AutoRai

29-8-2002

Ford met crossover Fusion op nieuw terrein

Ford betreedt met de Fusion een nieuw, nog onontgonnen marktsegment. Op een compact onderstel vormt de nieuwe Fusion een unieke crossover, met elementen van een 4 x 4, een MPV en een min of meer traditionele compacte hatchback.

Ford zelf noemt deze nieuwe crossover een Urban Activity Vehicle bij uitstek geschikt voor allerhande activiteiten binnen stedelijke agglomeraties, maar daartoe zeker niet beperkt.

De nieuwe Ford Fusion combineert het stoere uiterlijk van een 4x4, de praktische inzetbaarheid van een MPV (een Multi Purpose Vehicle), met de wendbaarheid en handzaamheid van een kleine hatchback. Ondanks de compacte maten van de bodemplaat, overtreft de Fusion echter in alle afmetingen de concurrenten uit dit segment: bij een wielbasis van 2,49 meter heeft de Fusion een totale lengte van 4,02 meter en een breedte van 1,71 meter. Belangrijker echter zijn de binnenmaten, met een laadruim dat normaal al 337 liter omvat en dat na (eventueel gedeeltelijk) neerklappen van de achterbak een gigantische 1.175 liter meet.

In het kort:

* De Ford Fusion is de recentste toevoeging aan de nieuwe generatie compacte autos van Ford.

* De Fusion combineert als crossover de beste aspecten van compacte vijfdeurs autos, MPVs en SUVs en is daarmee een auto die Ford Urban Activity Vehicle noemt.

* De Fusion biedt volop ruimte, comfort en praktische bruikbaarheid, in een stoere, eigenzinnige stijl.

* De Fusion onderscheidt zich van andere compacte autos door de hogere zitpositie van de bestuurder, ontworpen met het oog op meer zicht en comfort.

* De Fusion biedt een keuze aan zuinige motoren: de Duratec 16V benzinemotoren, zowel verkrijgbaar als een 1,4-liter, 80 pk/ 58 kW, als een 1,6-liter, 100 pk/ 74 kW-variant, of de Duratorq TDCi
1,4-liter commonrail turbodiesel met 68 PK/ 50 kW en 160 Nm. Hoog en flexibel
De Ford Fusion is ook hoger dan een gebruikelijke auto in het B-segment (1,50 meter) en dat levert de inzittenden een ruim uitzicht rondom op en de bestuurder een voortreffelijk zicht op het (stedelijke) verkeer. De hoge zit vergemakkelijkt bovendien in- en uitstappen, waaraan ook de grote en wijd openslaande portieren bijdragen. De grote achterklep geeft gemakkelijk toegang tot de vlakke laadvloer van de bagageruimte, mede doordat de achterbumper naadloos overgaat in die laadvloer. Flexibiliteit is een van de sterkste punten van de nieuwe Fusion. Uiteraard kan de ruime achterbank in losse delen (40/ 60) worden neergeklapt, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat van 1,22 x
1,00 (tussen de wielkasten) meter. Bovendien is de rechtervoorstoel neerklapbaar hetgeen niet alleen het transporteren van extra-lange voorwerpen (tot 2,30 m) mogelijk maakt, maar waardoor die stoel ook kan dienen als picknicktafeltje of werkplek voor bijvoorbeeld een laptop. Onder de zitting van deze stoel bevindt zich bovendien een goed verborgen, veilige opbergruimte. Ook verder is met een zeer praktisch oog gekeken naar opbergmogelijkheden voor allerhande zaken. Zo heeft het dashboardkastje een openslaand deksel bovenop het dashboard (net als in de Ford Galaxy), zitten er forse opbergmogelijkheden in de portieren (met onder meer houders voor grote blikjes) en voorziet de bagageruimte in talloze voorzieningen om lading vast te zetten. Veilig en beveiligd
Beveiliging en veiligheid zijn trouwens twee aspecten die ook bij het ontwerpen van de nieuwe Fusion net als bij alle andere moderne Fords zwaar hebben meegeteld. De Fusion beschikt over Fords nieuwste startblokkering D-PATS (Distributed Passive Anti-Theft System), waarmee het onmogelijk is de motor te starten zonder de juiste sleutel, die een transponder bezit die voor telkens wisselende coderingen zorgt. Doordat D-PATS geïntegreerd is in het totale elektronische systeem van de Fusion en dus niet over een eigen bedrading beschikt, is het voor dieven onmogelijk het te passeren. De dubbele anti-kraak portiersloten hebben een veiligheids-centrale vergrendeling, waarvan de afstandsbediening een aparte knop heeft voor het ontgrendelen van de achterklep, die buiten werking wordt gesteld zodra de Fusion sneller dan zeven kilometer per uur rijdt. Het alarmsysteem is van de jongste generatie en voor extra veiligheid gaat de binnenverlichting aan zodra de Fusion ontsloten wordt en blijft de verlichting na het afsluiten nog enige tijd branden.
De Ford Fusion kent alle veiligheidsvoorzieningen die de huidige Ford zon goede reputatie op dit gebied hebben verschaft. Afgezien van de zeer stijve carrosserieconstructie met een onvervormbare passagierskooi, beschikt de Fusion over slimme airbags die hun mate van ontplooiing (70 of 100 procent) af laten hangen van de aard en kracht van de aanrijding in kwestie hetgeen door een uitgebreid stelsel sensoren wordt gedetermineerd. Zij-airbags voorin zijn standaard, net als curtain-airbags die zowel voor- als achterinzittenden aanvullend beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. De autogordels zijn voorzien van vóórspanners én gordelkrachtbegrenzers om mogelijk letsel tot een absoluut minimum te beperken. Op alle Fusions behoort ABS tot de standaarduitrusting.
Hypermodern
Aangezien de Ford Fusion technisch veel gemeen heeft met de jongste generatie Ford Fiesta, wordt dezelfde keuze aan hypermoderne motoren geboden. De Ford Duratec benzinemotoren zijn er in de uitvoeringen van 1,4 en 1,6 liter, de jongste generatie commonrail dieselmotor Ford Duratorq TDCi heeft een inhoud van eveneens 1,4 liter. Alledrie de krachtbronnen maken zeer uitgebreid gebruik van lichtmetaal en koppelen hoge prestaties aan een minimaal brandstofverbruik:

+ Ford Duratec 16V 1,4 liter: 80 pk/85 kW bij 5.700 omw/min en een maximumkoppel van 124 Nm bij 3.500 omw/min. Topsnelheid 163 km/h en acceleratie 0-100 km/h in 13,7 sec. Gemiddeld verbruik 6,5 l/100 km en 156 g/km CO2-uitstoot.
+ Ford Duratec 16V 1,6 liter: 100 pk/74 kW bij 6.000 omw/min en een maximumkoppel van 146 Nm bij 4.000 omw/min. Topsnelheid 178 km/h en acceleratie 0-100 km/h in 10,9 sec. Gemiddeld verbruik 6,6 l/100 km en 158 g/km CO2-uitstoot.
+ Ford Duratorq TDCi commonrail diesel, 1,4 liter: 68 pk/50 kW bij 4.000 omw/min en een maximumkoppel van 160 Nm bij 1750 omw/min. Topsnelheid 158 km/h en acceleratie 0-100 km/h in 15,5 sec. Gemiddeld verbruik 4,4 l/100 km en 119 g/km CO2-uitstoot.
Alledrie de motoren zijn gekoppeld aan de Ford-Getrag IB5 vijfversnellingsbak, bekend van de Ford Focus. De Fusion, met
1,4 benzinemotor, kan ook uitgerust worden met de de Durashift EST automatische versnellingsbak, die zorgdraagt voor een uitermate comfortabel schakelgedrag. Passend in het streven van Ford om de exploitatiekosten zo laag mogelijk te houden de reparatievriendelijkheid en het feit dat de meeste toegepaste onderdelen recyclebaar zijn passen daarin bedraagt de service-interval van alle motoren slechts 20.000 km.
De prijs van de Fusion (Core) zal 14.750,- inclusief belastingen bedragen. Voor de eerste kopers is er de extra aantrekkelijk gespecificeerde ´First Edition´, die onder andere standaard is voorzien van de 1,6 liter benzinemotor. De ´First Edition´ is ook beschikbaar met de 1,4 TDCi motor. De introductie voor het publiek zal op 4 november aanstaande plaatsvinden. De Fusion zal vanaf die datum in de showroom van de Ford dealers staan.
De Fusion is het eerste voertuig dat werd ontworpen om jonge, stedelijk georiënteerde gezinnen te helpen optimaal gebruik te maken van de auto in de stad. Binnenin is de ruim en praktisch, met hogere stoelen voor meer zicht. Met zijn stoere uiterlijk zelfverzekerd en beschermend, compact en wendbaar laat hij zien dat hij klaar is voor de stad, zegt Martin Leach, Vice President Productontwikkeling van Ford Europa.