Resultaten over het eerste semester van 2002
en vooruitzichten

Lagere omzet door zwakkere conjunctuur

Gezonde groei van de operationele cash-flow

Vooruitzichten voor boekjaar ongewijzigd

Vergelijking met het eerste semester van 2001:


* Omzet : - 3.0% tot 569.8 miljoen EUR 21.7 miljard BEF

* Operationele cash-flow : + 10.3% tot 44.5 miljoen EUR 1,521 miljoen BEF

* Bedrijfsresultaat : - 6.1% tot 16.6 miljoen EUR 672 miljoen BEF

* Nettoresultaat (aandeel van de Groep) : - 15.9% tot 5.0 miljoen EUR268 miljoen BEF
urs.

(in miljoen EUR)

30.06.02

30.06.01

% VERSCHIL

NETTO-OMZET

569.8

587.7

(3.0)

OPERATIONELE CASH FLOW

Afschrijving op materiële en immateriële vaste activa

Afschrijving op consolidatieverschillen

BEDRIJFSRESULTAAT

44.5

(24.6)

(3.3)

16.6

40.3

(19.8)

(2.9)

17.7


+ 10.3


+ 24.3


+ 15.2

(6.1)

Netto financiële inkomsten (kosten)

(9.3)

(10.0)

(7.1)

Netto uitzonderlijke inkomsten (kosten)

RESULTAAT VOOR BELASTINGEN

(0.1)

7.2

(0.3)

7.4

(72.4)

(2.3)

Belastingen

Resultaat volgens vermogensmutatie

NETTO RESULTAAT

(2.5)

0.2

4.9

(1.2)

0.0

6.3


+ 113.3


+ 319.5

(21.8)

Belang van derden

NETTO RESULTAAT (aandeel van de Groep)

0.1

5.0

(0.3)

6.0

(140.3)

(15.9)

Lopend nettoresultaat (1)

8.4

9.1

(7.7)

BALANS

Totaal der activa

Eigen vermogen van de Groep

Netto financiële schuld

816.0

247.1

290.0

844.8

245.5

282.5

(3.4)


+ 3.4


+ 2.6

RATIO'S

Operationele cash-flow / Netto-omzet

Bedrijfsresultaat / Netto-omzet

Nettoresultaat / Netto-omzet

7.8%

2.9%

0.9%

6.9%

3.0%

1.0%


-


-


-

Lopend nettoresultaat (1) / Netto-omzet

1.5%

1.6%


-

AANTAL AANDELEN

27 835 003 (2)

27 800 366


+ 34 637 stuks

Eigen vermogen van de Groep per aandeel

8.87

8.60


+ 3.2

Lopend nettoresultaat (1) per aandeel

0.30

0.33

(7.9)
(1) aandeel van de Groep, voor afschrijving van goodwill.

(2) in de loop van juli 2002 werden er nog eens 397.800 aandelen gecreëerd door volledige integratie van GMS zodat het huidige totale aantal uitstaande aandelen 28 232 803 bedraagt.

Wij hebben een beperkt nazicht uitgevoerd van de tussentijdse geconsolideerde toestand van Recticel NV per 30 juni 2002 overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren in dit verband. Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie die ons werd meegedeeld en was bijgevolg minder uitgebreid dan een volledige controle die tot doel heeft een verklaring te geven over de getrouwheid van het vermogen, de financiële toestand en de geconsolideerde resultaten op het einde van het boekjaar. Bij dit nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van deze tussentijdse toestand.

Deloitte & Touche

Bedrijfsrevisoren

Vertegenwoordigd door Philippe Roelants en William Blomme

57a13.jpg 57ab9.jpg

Opsplitsing operationele cash-flow Opsplitsing omzet


1. Analyse van omzet en resultaat


De netto-omzet van de Groep daalde in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar met 3% tot 569.8 miljoen EUR (een daling met 4.8X.X% op vergelijkbare basis).

De omzetdaling wordt in hoofdzaak verklaard door lagere verkoopcijfers in de sector slaapcomfort, die tijdens het eerste semester te kampen kreeg met een moeilijke conjunctuur, en door het afstoten van activiteiten in de sector isolatie in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Ondanks de lagere omzet steeg De stijging van de operationele cash flow met 1012.0.3% tot 44.5 miljoen EUR. Deze toename is hoofdzakelijk te danken aan volgende elementen:
1. Een opvallende toename van de resultaten in de sectoren soepelschuim en isolatie, onder invloed van een hogere productiviteit en de gunstige gevolgen van herstructureringen die in de loop van 2001 werden doorgevoerd in Nederland, Frankrijk en Duitsland.


2. De normalisatie van de verkoopprijzen voor restschuim, die tijdens het eerste semester van 2001 waren teruggevallen tot een historisch laag niveau. 57b63.jpg 57c20.jpg

Opsplitsing operationele cash-flow (*) Opsplitsing omzet (*) Bij de vergelijking met de grafiek van eind 2001 dient rekening gehouden met de traditionele sterke seizoensgebonden prestaties van de sectoren comfort en slaapcomfort tijdens het tweede semester. De stijging kwam er ondanks de daling van de operationele cash flow in de sector slaapcomfort, waar de marktomstandigheden tijdens het eerste semester ongunstig waren, vooral in Duitsland waar de groep 30% van zijn omzet in deze activiteit haalt, en ondanks de daling in de sector automobiel, waar de resultaten zoals voorzien lager uitvielen dan vorig jaar door opstartkosten.

Operationele cash-flow (miljoen EUR)


1H/2002


%


1H/2001


%

D

Soepelschuim

17.5

39

9.4

23


+87%

Slaapcomfort

7.5

17

8.5

21


-12%

Automobiel

13.8

31

17.4

43


-21%

Isolatie

5.7

13

5.0

13


+14%

44.5

40.3


+10%

Het bedrijfsresultaat daalde met 6.1% tot 16.6 miljoen EUR. De oorzaak ligt hoofdzakelijk bij de voorziene, hogere afschrijvingen die het gevolg zijn van de actieve investerings- en overnamepolitiek die Recticel tijdens de voorbije jaren heeft gevoerd.

De financiële kosten daalden met 7.1% tot 9.3 miljoen EUR. De verbetering van het financieel resultaat kwam er ondanks de hogere intrestlasten, die gecompenseerd werden door positieve wisselkoersverschillen.

De belastingen stegen van 1.2 tot 2.5 miljoen EUR, vooral door een toename in Centraal-Europa.

Onder invloed van al deze factoren kwam de nettowinst (aandeel van de Groep) uit op 5.0 miljoen EUR.


2. Stand van zaken per sector


Activiteiten in soepelschuim

Ondanks de zwakke conjunctuur steeg de omzet van de sector soepelschuim met 1.4% tot 196.3 miljoen EUR (193.5 miljoen EUR op vergelijkbare basis) (*). De stijging is vooral te danken aan de deelactiviteiten technische schuimen en composite foams, die de lagere volumes in de comfortsector compenseerden.

De operationele cash-flow ging er over dezelfde periode met 87% op vooruit. Deze stijging tot 17.5 miljoen EUR is te danken aan een aantal factoren in elk van de drie deelactiviteiten (comfort, technische schuimen en composite foams).

De belangrijkste van deze factoren kunnen als volgt worden samengevat:
- de normalisering van de verkoopprijzen voor restschuim (zie hoger);

- de positieve gevolgen van herstructureringen die in de loop van 2001 werden doorgevoerd in Nederland, Frankrijk en Duitsland (zie hoger);

- de integratie van de resultaten van het Roemeense filiaal Poliflex, die voor het eerst in de resultaten van het eerste semester worden opgenomen. (*) Opmerking : de activiteiten in technische schuimen voor de auto-industrie, die tot nog toe in de cijfers van de sector automobiel werden verrekend, worden vanaf heden geïntegreerd in de cijfergegevens van de deelactiviteit technische schuimen (soepelschuim).

Slaapcomfort

De globale markt van het slaapcomfort kende een zelden geziene daling van de consumptie, en brokkelde in de meeste landen met 5-15% af. De Duitse markt was met een verlies van 15% de grootste uitschieter.

Recticel, dat over het eerste semester in zijn sector slaapcomfort een omzet haalde van 183.7 miljoen EUR, slaagde er in om de daling te beperken tot 9.5%.

De lagere omzet en de moeilijke marktomstandigheden hebben uiteraard een negatieve weerslag gekend op de operationele cash-flow, die terugviel tot 7.5 miljoen EUR, een daling met 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Voor het tweede semester verwacht Recticel in de sector slaapcomfort een verbetering van het consumptiepatroon.

De herstructurering van Epeda-Merinos in Frankrijk verloopt gunstig en volledig volgens plan.

Isolatie

Tijdens de eerste jaarhelft van 2002 viel de globale omzet van de isolatiesector terug tot 45.5 miljoen EUR, een daling met 17.3%. Deze vermindering is het logische gevolg van het afstoten (tijdens het eerste semester) van de distributie-activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en van de Nederlandse filialen Coolag/Hamar. Bij gelijke perimeter zou de daling beperkt gebleven zijn tot 4.9%.

Ondanks de dalende omzet steeg de operationele cash-flow van de isolatiesector met 14.3% tot 5.7 miljoen EUR, wat vooral het gevolg is van een hogere productiviteit in de deelactiviteit bouw.

Bouw

De dalende omzet in de bouw had geen invloed op de operationele cash-flow, die gestimuleerd werd door een hogere productiviteit. De bouw kende een stijging in België en Frankrijk, vooral door het succes van nieuwe isolatieproducten voor het industriële platte dak.

Voor de bouw blijft Duitsland een moeilijke markt.

Industriële isolatie (Tarec)

De omzet en de resultaten van de industriële isolatie waren eerder stabiel. Voor het tweede semester wordt in deze deelactiviteit wel een verbetering verwacht, vooral door de uitvoering van een aantal nieuwe exportorders.

Automobiel

Ondanks de terugval van de Europese auto-industrie met 5%, dikte de omzet van de sector automobiel van Recticel aan tot 144.2 miljoen EUR, een stijging met 6.0% (*).

In lijn met de verwachtingen en onder invloed van de opstartkosten voor nieuwe projecten, liep de operationele cash-flow terug met 21.2% tot 13.8 miljoen EUR.

Zetelkussens

Deze deelactiviteit volgde de algemene markttendens, en verloor zowat 8% van zijn omzet, mede door de vertraging van een aantal programma's die de Groep reeds in portefeuille heeft. Doorgedreven productiviteitsverbeteringen hadden dan weer een bijzonder gunstige invloed op de rendabiliteit van deze activiteit.

Omranding autoruiten

Deze deelactiviteit kende dankzij een aantal nieuwe contracten een stabiele omzet, maar zag zijn rendabiliteit dalen door de voorziene opstartfase van een aantal projecten. Voor het tweede semester wordt op dit vlak reeds een opmerkelijke verbetering verwacht.

Interieurafwerking

De omzet van deze deelactiviteit steeg tijdens het eerste semester met meer dan 30% tot 40 miljoen EUR. De kosten voor de productiestart van nieuwe projecten drukten tijdelijk echter op de rendabiliteit. Door de reactie van het management zijn de opstartkosten momenteel onder controle en zal de impact vooral beperkt blijven tot het eerste semester.

Begin dit jaar startte Recticel in drie verschillende vestigingen de productie van de volledige interieurafwerking van de Mercedes E-klasse, het grootste contract dat de Groep ooit in de wacht sleepte in deze activiteit (contractwaarde 250 miljoen EUR). Het is ook de eerste keer dat het volledige auto-interieur van een wagen wordt afgewerkt in de unieke, gepatenteerde PU-technologie van Recticel.

Zoals eerder aangekondigd biedt deze activiteit het grootste groeipotentieel voor Recticel. Tegen 2006 zal de omzet van de Spray-activiteit bijna vijf keer zo groot zijn dan in 2001 en ongeveer 230 miljoen EUR bedragen.

(*) Opmerking : de activiteiten in technische schuimen voor de auto-industrie, die tot nog toe in de cijfers van de sector automobiel werden verrekend, worden vanaf heden geïntegreerd in de cijfergegevens van de deelactiviteit technische schuimen (soepelschuim).


3. Foamex


In de loop van het eerste semester heeft Recticel 1,215,100 aandelen in Foamex verkocht aan een gemiddelde prijs van 11.238 USD per aandeel, een totale waarde van 14.5 miljoen EUR. Daardoor werd de participatie van Recticel teruggebracht van 11.05 tot 6.05% van de stemgerechtigde aandelen.


4. Grondstofprijzen


In de loop van het tweede trimester werden de prijzen voor grondstoffen een eerste keer opgevoerd. Voor het begin van het tweede semester werd een tweede stijging aangekondigd.

Door de omvang van deze tweede prijsstijging en de schaarste van sommige van deze producten in de markt, zal Recticel ook deze tweede stijging onmiddellijk verrekenen in zijn eigen verkoopprijzen. De Groep verwacht dan ook dat de gevolgen van de prijsstijgingen beperkt zullen blijven.

Interne groei

* De Europese meubelsector groeit jaarlijks met 4% wat dus een positieve weerslag zal hebben op het PU verbruik per hoofd van de bevolking.
* Een verdere marktpenetratie van de merkproducten zal de sector slaapcomfort verder doen groeien.
* Polyurethaan zal steeds belangrijker worden in de interieurbekleding van auto's.
* De samenwerking met Woodbridge zal ontegensprekelijk tot nieuwe en grote bestellingen leiden voor zetelkussens voor auto's.
* Strengere milieunormen (global warming) zal kansen bieden voor meer en betere isolatie. Geografische uitbreiding

* In Centraal Europa is Recticel via Eurofoam reeds sterk aanwezig in de comfortsector. Deze sector zal blijven groeien naarmate de welvaart toeneemt. Verder zullen de sectoren van het slaapcomfort en de isolatie in de komende jaren sterk groeien in Polen. In Tsjechië bouwt Recticel een « Urethane Valley » voor de automobielmarkt.
* In de Verenigde Staten verwacht de Groep bijkomende Spray-contracten.
* Azië, vandaag reeds belangrijk voor de industriële isolatie (Tarec), zal op middellange termijn ook mogelijkheden bieden voor de sector slaapcomfort.
* Italië, Spanje en Portugal zijn nieuwe markten voor de activiteiten in soepelschuim van Recticel.
* In alle sectoren kunnen zich mogelijkheden tot overnames aandienen. Groei van de rendabiliteit

Tijdens de drie voorbije jaren steeg het lopend nettoresultaat met gemiddeld 20% per jaar. De Groep verwacht dat haar lopend nettoresultaat jaarlijks zal blijven groeien. Alle sectoren zullen daartoe bijdragen.
* Comfort en technische schuimen : marktconsolidatie, herstructureringen en optimalisatie van de productieprocessen.
* Slaapcomfort : Europese strategie voor lattenbodems en merkenoptimalisatie voor matrassen.
* Isolatie : concentratie en maximale benutting van de productiecapaciteiten.
* Automobiel : verhoogde rendabiliteit van de Spray-activiteit. Groei door innovatie

Innovatie en creativiteit blijven de belangrijkste motoren voor interne groei :
* Comfort : betere schuimkwaliteiten, optimaal afgestemd op de klant
* Technische schuimen : nieuwe en verbeterde schuimsoorten voor nieuwe toepassingen
* Slaapcomfort : nieuwe producten zoals de ADS (matras met regelmatige hardheid op basis van lucht) en de Lattoflex Winx (lattenbodem met een driedimensionele reflex-ophanging)
* Automobiel : nieuwe ontwikkelingen zullen de Spray-activiteit voor de interieurbekleding verder stimuleren.
* Isolatie : TAU FOAM, ontwikkeld door Recticel, wordt door zijn technische eigenschappen een rechtstreekse concurrent voor minerale wol.
* Opportuniteiten door e-commerce en internet-technologie.

5. Vooruitzichten


Aan het einde van het eerste semester werden in een aantal sectoren waarin Recticel actief is reeds tekenen zichtbaar van een voorzichtig economisch herstel.

Recticel heeft tot doel om voor het volledige boekjaar een nieuwe stijging van zijn nettowinst te realiseren.


6. Financiële kalender


Bekendmaking van de jaarresultaten over 2002 12 maart 2003

Algemene Vergadering 2003 20 mei 2003

Bekendmaking halfjaarlijkse resultaten 2003 begin september 2003

In een notendop

Recticel is een Belgische Groep die sterk is uitgebouwd in Europa maar ook actief is in de rest van de wereld. Recticel heeft een honderdtal vestigingen in 20 landen.

Recticel draagt bij tot uw dagelijks comfort met schuimvullingen voor zitmeubelen, met matrassen en lattenbodems van topmerken, met isolatiemateriaal, interieurcomfort voor auto's en allerlei andere producten voor industriële en huishoudelijke toepassingen.

Recticel is de Groep achter gerenommeerde merken in slaapcomfort, zoals Beka, Epeda, Lattoflex, Literie Bultex, Schlaraffia, Sembella, Swissflex, Superba en Ubica.

Recticel wordt gedreven door technologische vooruitgang en vernieuwing, wat geleid heeft tot een revolutionaire doorbraak bij de grootste namen in de auto-industrie.

Recticel telt meer dan 11.000 werknemers, die er mee voor zorgden dat de Groep in 2001 een omzet haalde van 1.16 miljard Euro.