende resultaten. Onze Aziatische activiteiten hebben nog steeds te lijden onder een gebrek aan kritische massa. Michiel Meurs zal ongetwijfeld de overige elementen van onze resultaten de revue laten passeren, zoals de factoren die van invloed waren op onze baten en lasten, de belastingdruk en de verbetering van ons werkkapitaal.

Herziene winstverwachting 2002 herbevestigd
Dames en heren, ondanks dat de belangrijkste zorgen in Argentinië achter de rug zijn en de fundamenten onder onze onderneming behoorlijk stevig zijn, zal de rest van het jaar niet eenvoudig zijn. Het klimaat in de retailmarkt zal waarschijnlijk moeilijk blijven, maar we werken hard aan het stimuleren van de omzet, kostenbesparing en het vergroten van andere synergieën. Gelukkig beschikken we over zeer gemotiveerde en gedreven medewerkers, vastbesloten om de uitdaging aan te gaan en in het belang van alle stakeholders te bouwen aan de kracht van de onderneming. We herbevestigen onze herziene verwachting van 17 juli. Dit vereist goede prestaties in het tweede halfjaar, maar we zijn vol vertrouwen dat we dit kunnen waarmaken.

Voorzichtige voorlopige verwachting 2003, margeverbetering voorzien In de tussentijd werkt Ahold aan een solide beleid voor 2003 en we vinden het belangrijk dat u kennis neemt van onze kwalitatieve doelstellingen. Die geven u een idee van de richting die de onderneming inslaat. We richten ons op de basisprincipes: autonome omzet- en winstgroei. Uit voorzichtigheid zetten we in op lage autonome groei, maar we voorzien wel verdere margeverbetering. In combinatie met efficiëntere aanwending van kapitaal zal dit leiden tot een hoger rendement op kapitaal, tot een hogere vrije kasstroom en een respectabele groei van de winst per aandeel. We voorzien geen grote overnames en derhalve ook geen nieuwe aandelen-emissie. Het beleid voorziet echter wel in kleinere overnames en mogelijke des-investeringen. We zullen geen kwantificering geven van deze doelstellingen voor 5 maart 2003, als we de jaarcijfers over 2002 bekendmaken. Deze strategie is in onze ogen in het huidige ondernemingsklimaat niet alleen realistisch, maar ook het meest gunstig voor alle stakeholders.

"Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken"
Dames en heren, na een moeilijk eerste halfjaar in 2002 verkeert onze onderneming in goede vorm, maar ik zou u graag nog ergens op wijzen. Voor ons hoofdkantoor staat een beeld van een winkelende vrouw met op de sokkel de inscriptie 'Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken', geschonken door mijn legendarischevoorganger Albert Heijn. En ik geef toe, als je het persbericht leest, of luistert naar mijn verhaal, en vooral als je de complexiteit van een Argentijns partnerschap probeert te begrijpen, dan zou je gaan denken dat het weinig meer met onze klanten te maken heeft. Wat sommigen onder u uit het oog verliezen, is dat we een echte onderneming zijn, die bestaat uit echte mensen die iedere dag hun uiterste best doen om de klant van dienst te zijn en echt geld te verdienen voor de aandeelhouders. Tevreden klanten zijn ons enige bestaansrecht en dat zullen we nooit vergeten.

Dus dit is ons plan, we gaan door met wat we het beste kunnen: de klanten gemak bieden, een gevarieerd assortiment, kwaliteit en service, en waar voor hun geld. Op ieder moment, iedere dag. We houden ons aan de basisprincipes en proberen daarbij innovatief en tegelijkertijd op een plezierige manier verrassend te zijn. Met onze getalenteerde en rijk geschakeerde groep medewerkers zijn we uitstekend in staat die mensen aan te trekken en vast te houden waar het om gaat: onze klanten.

Ik dank u voor uw aandacht en uw steun.

C.H. van der Hoeven
Ahold-president

Ahold Corporate Communicatie:
075.659.5720 / 5665

GSM:
Annemiek Louwers 06.53.98.16.06
Nick Gale: 06.55.77.22.83


---

Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2001.


---

Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl