Persbericht

Een blik op de ontwikkelingen bij Xerox

Op weg naar printers die zelf vooraf problemen aangeven

Amstelveen, 30 augustus 2002 -- De tegenwoordige machines met zelf-diagnose geven de huidige stand van zaken aan: Machine staat uit. Machine staat aan. Machine is stuk. Machine is in orde. De machine heeft een cyclus op tijd afgerond, of niet. Waarom wordt de analoge informatie tussen dergelijke gebeurtenissen in niet bijgehouden, zoals de slijtage van een bepaald onderdeel? Dat zou technici inzicht geven in het moment dat een onderdeel op het punt staat kapot te gaan. Dan zou de servicetechnicus kunnen arriveren net vóór de machine ermee ophoudt.

Onderzoekers van Xerox Corporation (NYSE: XRX) zijn daartoe een techniek gaan onderzoeken die Signature Analysis heet, kortweg SA. Die techniek houdt zich bezig met unieke, herkenbare, analoge signalen - zoals trillingen, geluiden of gewicht - die de status van motoren en andere elektromechanische onderdelen weergeven. Elk onderdeel geeft een signaal af dat kan worden weergegeven als een golfpatroon. Als je het golfpatroon van een goed onderdeel kunt vergelijken met het golfpatroon dat ontstaat als zo'n onderdeel kapot dreigt te gaan, dan kun je de resterende levensduur voorspellen.

De SA-techniek is ontstaan in de zware industrie, waar onderhoudspersoneel van stroomopwekkende turbines en zware industriële machines deze techniek gebruikten als onderzoeksinstrument. Halverwege de jaren '90 is Xerox die techniek gaan toepassen op kleinere en goedkopere onderdelen van printers en copiers. Onderzoekers van Xerox ontdekten dat SA was in te zetten bij hergebruik van componenten, om herbruikbare onderdelen te kunnen onderscheiden van onderdelen die gerepareerd of weggegooid moesten worden. Dit leidde tot betrouwbaarder producten en minder afval.

Nu werkt Bob Siegel in de Xerox-vestiging in Webster samen met technische ontwerpers aan het inbouwen van SA-techniek in volgende generaties Xerox-systemen, zodat een machine zijn eigen gezondheidssituatie exact kan aangeven. Zoiets als het ontdekken van een afwijking op een röntgenfoto nog vóór de patiënt zelf ergens last van heeft.

Xerox werkt al lang aan producten die zelf op afstand problemen doorsturen naar een centrale database, om van daaruit servicetechnici precies op tijd op pad te sturen. Nog voor de copier of printer het echt begeeft. Nu is Xerox ook in staat om in digitale vorm de onzichtbare analoge processen te meten en vast te leggen. Door de doorgezonden digitale informatie uit te breiden met de uitkomsten van deze analoge processen, kan Xerox beginnende problemen opsporen en het levenseinde van onderdelen voorspellen. Resultaat: minder oponthoud voor de gebruikers en lagere servicekosten, omdat de technici alleen onderdelen vervangen wanneer het nodig is, en niet op basis van het aantal geprinte pagina's.

De SA-techniek wordt al ingebouwd in alle test-versies voor de ontwikkeling van de volgende generatie Xerox-productieprinters.

Xerox Corporation, een van de grootste ontwikkelaars van toptechnologie in de wereld, besteedt jaarlijks zo'n miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling. Xerox heeft zes onderzoekscentra in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Die werken aan kleurentechnologie, computerkennis, digitale beeldvorming, werkomstandigheden, elektromechanische systemen, nieuwe materialen en andere disciplines. Xerox maakt haar innovaties doelgericht te gelde door ze in Xerox-producten en oplossingen in te bouwen, ze als basis van nieuwe spin-offs te gebruiken, of via licensering of verkoop aan anderen ter beschikking te stellen.
---