P o s t a d r e s Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
Postbus 20001 der Staten-Generaal
2500 EA Den Haag Postbus 20018
B e z o e k a d r e s 2500 EA Den Haag
Binnenhof 19, Den Haag
D a t u m K e n m e r k O n d e r w e r p
9 september 2002 02M438609 Aanmelding campagnes 2003
Hierbij zend ik u een voorlopig overzicht van de massamediale voorlichtingscampagnes die in 2003 gebruik maken van Postbus 51-middelen.
Begin augustus konden niet alle ministeries aangeven welke campagnes zij in 2003 willen voeren. Het recent tot stand gekomen strategisch akkoord leidt op een aantal terreinen tot aangepast en nieuw beleid. Welke campagnes daar uit voortvloeien, was in augustus nog niet bekend. In het najaar volgt daarom een tweede aanmeldings- en toetsingsronde. Na de afronding hiervan, ontvangt u in december een brief met het volledige campagneoverzicht voor 2003.
Hieronder treft u achtergrondinformatie aan over de definitie van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden voor het inzetten Postbus 51.
Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken. Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor Postbus 51, zijn alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten in deze brief opgenomen. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 worden door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de Tweede Kamer gemeld.
De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2003 getoetst in
overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie.
Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
1. Is het onderwerp van de campagne een prioriteit van kabinetsbeleid en/of
strategisch akkoord?
2. Wat is het maatschappelijk belang van de campagne of het maatschappelijk risico
indien de campagne niet wordt gevoerd?
3. Rechtvaardigt de grootte/omvang en bereikbaarheid van de doelgroep een
campagne?
4. Wat is de verwachte effectiviteit van de campagne in relatie tot de inzet van media
en middelen?
5. Is de informatie relevant voor de burger?
6. Zijn mogelijkheden tot samenwerking met andere ministeries onderzocht?
Na toetsing aan deze criteria wordt de lijst met goedgekeurde campagnes opgesteld.
Vervolgens wordt deze lijst in zijn geheel getoetst aan aanvullende voorwaarden om
vast te stellen welke urgentie of prioriteit een onderwerp heeft. Hierna wordt op basis
van deze prioriteitsstelling de beschikbare zendtijd verdeeld.
Voor het aanbrengen van deze prioriteiten en de definitieve verdeling van de zendtijd
is een volledig overzicht van campagnes nodig. Zoals eerder gesteld kan deze
afweging pas medio november definitief worden gemaakt.
Voor de eindafweging wordt getoetst aan de volgende voorwaarden:
1. Nut en noodzaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes (het
relatieve belang van een campagne).
2. Evenwichtige 'weergave' van het regeringsbeleid (spreiding van
campagneonderwerpen).
Politieke prioriteiten moeten worden gecommuniceerd maar ook voor andere
overheidsboodschappen moet ruimte beschikbaar zijn.
3. Bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het
onderwerp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meegewogen.
De 19 campagnes die u in deze brief aantreft, voldoen aan alle criteria. In de brief
van december stel ik u verder op de hoogte over de definitieve verdeling van de
zendtijd in Postbus 51.
DE MINISTER-PRESIDENT
Minister van Algemene Zaken
mr. dr. J.P. Balkenende
P a g i n a
2/6
Campagnes 2003
Financiën Aangiftecampagne Inkomstenbelasting 2003 (IB2002)
Nederland telt ieder jaar circa zes miljoen belastingplichtigen. De Aangiftecampagne
2003 verschaft de belastingplichtigen inzicht in de diverse mogelijkheden die de
Belastingdienst biedt, om zo eenvoudig mogelijk aangifte te doen. Daarnaast wijst de
campagne op informatiebronnen en andere hulpmiddelen die bij het invullen van de
aangifte geraadpleegd kunnen worden. Ook wordt gecommuniceerd dat de aangifte
voor 1 april bij de Belastingdienst moet worden ingediend.
Financiën Fiscale controle en aandachtspunten Jaarlijks controleert de Belastingdienst de aangifte inkomstenbelasting extra zorgvuldig op een aantal van tevoren vastgestelde onderwerpen. De campagne attendeert de belastingplichtigen op deze controle en geeft informatie over hoe deze post (wel) goed ingevuld kan worden. De aangiften worden hierdoor correcter ingevuld. Het controlethema voor de aangifte over 2002 is op dit moment nog niet bekend; deze wordt medio september vastgesteld.
Financiën Voorlopige Teruggaaf
Met Voorlopige Teruggaaf (VT) kunnen belastingplichtigen (te veel) ingehouden
loonbelasting/premie volksverzekeringen al in het jaar zelf, maandelijks, rechtstreeks
terugkrijgen van de Belastingdienst. Belastingplichtigen die vorig jaar geen VT
hebben gevraagd en dus niet automatisch een VT-formulier ontvangen, worden
geattendeerd op de situaties waarin VT kan worden verkregen. Voor een groot aantal
niet of weinig verdienende partners en alleenstaande ouders is VT de enige
mogelijkheid de heffingskorting te laten uitkeren. Het is dus van belang dat deze
groepen het recht op VT kennen en daar gebruik van maken, omdat zij anders geld
mis lopen.
Financiën Teruggaaf (T)/ Teruggaaf Jongeren (Tj)
Jongeren in de leeftijdscategorie 14 30 jaar, die een vakantie- of bijbaantje hebben
gehad, kunnen in veel gevallen in aanmerking komen voor teruggave van te veel
ingehouden loonbelasting. Dit geldt ook voor mensen vanaf 30 jaar die tijdelijk of
parttime hebben gewerkt. De te veel ingehouden loonbelasting kan worden
teruggevraagd middels een Tj-biljet respectievelijk T-biljet. De Belastingdienst wil de
bestaande doelgroepen herinneren aan en de nieuwe doelgroepen wijzen op hun
recht op teruggaaf belastinggeld.
P a g i n a
3/6
BZK Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman heeft een tweeledige functie. Hij biedt burgers
rechtsbescherming tegenover gedragingen van de overheid en hij levert vanuit zijn
taakstelling een bijdrage aan de kwaliteit van het functioneren van de overheid. Door
burgers voor te lichten over de Nationale ombudsman laat diezelfde overheid ook
actief zien dat zij klachten van burgers serieus neemt.
De Ombudsman kan beide functies alleen vervullen als hij voldoende (juist) bekend
is onder het publiek en als burgers hem weten te vinden. De campagne richt zich op
het vergroten van de bekendheid van de Nationale ombudsman onder het algemeen
publiek en voor hem relevante intermediairs.
BZK Voorlichting bij rampen
Het betreft een uitgebreide voorlichtingscampagne die beoogt het rampenbewustzijn
bij het algemeen publiek te vergroten. Er wordt aandacht besteed aan drie
onderwerpen.
Het zogenaamde basisscenario - wat te doen als de sirene gaat; Het jaarlijkse luide
proefalarm (4 juni 2003) wordt aangekondigd; De burger wordt geïnformeerd over
rampentypen en mogelijke handelingswijzen in het geval zich een van deze rampen
voordoet.
BZK Verkiezingen 2003 (Provinciale Staten)
In maart 2003 worden verkiezingen gehouden voor de samenstelling van de
Provinciale Staten. De campagne richt zich op opkomstbevordering, gekoppeld aan
kennis over (wijzigingen in) het kiesrecht. Deze deelcampagne is een onderdeel van
de koepelcampagne Verkiezingen. De deelcampagnes voor de verkiezingen van
gemeenteraden en Tweede Kamer zijn in 2002 gevoerd.
EZ Liberalisering energiesector
Per 1 oktober 2003 of per 1 januari 2004* is de afnemer op de energiemarkt vrij in de
keuze van energieleverancier. Burgers en middelgrote en kleine bedrijven moeten de
nieuwe marktsituatie kennen om een goede keuze te kunnen maken op de
energiemarkt. Uit onderzoek blijkt dat zowel burgers als bedrijven willen weten waar
ze aan toe zijn bij de veranderingen in de marktordening van de energiesector. Er is
behoefte aan neutrale overheidsinformatie naast alle reclame van energieleveranciers.
* Ingangsdatum is nog afhankelijk van een beslissing van de Tweede Kamer.
VWS Griepvaccinatie
Jaarlijks terugkerende radiospot die met name de risicogroepen attendeert op de
vaccinatie tegen influenza. Iedere winter overlijden circa 200 mensen aan de gevolgen
van griep. Een vaccinatie tegen influenza kan een belangrijke mate van bescherming
bieden. De campagne ondersteunt de oproep van huisartsen aan de risicogroepen.
P a g i n a
4/6
VWS Vrij veilig
De meerjarencampagne beoogt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het
aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag.
Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. Soa zijn infectieziekten en kunnen
ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende
inspanningen om soa te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer
door een toename van resistente virussen en bacteriën. Het ministerie werkt bij deze
campagne samen met de Stichting SOA-bestrijding.
VWS Alcoholpreventie De campagne is een massamediale, meerjaren voorlichtingscampagne gericht op bewustwording van het thema alcoholmisbruik. De campagne richt zich dit jaar op jongeren en hun sociale omgeving. De campagne dient als paraplureferentie voor lokale en regionale activiteiten en deelcampagnes gericht op specifieke doelgroepen.
V&W Agressie in het verkeer Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving moet hieraan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand houden en het inhaalgedrag op 80 km wegen.
V&W Zien en gezien worden - fietsers en bromfietsers Goed werkende verlichting en reflectie voorkomt ongevallen. De campagne heeft tot doel het gebruik van verlichting en reflectie door fietsers en bromfietsers te bevorderen. Met een combinatie van communicatie en handhaving door de politie kan een afname van het aantal verkeersslachtoffers worden gerealiseerd. Communicatie en handhaving worden tevens gekoppeld aan de mogelijkheid om gebreken aan verlichting te laten repareren als alternatief voor een boete. Er wordt samengewerkt met de politie en de sectie Tweewielers van de Bovag.
V&W BOB, Alcohol in het verkeer Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt nog steeds tot doden, gewonden en tot andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel. De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie. De kern van de campagne is de afspraak wie nuchter naar huis rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is in eind 2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen als de horeca- en alcoholbranche, politie (koppeling aan handhaving) en regionale en lokale overheden.
P a g i n a
5/6
VROM Kopen of huren?
Het onderwerp van deze koepelcampagne is keuzevrijheid en betaalbaarheid van
wonen. Ook mensen met een smalle beurs moeten in staat worden gesteld om een
goede woning te kunnen kopen. De koopsubsidie is net als de huursubsidie een
instrument om wonen voor iedereen betaalbaar te houden. Er wordt ook aandacht
besteed aan andere handelingsalternatieven voor huurders om te kopen.
De voorlichting over de huursubsidieregeling blijft gehandhaafd. Huursubsidie blijft
een belangrijk instrument om wonen voor iedereen betaalbaar te houden.
VROM Gezond en veilig wonen
Het betreft de deelcampagne `gezond en veilig wonen', die valt onder het
communicatiethema `De mens, zijn woning en woonomgeving'. De overkoepelende
boodschap is dat men in de woning een aantal maatregelen kan nemen ter
voorkoming van negatieve gezondheidseffecten en dat het ministerie van VROM
hierbij van dienst kan zijn door het verstrekken van informatie, subsidies en
hulpmiddelen.
VROM Klimaatverandering:
Energie Prestatie Advies (EPA) en Energiepremie
De gevolgen van klimaatverandering bedreigen in de toekomst de kwaliteit van het
leven van iedereen. De nieuwe campagnes sluiten aan op eerdere
bewustzijnscampagnes. Het gaat nu om het bieden van een overzicht van
handelingsalternatieven die er zijn om ook zelf een bijdrage te leveren aan de
oplossing van de problemen rondom klimaatverandering. De EPA-campagne gaat
over het aanvragen van advies over energiebesparende maatregelen. De campagne
Energiepremie vestigt de aandacht op de energiebesparende voorzieningen in en om
de woning.
OCW Lerarencampagne
Het is de voortzetting van de campagne die het leraarsberoep positief moet
beïnvloeden. Net als vorig jaar richt de campagne zich naast het voortgezet onderwijs
ook op het primair onderwijs en op beroeps- en volwasseneneducatie. Dit geldt ook
voor de uitbreiding van de doelgroep: naast instromers ook zij-instromers en
herintreders. De campagne moet het imago van het werken in het onderwijs
verbeteren.
AZ 4 en 5 mei
Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering
van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan.
Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale)
communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De campagne wordt in
nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries
opgezet.
P a g i n a
6/6