11//09/02
Aanpassingswerken aan de spoorbedding in Duffel
In de toekomst zal in de Antwerpse regio de omvang van het
treinverkeer toenemen. Naast een toename van het aantal
goederentreinen, zullen hier in 2003 tijdens de piek de nieuwe
dubbeldektreinen M6 worden ingezet op de verbinding Antwerpen-Brussel.
Ze vervangen de huidige M2-rijtuigen uit 1959-1960. Naast de grote
capaciteit van 140 zitplaatsen per rijtuig, biedt het treinmaterieel
ook hedendaags comfort.
In functie van die groei en de specificiteit van dit treinverkeer
staan op de spoorverbinding Antwerpen-Brussel aanpassingswerken op het
programma voor de bovenleiding en de spoorbedding. Het project ging
van start in de omgeving van de Vredestraat in Hove in april 2002.
Van 14 september tot 4 november wordt gedurende vier opeenvolgende
weekends gewerkt aan de spoorbedding in de omgeving van de
Klokkestraat in Duffel. De werkzaamheden duren telkens van
zaterdagnacht om 23 uur tot maandagochtend 5 uur. Tijdens deze
dalperiode voor het reizigers- en goederenverkeer kunnen de treinen
gebruik maken van de naastliggende sporen.
Van 10 november tot 16 december worden dezelfde saneringswerken
uitgevoerd in de omgeving van de Rechtestraat in Duffel. Het
aanbrengen van een onderlaag met geotextiel en het graven van
afwateringsgrachten maakt de spoorbedding onderhoudsvriendelijker.
Ander pluspunt van dit project is dat de nieuwe sporen met
geluidsdempend materiaal worden aangelegd.
De bewoners uit de omgeving krijgen van de aannemer THV CEI -
Soluxtrafer een werfinfo in de brievenbus, die mogelijke hinder van
graafkranen en vrachtwagens aankondigt.
Begin 2003 sluiten de werkzaamheden onder de brug van de
Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver het project af.
© 2002 NMBS