Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

14 september 2002

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een veelomvattende term. Multinationals zeggen ook duurzaam te willen of te zijn.

Op uitnodiging van Unilever heb ik samen met vertegenwoordigers van LTO-Nederland, de consumentenbond en Milieudefensie de Langnese/Iglo fabriek in Reken (Duitsland) bezocht. Unilever wil ook in de toekomst geld blijven verdienen aan agrarische producten en vis en daarom zal de teeltwijze duurzaam moeten worden. In hun eigen woorden: Als je de zee leeg vist, heb je over een paar jaar geen inkomsten meer. Een korte uitleg over het concern, het project en een veldbezoek hebben op 1 dag plaatsgevonden. Door de gezamenlijke treinreis naar Reken toe was er alle mogelijkheid om informeel met een aantal mensen van gedachten te wisselen. Die informatie heb je ook nodig om je eigen NAJK-positie te kunnen bepalen.

In een pilotproject met een 5 tal spinazietelers wordt geprobeerd handen en voeten te geven aan het begrip duurzaamheid, waarbij het niet alleen gaat over ecologie, maar ook onderwerpen als economie en arbeidsomstandigheden. Je kunt je afvragen of een klein project met maar 5 deelnemers veel zoden aan de dijk zet en waarom pas nu een start is gemaakt. De bedoeling van Iglo/Langnese is om de kennis die in de pilot is opgedaan te vertalen naar de overige telers. Zo is dit jaar een akkerrand (biodiversiteit) voor iedere spinazieteler van Iglo verplicht geworden, nadat vorige jaren het idee in de pilot is uitgeprobeerd. Door andere regeltjes kan een Duitse teler een akkerrand van 3 meter langs een watervoerende sloot opgeven als braak, met een extra overheidsvergoeding. In Nederland kan dit vanwege controlemaatregelen niet en is een veel bredere strook nodig. Uit de voorlopige conclusies bleek al snel dat de stikstofvoorziening in bladgroenten lastig is. Er blijft toch behoorlijk veel stikstof na de teelt in de grond. Het verminderen van de gift is niet mogelijk, omdat er anders geen goed product overblijft. Bestrijding van ongedierte is minder lastig, met aanbrengen van schadedrempels is er nog veel te bereiken. Waar nog behoorlijk hard over nagedacht moet worden is de sociale paragraaf, die nog echt in de kinderschoenen staat.

Auteur: Harjo Hoiting