Ecomel


Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander - 6 september 2002 Persbericht: Limmen, 6 september 2002

Gebruiker biologische zuivel doorsnee Nederlander

De groene koe onderzoekt imago biologische zuivel

Het imago van de gebruiker van biologische zuivel verschuift. Biologische zuivel is voor een steeds bredere doelgroep interessant. De biologische consument is bewust bezig met z'n gezondheid en vindt het belangrijk dat de productie van biologische zuivel verantwoord plaatsvindt. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het biologische zuivelmerk De groene koe van Campina naar het imago van biologische zuivel.

Om een zuiver beeld te krijgen van het imago werden 1342 Nederlanders ondervraagd. Bijna 40% van hen gebruikt wel eens biologische zuivel, waarvan 14% wekelijks. De gemiddelde gebruiker is volgens hen tussen de 30 en de 50 jaar. Uit een analyse van de feitelijke gebruiker blijkt dat 50-plussers meer dan gemiddeld biologische zuivel kopen. Zij leven reeds bewuster wat ook de trend is bij de overige leeftijdsgroepen. Dat steeds meer Nederlanders kiezen voor biologische zuivel blijkt ook uit gegevens van De groene koe. De marktleider in biologische zuivel zette vorig jaar 10% meer af dan het jaar daarvoor. Jongeren vallen minder dan gemiddeld voor biologische zuivel. De biologische zuivelgebruiker is gemiddeld opgeleid, gezondheidsbewust, maatschappelijk betrokken, modern, koopt kwaliteitsbewust en is goed op de hoogte van wat er in de wereld te koop is. Opvallend detail bij de gezonde levensstijl is dat de biologische gebruiker vaker kiest voor yoghurt of fruit als ontbijt dan koffie of thee.

Sporters
Verder blijkt uit het onderzoek van De groene koe dat mensen die aan sport doen vaker biologische zuivel gebruiken (43%), dan respondenten die amper sporten (34%). Dat behoorlijke verschil bestaat niet tussen rokers en niet-rokers. Zij nemen evenveel biologische zuivel tot zich.

Verschil
Bijna eenderde (31%) van de Nederlanders vindt dat biologische zuivel zich onderscheidt van reguliere zuivel, doordat het gezonder is en geen kunstmatige toevoegingen kent. Daarna volgen milieuvriendelijk (23%), diervriendelijk (12,5%), puur natuur (12%), een betere smaak (6%). De iets hogere aankoopprijs is geen probleem.Twaalf procent van de gebruikers vindt dat smaak een belangrijk verschil vormt, terwijl niet-gebruikers de betere smaak vrijwel niet noemen.

Voor meer informatie zie achtergrondartikel.