Theaterbezoekers uiterst tevreden, behalve over de prijs Nog 2,5 miljoen mensen willen naar het theater, maar gaan nu nog niet
Bezoekers aan alle soorten podiumkunst, van cabaret, popmuziek en toneel tot
klassiek ballet, symfonische muziek en moderne dans, blijken bijna allemaal
(97%) tevreden of zeer tevreden te zijn over de kwaliteit van de
voorstellingen die zij het afgelopen half jaar hebben bezocht. Die
tevredenheid met de podiumkunsten is in vergelijking met andere onderwerpen
zeer hoog. Dit blijkt uit het onderzoek 'Marktbeschrijving Podiumkunsten'
dat Nipo eind augustus uitvoerde in opdracht van Bureau Promotie
Podiumkunsten en dat tijdens het congres Trends in de Podiumkunsten in
Amstelveen openbaar werd gemaakt. Die enorme tevredenheid geldt zowel de
kwaliteit van de voorstelling als die van het podium, al is men over de
officiële theaters en poppodia nog iets meer tevreden dan over
(sport)hallen, voorstellingen in de open lucht - zoals festivals - of club-
en buurthuizen.
Over de prijs van de voorstellingen is men het minst tevreden. Men betaalde
het afgelopen jaar gemiddeld EUR 27,40 voor een kaartje. Voor musical, opera
en popmuziek werd verreweg het meest betaald (EUR 41,- tot EUR 34,-), voor
klassieke muziek, cabaret en kinder- of jeugdvoorstellingen het minst (EUR
19,- tot EUR 9,-).
Ca. de helft van de bevolking (47%) bezoekt jaarlijks tenminste één
voorstelling (gemiddeld 2,3), maar er zijn nog altijd ca. 2,5 miljoen mensen
van 12 jaar en ouder (34%) die zeggen best te willen, maar niet gaan omdat
ze de voorstellingen te duur vinden, of niet weten wat er waar precies te
doen is. 'Het is duidelijk dat we voor bepaalde genres de grens van de
prijsstijgingen hebben bereikt, maar ook dat er nog veel publiek te winnen
valt door verbetering van de informatie', aldus Bureau Promotie
Podiumkunsten. 'Verder zijn we natuurlijk ontzettend blij dat onze bezoekers
over onze kwaliteit zo enorm tevreden zijn. Dat schept verwachtingen voor de
toekomst, die we waar moeten blijven maken'.
Andere belangwekkende uitkomsten van het onderzoek zijn dat het publiek vrij
veel tijd kwijt is om de voorstelling van zijn/haar keuze te bereiken,
gemiddeld ruim een half uur. 20% van de bezoekers was zelfs meer dan een uur
onderweg, vooral degenen die op het
platteland wonen. Deze reistijd is aanzienlijk hoger dan de 20 minuten die
in de branche altijd als vuistregel wordt gehanteerd. Verder bevestigt het
onderzoek veel van wat reeds bekend was: musical, cabaret en popmuziek zijn
het meest populair en hoger opgeleiden, alleenstaanden en vrouwen hebben
meer belangstelling voor de podiumkunsten dan lager opgeleiden, gezinnen met
kinderen en mannen. Wel bijzonder is de constatering dat alleenstaanden het
vaakst naar theater gaan, maar dat bijna niemand (7%) in zijn eentje gaat.
Voor een theaterbezoek nodigen mensen elkaar blijkbaar uit. ' Ik ga liever
niet in mijn eentje' blijkt voor 40% van degenen die graag naar een
voorstelling zouden willen gaan een reden te zijn dat toch niet te doen.
Voor de redactie/
NIPO