NMBS

11//09/02

Aanpassingswerken aan de spoorbedding in Duffel

In de toekomst zal in de Antwerpse regio de omvang van het treinverkeer toenemen. Naast een toename van het aantal goederentreinen, zullen hier in 2003 tijdens de piek de nieuwe dubbeldektreinen M6 worden ingezet op de verbinding Antwerpen-Brussel. Ze vervangen de huidige M2-rijtuigen uit 1959-1960. Naast de grote capaciteit van 140 zitplaatsen per rijtuig, biedt het treinmaterieel ook hedendaags comfort.

In functie van die groei en de specificiteit van dit treinverkeer staan op de spoorverbinding Antwerpen-Brussel aanpassingswerken op het programma voor de bovenleiding en de spoorbedding. Het project ging van start in de omgeving van de Vredestraat in Hove in april 2002.

Van 14 september tot 4 november wordt gedurende vier opeenvolgende weekends gewerkt aan de spoorbedding in de omgeving van de Klokkestraat in Duffel. De werkzaamheden duren telkens van zaterdagnacht om 23 uur tot maandagochtend 5 uur. Tijdens deze dalperiode voor het reizigers- en goederenverkeer kunnen de treinen gebruik maken van de naastliggende sporen.

Van 10 november tot 16 december worden dezelfde saneringswerken uitgevoerd in de omgeving van de Rechtestraat in Duffel. Het aanbrengen van een onderlaag met geotextiel en het graven van afwateringsgrachten maakt de spoorbedding onderhoudsvriendelijker. Ander pluspunt van dit project is dat de nieuwe sporen met geluidsdempend materiaal worden aangelegd.

De bewoners uit de omgeving krijgen van de aannemer THV CEI - Soluxtrafer een werfinfo in de brievenbus, die mogelijke hinder van graafkranen en vrachtwagens aankondigt.

Begin 2003 sluiten de werkzaamheden onder de brug van de Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver het project af.

© 2002 NMBS