Gemeente Utrecht

Nieuwe ruimtelijke kijk op Merwedekanaal-zone

Er ligt een nieuwe ruimtelijke visie voor het gebied langs het gehele Merwedekanaal in Utrecht. De strook maakte, tot de aanleg van de wijk Kanaleneiland in de jaren zestig, deel uit van de westelijke stadsrand en heeft een industriële bestemming. Met de bouw van Leidsche Rijn komt het gebied midden in de stad te liggen. Daarmee is ook de wens ontstaan om de kanaalzone een nieuwe functie in de bestaande stad te geven. Een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van de ruimtelijke visie is het intensiveren van de nu nog vrij extensief benutte terreinen langs het kanaal. Dat levert meer ruimte op voor wonen, werken en recreëren in het bestaand stedelijk gebied. Bovendien is het nadrukkelijk de bedoeling dat de herontwikkeling van de kanaalzone de stad inkomsten oplevert.

De visie Merwedekanaalzone, die nu door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld, loopt vooruit op de aangekondigde structuurvisie voor de gehele stad. Die structuurvisie moet richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van Utrecht in de komende decennia. Het naar voren halen van de Merwedekanaalzone is bedoeld om een goede ruimtelijke onderbouwing te leveren voor allerlei (particuliere) initiatieven die afwijken van de nu geldende bestemming. Zo zijn er ideeën voor vestiging van een hotel, restaurant en appartementen op het nog onlangs door de gemeente aangekochte terrein van Sojafabriek Cereol.

Het Merwedekanaal doorkruist niet alleen woonwijken en de zuidelijke rand van de stad, maar loopt ook langs de terreinen van de Jaarbeurs en heeft daarmee ook een relatie met de ontwikkeling van het stationsgebied.

Aan de hand van verschillende deelgebieden langs het kanaal zijn in de visie de gewenste ontwikkelingsmogelijkheden benoemd.
* Wonen in het meest noordelijke gedeelte
* Toeristische functies bij het waterplein tussen de voormalige sojafabriek Cereol en de Rijksmunt

* Menging van wonen en werken ter hoogte van de Jaarbeurs
* Stedelijk wonen (woonbebouwing in hoge dichtheden) ter hoogte van Dichterswijk-west.


* Hoogwaardige bedrijvigheid ter hoogte van Rivierenwijk
* Kantoren , terrassen aan het water en andere op het watergerichte publieksvoorzieningen in het poortgebied bij de A12 en in het puntje bij Westraven

In de visie worden ook de effecten beschreven op verkeer, wonen, economie, werkgelegenheid en milieu.


-Verwacht wordt dat de verkeersaantrekkende werking van nieuwe initiatieven door de gunstige ligging ten opzichte van de hoofdinfrastructuur (de stedelijke binnenring) geen grote problemen zal veroorzaken.


- Potentiële bouwlocaties in de Merwedezone maken het mogelijk circa 2400 woningen aan de stad toe te voegen.


-Herontwikkeling met meer hoogwaardige bedrijvigheid zal een positief effect hebben op het leefmilieu en op de overlast voor omliggende woonbuurten.


-Hoewel het karakter van de bedrijvigheid verandert, blijft het gebied een belangrijke functie voor de werkgelegenheid behouden.


- Herstel van het groene profiel langs de route heeft positieve invloed op toeristische en ecologische potenties van de strook.

Procedure

Na de vaststelling van de conceptvisie door het college van burgemeester en wethouders volgt dit najaar een inspraakprocedure. Daarna kan de definitieve visie Merwedekanaalzone begin 2003 door de gemeenteraad worden vastgeteld.

Utrecht, 30 augustus 2002.