Provincie Zuid-Holland

Presentatie Strategisch productontwikkelings- en promotieplan

Persbericht

21-08-2002
Hollands Glorie: Zuid-Holland toeristisch op de kaart

Presentatie Strategisch productontwikkelings- en promotieplan

Op 30 augustus presenteert Provincie Zuid-Holland het Strategisch Productontwikkelings- en promotieplan, waarmee Zuid-Holland de komende jaren toeristisch op de kaart wordt gezet. Met ingang van september start een wervende campagne om de provincie een sterker toeristisch imago te geven. Het thema van de campagne - Hollands Glorie - moet Zuid-Holland neerzetten als de provincie die alles heeft wat Nederland zo mooi maakt. Zowel de binnen- als de buitenlandse toerist wordt hiermee verleid om een bezoek te brengen aan één van de vele attracties die Zuid-Holland kent.

Kust, Cultuur, Bloemen & bollen
In het kader van het Actieplan Toerisme 2001-2005 heeft Provincie Zuid-Holland het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme opdracht gegeven een 'Strategisch productontwikkelings- en promotieplan' op te stellen, waarbij de toeristische speerpunten van het provinciaal beleid - Kust, Cultuur en Bloemen & bollen - het uitgangspunt vormen. De kracht van de vele attracties in Zuid-Holland vraagt erom de komende jaren op basis van strategische keuzes verder ontwikkeld en gepromoot te worden. De keuze voor thema's zoals 'kindvriendelijke kust', 'steden met een rijk verleden' en 'actief in Duin- en Bollenstreek', versterkt de campagne. Deze thema's worden onder andere ingezet tijdens specifieke momentencampagnes. In het plan wordt expliciet aandacht besteed aan het leggen van koppelingen tussen de speerpunten. Gebundelde arrangementen zijn voor de consument zonder meer interessant: de toerist die de Keukenhof bezoekt, wil mogelijk ook een bezoek brengen aan Leiden of een wandeling maken door de duinen bij Noordwijk.

Samenwerken aan een toeristisch product
Het toeristisch bedrijfsleven, de regionale VVV's en diverse marketing- en promotieorganisaties zijn actief betrokken bij het bepalen van sterke product-

marktcombinaties en de totale campagne-opzet. Tevens hebben zij het plan getoetst op effectiviteit en behoefte. Het plan moet het toeristisch bedrijfsleven uitdagen tot creatief ondernemerschap: de ontwikkeling van uitnodigende, prikkelende arrangementen en producten. Provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven investeren in de uitvoering van de eerste fase van de campagne een bedrag van 150.000 euro.

Presentatie
Op vrijdag 30 augustus om 14.00 uur zal in Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk gedeputeerde L.E. van der Sar het 'Strategisch productontwikkelings- en promotieplan' presenteren. Tegelijkertijd wordt het Creatief Concept onthuld, dat de komende jaren het beeldmerk vormt van de promotiecampagne.
Aansluitend worden in Noordwijk de tweede en derde route van het Bonte Loperplan geopend, de 'Planetenroute' en de route 'Cultuur van een Badplaats'.