CAESAR VIA NOVA

Caesar Groep: nu is de tijd om de basis te versterken

ICT-onderneming Caesar Groep uit Utrecht ondervindt net als branchegenoten de gevolgen van de lagere ICT-bestedingen. Wat doet een ICT-bedrijf in barre tijden? Oprichter en algemeen directeur Hans van der Kooij is daar duidelijk over: 'We versterken onze concurrentiepositie en bouwen onze strategie verder uit. Enerzijds door nu onze vakkennis te vergroten, anderzijds door de toegevoegde waarde naar onze klanten te vergroten. Ik zie het als een kansrijke tijd.' De Caesar Groep heeft, ondanks de ICT-recessie, een goed jaar achter de rug en is financieel gezond genoeg voor overnames/deelnames. In maart van dit jaar werd de samenwerking met Vitalogic & Transtrack aangekondigd. Deze maand werd een (voorlopig) belang genomen in 4BB Projects en De Rede Groep.

Uitbreiden kennis
De minder florissante ICT-markt gebruikt de Caesar Groep om haar concurrentiepositie te versterken. In de afgelopen maanden participeerde de Caesar Groep in twee bedrijven: 4BB Projects en de Rede Groep. Het eerste bedrijf is een ICT-onderneming, het laatste bedrijf houdt zich bezig met business consultancy, met name op het gebied van backoffice van hypotheken. Wat is de motivatie achter deze deelname? Hans van der Kooij, algemeen directeur: 'Deelnames dienen onze bestaande business units sterker te maken of onze expertise aan te vullen. We houden hierbij onze strategie nauw in de gaten: we blijven een ICT-bedrijf! Een bedrijf waar we mee gaan samenwerken moet uiteraard ook zelf baat hebben bij die samenwerking en profiteren van onze optimale processtructuur en slimme systemen.' Voor participaties en overnames is een gezonde financiële basis nodig. Het behoedzame financiële beleid van de Caesar Groep en de positieve resultaten over 2001 bieden hiervoor voldoende ruimte.

Twee voor de prijs van één
In deze tijd selecteren ICT-afnemers vooral op prijs, is een constatering van de Caesar Groep. 'Het aanbieden van twee consultants voor de prijs van één komt zeker voor', zegt senior account manager Hans Hulsink hierover. De Caesar Groep koos jaren geleden al voor de strategie van operational excellence, met als gevolg een zeer gunstige kwaliteit/prijs verhouding van ICT-diensten. Caesar moet echter constateren dat dit niet meer voldoende is en werkt op elk niveau aan de vergroting van de toegevoegde waarde van haar diensten. Op dit moment loopt er een onderzoek naar hoe de rentabiliteit van ICT-oplossingen voor klanten te vergroten en zichtbaar te maken.
---

----
De Caesar Groep
De Caesar Groep is in 1993 opgericht en gevestigd in Utrecht. De Caesar Groep bestaat uit vijftien ICT-ondernemingen, elk met een eigen specialisme. Het gemeenschappelijk element is de strategie van operational excellence: het optimaliseren van de bedrijfsprocessen met als doel het aanbieden van een niet te evenaren combinatie van kwaliteit, prijs en duidelijkheid. Kortom: meer met minder doen! Conform deze strategie besteedt de Caesar Groep veel aandacht aan groei, personeelsbeleid en kwaliteit. In 1997 werd de Caesar Groep uitgeroepen tot het snelst groeiende middenbedrijf, in 1998 verwierf Caesar de Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding. In de top 50 van het boek 'De beste ICT-bedrijven om voor te werken'(2000-2003) komt de Caesar Groep voor op de tweede plaats. Oprichter Hans van der Kooij werd op 17 februari 2000 verkozen tot Manager van het Jaar 1999. Momenteel zijn er meer dan 450 medewerkers werkzaam bij de Caesar Groep. De cijfers van Caesar (jaar 2001): meer dan 27 miljoen euro bruto toegevoegde waarde en een nettowinst van ruim 1,9 miljoen euro; een groei van respectievelijk 23% en 40% ten opzichte van 2001.


- EINDE BERICHT -