Consumentenbond

Bond eist prestatiecontract dat belang consument dient 29 augustus 2002

Forse prijsstijging NS ondanks gebrekkige dienstverlening

De Consumentenbond is zeer geschrokken van de prijsverhoging die vandaag door de NS is aangekondigd. Met kunst- en vliegwerk lukt het de NS om voor 2003, binnen de kaders van het prestatiecontract, een prijsverhoging van 9,25% door te voeren. Dit terwijl de dienstverlening van de NS niet noemenswaardig is verbeterd. De bond vindt dit onacceptabel en roept minister De Boer van Verkeer op het prestatiecontract op zo'n manier aan te passen dat een prijsverhoging hoger dan de inflatie slechts mogelijk is bij een aanzienlijke prestatieverbetering.

De Consumentenbond heeft, na het vernemen van de prijsverhogingen door de NS, ernstige twijfels over het prestatiecontract van de overheid met de NS. Dit prestatiecontract blijkt het belang van de consument in ieder geval niet te dienen. Nog steeds hebben consumenten dagelijks te maken met vertragingen. De punctualiteit was over de eerste helft van dit jaar 82,5%, een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar. Maar het eind van het jaar is nog niet bereikt en de NS heeft juist in de tweede helft van het jaar meer moeite de punctualiteit op peil te houden. De klanttevredenheid benadert bij lange na niet de door de NS zelf gestelde norm: een rapportcijfer 7. Toch mag de NS volgens het prestatiecontract de prijsverhoging van 9,25% doorvoeren.

De NS breekt bovendien een belofte aan de consument: over 2002 zou geen prijsverhoging worden doorgevoerd vanwege de gebrekkige kwaliteit. Dit doet de NS nu toch, omdat een eerste verhoging van 4,9% op 31 december 2002 ingaat. Op 1 juli 2003 volgt een volgende verhoging van 4,15%. De overheid zou een dergelijke dubbele prijsverhoging moeten afkeuren. De Consumentenbond roept, in een brief, minister De Boer van Verkeer op het prestatiecontract open te breken. Prijsverhoging kan niet aan de orde zijn, zonder een aanzienlijke prestatieverbetering door de NS.

Daarnaast is de Consumentenbond, die niet in het Locov vertegenwoordigd is, verbijsterd over de wijze waarop de NS omgaat met het Locov. Het Locov heeft zich tegen de prijsverhoging gekeerd, maar de NS negeert dit volledig.

Consumenteninvloed blijkt een wassen neus. Ook een verbetering van de positie van de, in het Locov vertegenwoordigde, consumentenorganisaties ten opzichte van de NS moet worden opgenomen in het aangepaste prestatiecontract.