ABU
170.000 doelgroepers als uitzendkracht aan de slag
Gedeeltelijk arbeidsgehandicapten, langdurig werklozen,
allochtonen en ouderen vinden vaak via uitzendwerk een vaste baan.
Zij ervaren de drempel om werk te zoeken via een
uitzendonderneming als laag. Dat blijkt uit onderzoek van de ABU
(Algemene Bond Uitzendondernemingen) onder uitzendkrachten die
in 2001 werkten voor een uitzendbureau. Het onderzoek is
uitgevoerd door het Ecorys NEI.
Vorig jaar werkten naar schatting 725.000 mensen als
uitzendkracht. 23 Procent van alle uitzendkrachten was of
(gedeeltelijk) arbeidsgehandicapt, langdurig werkloos, allochtoon
of
ouder dan 45 jaar. Dat betekent dat bijna 170.000 uitzendkrachten
behoorden tot een zogenaamde doelgroep. Een jaar eerder
behoorde nog 18 procent tot een doelgroep; daarmee steeg het
aantal doelgroepers dat via de uitzendbranche een baan vond met
meer dan 32.000, ofwel bijna 35 procent.
Met name ouderen, arbeidsgehandicapten en allochtone
uitzendkrachten vonden in 2001 vaker via de uitzendbranche werk. In
totaal leverde de branche werk aan 58.000 ouderen, aan 21.750
gehandicapten en aan bijna 95.000 allochtonen. Hoewel er meer
allochtonen aan de slag konden, hebben zij tegelijkertijd het meest
gemerkt van de slechtere arbeidsmarktontwikkelingen eind 2001,
waarbij de banengroei terugliep en de groei van het aantal
vacatures daalde. Vaker dan de overige doelgroepen hadden zij aan
het eind van het jaar geen werk meer.
De mindere arbeidsmarktontwikkelingen lijken nog geen einde te
bereiken. Terwijl de jongste werkloosheidcijfers van het CBS een
stijgende trend vertonen, neemt de spanning op de arbeidsmarkt af
en lijkt er een afgenomen personeelsbehoefte te ontstaan. Deze
ontwikkelingen maken dat de ABU zeer kritisch staat tegenover de
kabinetsvoornemens om stimuleringsmaatregelen af te schaffen
voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Spak
en de VLW zijn daarbij de bekendste maatregelen.
Een uitzendbaan is laagdrempelig en biedt zowel de uitzendkracht
als de opdrachtgever de mogelijkheid kennis te maken met de
ander, zonder al te veel verplichtingen. Voor bemiddeling van hen
die een zekere afstand hebben tot de arbeidsmarkt blijkt dit een
zeer
succesvolle formule. Wanneer het kabinet denkt dat de
uitzendbranche deze functie kan blijven vervullen zonder financiële
prikkels, miskent de regering de werking van de arbeidsmarkt. Juist
mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt vinden
makkelijker een baan via de uitzendbranche. Bovendien zijn de
risico's die uitzendondernemingen lopen op het gebied van ziekte
en arbeidsongeschiktheid voor deze groepen erg hoog. Wanneer
deze kosten allemaal op de schouders van de intermediairs
drukken, kan de regering niet verwachten dat de uitzendbranche
even laagdrempelig blijft. Selectie aan de poort is dan een risico
waar serieus rekening mee moet worden gehouden.
---
Voor de redactie: De ABU vertegenwoordigt de belangen van circa
270 uitzendondernemingen, met in totaal meer dan 2.600
vestigingen in Nederland. Dat is ruim 90 procent van de
uitzendmarkt. Elk jaar worden circa 725.000 uitzendkrachten
geplaatst. Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact
opnemen met mevrouw drs. E.I. de Gelder, telefoon: 020 - 658 01
01/ 06 - 53 64 13 21.
16 sep 02 11:25