NIPO

Theaterbezoekers uiterst tevreden, behalve over de prijs Nog 2,5 miljoen mensen willen naar het theater, maar gaan nu nog niet

Bezoekers aan alle soorten podiumkunst, van cabaret, popmuziek en toneel tot klassiek ballet, symfonische muziek en moderne dans, blijken bijna allemaal (97%) tevreden of zeer tevreden te zijn over de kwaliteit van de voorstellingen die zij het afgelopen half jaar hebben bezocht. Die tevredenheid met de podiumkunsten is in vergelijking met andere onderwerpen zeer hoog. Dit blijkt uit het onderzoek 'Marktbeschrijving Podiumkunsten' dat Nipo eind augustus uitvoerde in opdracht van Bureau Promotie Podiumkunsten en dat tijdens het congres Trends in de Podiumkunsten in Amstelveen openbaar werd gemaakt. Die enorme tevredenheid geldt zowel de kwaliteit van de voorstelling als die van het podium, al is men over de officiële theaters en poppodia nog iets meer tevreden dan over (sport)hallen, voorstellingen in de open lucht - zoals festivals - of club- en buurthuizen.

Over de prijs van de voorstellingen is men het minst tevreden. Men betaalde het afgelopen jaar gemiddeld EUR 27,40 voor een kaartje. Voor musical, opera en popmuziek werd verreweg het meest betaald (EUR 41,- tot EUR 34,-), voor klassieke muziek, cabaret en kinder- of jeugdvoorstellingen het minst (EUR 19,- tot EUR 9,-).
Ca. de helft van de bevolking (47%) bezoekt jaarlijks tenminste één voorstelling (gemiddeld 2,3), maar er zijn nog altijd ca. 2,5 miljoen mensen van 12 jaar en ouder (34%) die zeggen best te willen, maar niet gaan omdat ze de voorstellingen te duur vinden, of niet weten wat er waar precies te doen is. 'Het is duidelijk dat we voor bepaalde genres de grens van de prijsstijgingen hebben bereikt, maar ook dat er nog veel publiek te winnen valt door verbetering van de informatie', aldus Bureau Promotie Podiumkunsten. 'Verder zijn we natuurlijk ontzettend blij dat onze bezoekers over onze kwaliteit zo enorm tevreden zijn. Dat schept verwachtingen voor de toekomst, die we waar moeten blijven maken'.

Andere belangwekkende uitkomsten van het onderzoek zijn dat het publiek vrij veel tijd kwijt is om de voorstelling van zijn/haar keuze te bereiken, gemiddeld ruim een half uur. 20% van de bezoekers was zelfs meer dan een uur onderweg, vooral degenen die op het
platteland wonen. Deze reistijd is aanzienlijk hoger dan de 20 minuten die in de branche altijd als vuistregel wordt gehanteerd. Verder bevestigt het onderzoek veel van wat reeds bekend was: musical, cabaret en popmuziek zijn het meest populair en hoger opgeleiden, alleenstaanden en vrouwen hebben meer belangstelling voor de podiumkunsten dan lager opgeleiden, gezinnen met kinderen en mannen. Wel bijzonder is de constatering dat alleenstaanden het vaakst naar theater gaan, maar dat bijna niemand (7%) in zijn eentje gaat. Voor een theaterbezoek nodigen mensen elkaar blijkbaar uit. ' Ik ga liever niet in mijn eentje' blijkt voor 40% van degenen die graag naar een voorstelling zouden willen gaan een reden te zijn dat toch niet te doen.

Voor de redactie/

NIPO