Vereniging Nederlandse Gemeenten

Bezuinigingen Kabinet grote gevolgen voor reiziger (29/08/02)

PERSBERICHT

De VNG is verontrust over de voorgenomen bezuinigingen van het nieuwe Kabinet op het stads- en streekvervoer en voorziet grote consequenties voor de reiziger. In het Strategisch Akkoord van het Kabinet is een bezuiniging voor de rijkssubsidie voor het stads- en streekvervoer opgenomen van 1,25% in 2003, oplopend tot 5% in 2006. Forse prijsverhogingen voor bus, tram en metro en het schrappen van bepaalde lijnen zijn het gevolg wanneer de bezuinigingen worden uitgevoerd. Op 11 september zal de VNG hierover met de minister de Boer van Verkeer en Waterstaat spreken.

Naast de bovengenoemde bezuinigingen op de rijkssubsidie is in het Strategisch Akkoord bovendien bepaald dat in 2002 de prijscompensatie maar voor een kwart uitgekeerd zal worden. De bedragen die hiermee gemoeid zijn lopen op van zon 24 miljoen in 2003 tot 63 miljoen in 2006. Dit terwijl er nog een bezuinigingstaakstelling van het vorige kabinet liep van jaarlijks 16 miljoen tot en met 2004. Gezien de verwachte winst uit extra efficiency vanwege de toegenomen concurrentie in het stads- en streekvervoer al door het Rijk is ingeboekt, zal de bezuiniging volgens de VNG niet zonder consequenties blijven voor de reiziger.

De reiziger zal de komende jaren worden geconfronteerd met forse prijsverhogingen van de strippenkaart. Indien gekozen zou worden voor behoud van het voorzieningenniveau bedragen de extra prijsverhogingen dan jaarlijks zon 5% bovenop de reguliere jaarlijkse prijsverhoging. Een verschraling van het voorzieningenniveau van bus, tram en metro door het schrappen van minder rendabele lijnen is eveneens een voor de hand liggend gevolg, mochten de bezuinigingen doorgaan.

De VNG maakt zich dan ook zorgen over de effecten op het mobiliteitsbeleid van de gemeenten als grote groepen reizigers als gevolg van de prijsverhogingen niet langer gebruik zullen maken van bus, tram en metro, danwel het openbaar vervoeraanbod zal verschralen als gevolg van de bezuinigingen. Dit op een moment dat vele nieuwbouwwijken zoals de Vinexwijken ontsloten moeten gaan worden met openbaar vervoer.

De VNG heeft haar zorg hierover aan minister de Boer van Verkeer en Waterstaat kenbaar gemaakt in een brief, direct na zijn aantreden. In een nader gesprek met de minister op 11 september aanstaande zal de VNG hier verder op ingaan.

Den Haag, 29 augustus 2002