Sociale Verzekeringsbank

SOCIALE VERZEKERINGSBANK

SVB richt nieuwe clientenraad in

SVB richt nieuwe Cliëntenraad in

Om optimaal ruimte te geven aan het inspraakrecht van zijn klanten, richt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een nieuwe Cliëntenraad in. Deze Cliëntenraad moet bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening van de SVB door gevraagd en ongevraagd advies te geven op het SVB klantbeleid. Nieuw in de nu in te richten Cliëntenraad zijn de vijf zetels voor individuele klanten.

De SVB hecht veel waarde aan de kwaliteit van dienstverlening aan zijn ruim 4,5 miljoen klanten. De behoeften en meningen van klanten zijn onmisbare informatie bij het ontwikkelen van nieuw klantbeleid. Cliëntenparticipatie is daarom vanzelfsprekend en van groot belang voor de SVB.

Voorheen kende de SVB de Landelijke Adviesraad. Deze raad wordt nu opnieuw ingericht conform de eisen die de wet SUWI hieraan eveneens stelt. Volgens de wet SUWI dient iedere uitvoeringsorganisatie de cliëntenparticipatie te organiseren.

De Cliëntenraad SVB bestaat in de nieuwe opzet uit een voorzitter, vijf leden die worden voorgedragen door landelijke, representatieve maatschappelijke organisaties voor ouderen, minderheden en werknemers, en vijf individuele klanten. De individuele klanten worden benaderd voor deelname middels advertenties in de landelijke dagbladen.

De SVB is een publieke organisatie op het gebied van de sociale zekerheid. De SVB verzorgt de uitvoering van onder meer de AOW, de kinderbijslag, de nabestaandenuitkering Anw en het Persoonsgebonden Budget (voor de AWBZ) voor klanten in binnen- en buitenland. De SVB keert jaarlijks circa 25 miljard euro uit aan ruim 4,5 miljoen klanten.

Noot voor de redactie,