Gemeente Nieuwegein

Aanpak wateroverlast Waterbiestunnel

Na de Parktunnel vorig jaar, wordt nu de wateroverlast in de Waterbiestunnel aangepakt. Hierdoor is de Waterbiestunnel van 2 september tot 4 oktober afgesloten. Fietsers en voetgangers worden omgeleid door de Veertunnel. Om de wateroverlast te verhelpen wordt de huidige vloer vervangen voor een nieuwe vloer die geen water doorlaat. Vervolgens wordt het fietspad iets schuiner aangelegd, zodat het water sneller naar het putje stroomt. De tunnel wordt ook schoongemaakt. Daarnaast worden de struiken bij de bushalte richting Vianen en bij de bushalte richting Centrum vervangen door lagere begroeiing. Hierdoor ontstaat meer zichtbaarheid en wordt de omgeving sociaal veiliger. De gemeente heeft vorig jaar al de verlichting verbeterd. De toegang naar de bushalte aan de kant van Hoog-Zandveld wordt buiten bedrijf gesteld, aan de zijde van Lekboulevard is de halte alleen toegankelijk voor bewoners van Lekboulevard. Bewoners van Hoog-Zandveld dienen gebruik te maken van de bushaltes bij het winkelcentrum.

In de gemeente Nieuwegein bevinden zich 36 fiets- en voetgangerstunnels en viaducten voor autoverkeer. Twaalf van deze tunnels kampen met wateroverlast en met problemen op het gebied van sociale veiligheid. De gemeente heeft de problemen geïnventariseerd en een plan van aanpak gemaakt voor het oplossen van de wateroverlast-problematiek.

De wateroverlast bestaat uit
? na regenval blijft vaak langdurig een plas water in de tunnel staan; ? de bestrating in de fiets- en voetgangerstunnels is op sommige plaatsen ongelijk, waardoor de begaanbaarheid en afwatering niet optimaal is; ? op sommige plaatsen is groene alg-aanslag zichtbaar op de wanden van de tunnels en op de bestrating.

Problemen sociale veiligheid
Bij problemen op het vlak van sociale veiligheid valt te denken aan een slechte verlichting (is voor bijna alle tunnels vorig jaar verbeterd), minder goede begaanbaarheid voor invaliden, ´dode´ hoeken in de tunnel, een slechte akoestiek en slecht zicht door de inrichting van de openbare ruimte rond de tunnel. In bijna alle 36 tunnels en viaducten speelt wel één of meer van deze problemen.

Uitvoering en financiering
Het kost veel voorbereidingstijd om de sociale veiligheid te verbeteren. Om te voorkomen dat de aanpak van de wateroverlast wordt vertraagd, is gekozen om alvast te starten met de aanpak van de wateroverlast. Het kost ruim 2 miljoen euro en naar schatting vijf jaar om de wateroverlast in de twaalf tunnels op te lossen. Vooralsnog beschikt de gemeente Nieuwegein over ruim 0,6 miljoen euro. Voor dit bedrag kan de gemeente 3 tunnels opknappen. Daarmee is vorig jaar de wateroverlast in de Parktunnel verholpen. Nu wordt begonnen met de Waterbiestunnel en daarna is de Sporttunnel aan de beurt. Waar deze problemen raakvlakken hebben met de verbetering van de sociale veiligheid, worden deze gelijktijdig meegenomen.

Invoerdatum 30-8-2002