NFO TRENDBOX BV
Na New York bepaalt de recessie consumentengedrag
De aanslagen in Amerika (62%) en de moord op Fortuyn (29%) hebben op
de Nederlandse bevolking als 'bijzondere gebeurtenissen' de afgelopen
twaalf maanden de meeste indruk gemaakt. Tegelijk erkent men dat de
introductie van de euro (31%) en de negatieve ontwikkeling van de
wereldeconomie (19%) op dit moment het meest van invloed zijn op het
dagelijks leven. Een en ander blijkt uit een landelijk representatief
onderzoek onder n=501 respondenten van 16 jaar en ouder, dat NFO
Trendbox in de laatste week van augustus uitvoerde.
De aanslagen in New York en Washington en de moord op Fortuyn maakten
de afgelopen twaalf maanden op de Nederlandse consument persoonlijk de
meeste indruk. Maar diezelfde consument erkent ook dat de komst van de
euro en de negatieve ontwikkelingen in de wereldeconomie nu het meest
van invloed zijn op zijn dagelijks leven. En dat maakt hem somber.
54% van de ondervraagden verwacht dat de economische situatie in
Nederland de komende twaalf maanden (nog verder) zal verslechteren.
Slechts 25% denkt dat daar een (geringe) verbetering in zal optreden.
Zoals zo vaak denkt men dat de impact daarvan op de eigen financiële
situatie beperkter zal blijven. Groepen van telkens 20% houden het op
ofwel een (geringe) verbetering, ofwel een (geringe) verslechtering,
terwijl zo'n zestig procent meent dat de huidige status-quo voor
zichzelf gehandhaafd zal blijven.
Dat moge onlogisch lijken, maar er is in acht op de tien Nederlandse
huishoudingen de afgelopen acht maanden al redelijk en soms zelfs fors
bezuinigd op diverse posten. Dat geldt met name voor uitgaven aan eten
(37%) en drinken (36%) in de horeca, en aan luxere levensmiddelen
(36%), traditioneel de veiligheidsventielen op de gemiddelde
huishoudportemonnee. Discountsupermarkten profiteren ook van de
economische malaise, gegeven het feit dat 30% van de bevolking nu
vaker dan voorheen kiest voor zo'n winkel. Ook de reis- en
evenementenbranche heeft het lastig (25% heeft daar reeds bezuinigd),
en 29% van de ondervraagden bespaarde naar eigen idee ook al op het
energieverbruik thuis. Wel gevraagd, maar niet in de top tien treffen
we posten aan waar de consument voorlopig nog niet of veel minder op
denkt te moeten besparen: witgoed, computers en randapparatuur,
internetten, mobiele telefonie en de auto. Aan dat soort zaken wordt
door de Nederlander voorlopig dus nog prioriteit gegeven.
Ook voor de rest van het jaar is de bezuinigingsdrift van de consument
nog niet gestild. De horeca lijkt wel erg veel krediet te hebben
verspeeld - 37% verwacht daar verdere besparingen -, attracties en
evenementen zullen het lastiger krijgen (27% 'bezuinigen') en de
thermostaat blijft ook een tandje lager staan: opnieuw 27% verwacht
daar verdere bezuinigen.
Voor de komende maanden levert dat het beeld op van een Nederlandse
consument die thuis, achter pc en/of tv en denkelijk met een glaasje
bier of wijn erbij, de ontwikkelingen zo rustig mogelijk afwacht.
Misschien niet zozeer uit overtuiging, maar vooral vanwege de
economische noodzaak. En met een normen- en waardenpatroon dat niet
veel anders is dan voor 11 september 2001, zoals uit het continue Life
& Living onderzoek van NFO Trendbox blijkt. Het pleidooi van de burger
voor meer besef van en respect voor normen en waarden in de
maatschappij of voor een strengere aanpak van de criminaliteit is noch
sinds New York, noch sinds de euro, noch sinds de opkomst en ondergang
van Fortuyn wezenlijk veranderd. Het is alleen wat scherper van toon
geworden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO Trendbox
020 - 669 44 14
Ruurd Hielkema
(managing director)
ruurd.hielkema@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
09 sep 02 11:32