Ingezonden persbericht

Sector Pers en Public Relations
Contactpersoon: Dries Vandermeersch
E. Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel
tel. 02-790 93 06 - fax 02-790 95 06 - gsm: 0477-23 13 57 e-mail: dries.vandermeersch@rago.be
web: www.rago.be
PERSBERICHT
Datum: 30 augustus 02
Fax /E-mail bestemd voor: Alle nieuwsredacties

Betreft:

Vlaams Gemeenschapsonderwijs ziet nieuw schooljaar hoopvol tegemoet.

Krachtlijnen 2002-2003

Bij de start van het nieuwe schooljaar wenst het gemeenschapsonderwijs zijn leerlingen en personeelsleden een vruchtbaar schooljaar toe toe. Het nieuwe schooljaar wordt hoopvol ingezet. Hieronder vindt u enkele thema's die dit schooljaar voor het gemeenschapsonderwijs centraal staan.

Kwaliteit
Het gemeenschapsonderwijs zal de reeds hoogstaande kwaliteit van zijn onderwijs nog opvoeren. In deze context leidt onze Pedagogische begeleidingsdienst een Europees project dat een praktisch model van zelfevaluatie voor scholen in een internationale contextwil ontwikkelen. Dit Een proefproject rond zelfevaluatie loopt reeds met succes werd in een aantal scholen. opgestart

Bovendien zette de Pedagogische begeleidingsdienst van het gemeenschapsonderwijs een samenwerkingsverband op met het Nederlandse Instituut voor Leerplanontwikkeling in Enschede. Dit instituut bouwt al twintig jaar een deskundigheid uit op het gebied van kwaliteitszorg in het onderwijs.kent Die professionele knowhow kan aangewend worden kan onze scholen enkel ten goede komen. Daarnaast worden ook gezamenlijke acties ondernomen omtrent leerplanontwikkeling en vorming en worden ervaringen uitgewisseld.

Rondetafelconferentie
Het gemeenschapsonderwijs hoopt dat de rondetafelconferentie tot resultaten leidt die elke leerling ten goede komt. Wij hopen dat de positieve sfeer waarin de onderhandelingen verliepen, standhoudt. Wij zijn ervan overtuigd dat steriele discussies moeten worden doorbroken in het belang van iedereen die bij het onderwijs betrokken is. Opnieuw doet het gemeenschapsonderwijs een oproep tot netoverstijgende samenwerking met eerbied voor de pedagogische eigenheid van de school. Wij willen echter blijven beschikken over voldoende middelen om onze decretale opdracht te vervullen en de vrije keuze voor het pluralistisch onderwijs te waarborgen.

Gelijkekansenbeleid
Het gemeenschapsonderwijs roept alle inrichtende machten, scholen en onderwijsgeledingen op om een gezamenlijke engagementsverklaring op te stellen, te onderschrijven en daadwerkelijk uit te voeren. Wij verwachten dat dit schooljaar werk wordt gemaakt van een echt gelijkekansenbeleid waarbij alle scholen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Wij blijven het uitstel van de aanvaardingsplicht voor alle scholen betreuren en hopen dat er van uitstel geen afstel komt. Wij zijn ervan overtuigd dat het nieuwe decreet over gelijke kansen het krediet moet krijgen dat het verdient. Wij herinneren aan onze eis om voldoende financiële middelen te voorzien om de vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken.

Hervormingen gemeenschapsonderwijs: verkiezingen voor de Raad van het Gemeenschapsonderwijs (RAGO) Dit schooljaar start de laatste fase van de hervormingen van het gemeenschapsonderwijs zoals bepaald door het bijzonder decreet betreffende het gemeenschapsonderwijs. Tijdens de maand oktober worden de verkiezingen georganiseerd voor de rechtstreekse leden van de RAGO. Leden van de plaatselijke schoolraden kiezen uit de kandidaturen. Kandidaturen kunnen nog tot 20 september worden ingediend. Samen met aangeduide leden vanuit universiteiten en hogescholen vormen zij de Raad van het Gemeenschapsonderwijs. De nieuwe raad wordt vanaf 1 januari 2003 het hoogste bestuursorgaan van het gemeenschapsonderwijs. Deze Raad duidt de afgevaardigd bestuurder aan. Hij zal samen met de Raad het beleid van de organisatie bepalen en uitvoeren.

Samenwerking officieel onderwijs
Er lopen reeds projecten rond netoverstijgende samenwerking. Bovendien blijven wij ook dit jaar ons inspannen om tot een nauwere samenwerking te komen in het officieel onderwijs. Op verschillende plaatsen in Vlaanderen wordt de samenwerking tussen scholen van het officieel onderwijs verder gezet of opgestart.

Samenwerking met het bedrijfsleven
Het gemeenschapsonderwijs wil ook dit jaar de contacten met het bedrijfsleven en de social-profit sector verdere uitbreiden. Wij werken mee verder aan het afsluiten van convenantsen om het onderwijs beter te kunnen afstemmen op de noden van het bedrijfsleven en de social- profit sector. Het bestaande project Techno + wordt nog uitgebreid, nog meer gericht op het bedrijfsleven.

Schoolgebouwen
Het gemeenschapsonderwijs blijft een in de tijd gespreide en permanente substantiële verhoging van de budgetten voor schoolgebouwen eisen om de opgelopen achterstand in te halen. Wij hopen dat er werk wordt gemaakt van een beleid dat in middelen voorziet om verouderde gebouwen aan te passen aan de noden van het hedendaags onderwijs. Over de onderwijsnetten heen bleek hierover tijdens de rondetafelconferentie een consensus te bestaan.

Preventiedienst
Het gemeenschapsonderwijs richtte een preventiedienst op voor de uitvoering van de wet op het welzijn op het werk. Deze dienst wordt uitgebreid en geprofessionaliseerd om de scholen te helpen bij de uitbouw van een effectief preventiebeleid.

Personeel
Wij juichen de maatregel toe waardoor onze algemeen directeurs schoolvrij kuonnden worden gemaakt. Toch vragen wij meer middelen en mogelijkheden om een pedagogisch kader binnen onze scholen en scholengroepen uit te bouwen. Hierbij vragen wij bijzondere aandacht voor de beleidsondersteunende en administratieve omkadering van het basisonderwijs. Wij vragen ook dat er verder werk wordt gemaakt van de herwaardering van het lerarenberoep. Wij verheugen ons dat de minister van Onderwijs een beleidsnota heeft opgesteld inzake lerarenopleiding en wij zullen constructief meewerken aan de uitwerking.

Strategisch plan
Onder de begeleiding van een consultanctykantoor wordt een strategisch plan ontwikkeld voor het gemeenschapsonderwijs. Alle bestuursniveaus van het gemeenschapsonderwijs worden hierbij betrokken. Dit schooljaar wordt het plan afgerond en start de implementatie.

Financiering onderwijs
Het gemeenschapsonderwijs verklaarde zich reeds in het verleden akkoord met het herzien van de financiering van het onderwijs. Wij blijven de idee verdedigen van een financiering per leerling gebaseerd op een vast bedrag met een met daar bovenop een financiering volgens leerlingenkenmerken, schoolkenmerken en verplichte taken die wettelijk aan sommige scholen worden opgelegd.

Wenst u meer informatie? Neem dan contact op met de persverantwoordelijke, Dries Vandermeersch.