Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 29-08-2002

Hoge prijs leer van invloed op verkoop schoenen en tassen

Het beperkte aanbod door BSE en MKZ en de grote vraag door de groei van de autoverkopen (leren bekleding) zetten de prijzen van leer onder druk. Dit gecombineerd met afnemend consumentenvertrouwen en relatief hoge inflatie had tot gevolg dat de consumenten in 2001 nauwelijks meer lederwaren -zoals schoenen en tassen- hebben gekocht dan in 2000. Dit terwijl er de afgelopen jaren wel elk jaar meer schoenen werden verkocht. Dezelfde tendens is te zien bij de detailhandel voor lederwaren en reisartikelen. Dit blijkt uit de rapporten Branches in Detail Schoenen en Lederwaren van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

De consumptieve bestedingen aan schoenen bedroegen in 2001 2.090 miljoen inclusief btw. Dit was 8% meer dan in 2000. Een waardestijging die vrijwel volledig veroorzaakt is door prijsstijging die zoals gezegd vooral voor rekening komt van de gestegen leerprijs. De consumptieve bestedingen aan lederwaren en reisartikelen bedroegen in 2001 380 miljoen inclusief btw. Dit was 5% meer dan in 2000. Ook hier komt de grotere besteding geheel voor rekening van de prijsstijgingen.

Het belangrijkste verkoopkanaal voor schoenen is de schoenenzaak. In 2000 telde de schoenenbranche 1.464 ondernemingen met in totaal bijna 3.000 winkels. Het marktaandeel van de schoenen-, lederwaren- en reisartikelenwinkels bedraagt 74% van de totale bestedingen aan schoeisel. Met 11% marktaandeel zijn de sportzaken in grootte het tweede verkoopkanaal van schoenen, waarbij dient te worden opgemerkt dat het dragen van sportschoenen buiten de sport om hieraan in belangrijke mate bijdraagt. De overige verkoopkanalen van schoenen zijn de kledingzaken, drogisterijen, ambulante handel, (orthopedische) schoenmakerijen, directe verkoop, verkoop via sportverenigingen, verkoop rechtstreeks vanaf de fabriek of de groothandel, via internet e.d.

De lederwarenbranche telde in 2000 245 ondernemingen met in totaal 351 winkels. Daarmee kan de lederwarenbranche worden getypeerd als een kleine branche binnen de Nederlandse detailhandel. De lederwarenzaken
-in combinatie met schoenenzaken- hebben slechts een marktaandeel van 34% in de verkoop van leerproducten. Met een marktaandeel van 25% staan de warenhuizen op de tweede plaats. Tot de overige verkoopkanalen behoren sportartikelenzaken, kledingzaken, supermarkten, de ambulante handel, postorderbedrijven, persoonlijke verkoop, via internet e.d.

Branches in Detail
Meer informatie over de rapporten Branches in Detail Schoenen en Lederwaren kunt u vinden op www.hbd.nl. De rapporten zijn tegen betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD bestellijn: telefoon 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 338 57 11.