STICHTING PROSPER

Afschaffen GVS leidt tot miljoenenstijging budget

Hilversum 14 september 2002: Uit onderzoek naar het functioneren van het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) is gebleken dat afschaffing ervan zal leiden tot een grote stijging van de kosten voor geneesmiddelen. De resultaten van het onderzoek zijn versneld gepubliceerd in het tijdschrift NTvG (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde). Het vorig kabinet besloot tot stapsgewijze afschaffing van het GVS zonder een grondige evaluatie. De drie onderzoekers hebben zo'n evaluatie wel uitgevoerd en kwamen tot de conclusie dat 'opheffing van het GVS het kind met het badwater weggooien' inhoudt. Het GVS heeft wel degelijk een kostenbeheersende functie en afschaffen ervan is een politiek ondoordacht en maatschappelijk onverantwoord besluit.

Er wordt op dit moment door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport(VWS) gewerkt aan een stapsgewijze afschaffing van het GVS. Het politieke argument is stimuleren van marktwerking. Er is echter nooit een evaluatie geweest welk effect het GVS op de marktwerking heeft gehad.

Het GVS is 1 juli 1991 ingesteld om de kostengroei van de extramurale geneesmiddelen-voorziening, resulterend uit informatiefalen en prijsstellingsfalen, te verminderen. Het GVS maakt gebruik van twee mechanismen: de toelating van nieuwe geneesmiddelen op inhoudelijke criteria te beoordelen en de prijs van toegelaten en bestaande geneesmiddelen te regelen. Circa 84% van de geneesmiddelen is onderling vervangbaar en is in clusters ingedeeld. Binnen de clusters wordt substitutie bevorderd richting het goedkoopste alternatief. Iedere cluster heeft een maximum vergoedingsprijs, de zogenaamde clusterlimiet. De clustersystematiek is ten dele een afgedwongen vorm van substitutie. Geneesmiddelen die niet onderling vervangbaar zijn worden apart behandeld. Zij krijgen als prijslimiet de Wet Geneesmiddelen Prijzen (WGP) opgelegd: de maximum prijs is de gemiddelde prijs in de omringende landen.

In het gepubliceerde onderzoek worden vraagtekens gezet bij de door VWS gehanteerde kostenbeheersingscijfers. De beoogde jaarlijkse groei afbuiging werd in 1991 op 4,1% gezet. Echter deze is niet gerealiseerd. Omdat vanuit medisch-epidemiologisch en demografisch perspectief ongewijzigd medicijngebruik jaarlijks circa 3% groei veroorzaakte, zou dit betekenen dat voor autonome groei (prijs, volume en nieuwe, baanbrekende middelen) zo'n 1 procent beschikbaar was. Dit is een onrealistisch getal. Evaluatie van het GVS laat zien dat de gemiddelde jaarlijkse groei 8% was, wat zelfs laag is in vergelijking tot andere Europese landen.

De voorgenomen stapsgewijze ontmanteling heeft als gevolg dat de zorgverzekeraars per 1 januari 2003 de sturing van de geneesmiddelenvoorziening overnemen van de overheid. De onderzoekers zetten grote vraagtekens bij de haalbaarheid en wenselijkheid van deze stap. Zeker gezien de uitkomsten van het onderzoek naar het GVS. 'We adviseren de overheid twee zaken ter hand te nemen: de instelling van een onafhankelijke commissie die zich moet buigen over de optimalisatie van het GVS. Daarna kan men op basis van die uitkomsten gerichte maatregelen nemen die een inhoudelijk en financieel fundament hebben om de geneesmiddelenvoorziening in Nederland te verbeteren', aldus de onderzoekers.