16-9-2002
Honda Civic dertig jaar jong - zeven generaties in beeld
De Honda Civic is onbetwist het succesvolste automodel uit de geschiedenis van Honda. Het compacte model is nu dertig jaar op de markt en heeft een grote rol gespeeld in de groei van Honda, dat tot de tien grootste autofabrikanten ter wereld behoort.
Bovendien is de Civic medebepalend geweest voor het vestigen van de
uitstekende merkreputatie wat betreft betrouwbaarheid, moderne
techniek en sportiviteit.
Zeven generaties Civic hebben een veelvoud aan carrosserievarianten
opgeleverd. Hatchback, sedan, stationcar en coupé: de Civic voldeed en
voldoet hoe dan ook aan de koperswensen in wat, zeker in Europa, het
grootste marktsegment is. En je ziet ze nog steeds rijden, Civics van
alle generaties. De eerste, het bolletje, wordt inmiddels door
liefhebbers gekoesterd, maar zeker vanaf de derde generatie zijn de
meeste nog altijd zichtbaar in het dagelijks verkeer. De
betrouwbaarheid en duurzaamheid van een Civic zijn immers boven elke
twijfel verheven.
In 1995 liep de tienmiljoenste Civic van de band in het Japanse
Suzuka. Nu staat de teller alweer op veertien miljoen, waarvan er twee
miljoen in Europa zijn verkocht. Modellen voor de Nederlandse markt
komen op dit moment uit het Engelse Swindon (hatchback) en de
Verenigde Staten (coupé), maar dankzij het flexibele New Manufacturing
System kan dat over enkele jaren weer anders zijn, net zoals het een
aantal jaren geleden geheel anders was.
Wie in drie decennia voortdurend bij de tijd blijft en vaak zelfs
trendsetter is, heeft een kleurrijke geschiedenis: een overzicht van
zeven generaties Civic in dertig jaar.
1972-1979: de eerste generatie
De grondlegger van het Civic-succes wordt liefkozend bolletje genoemd.
De voorwielaangedreven driedeurs hatchback zet Honda op de kaart bij
het grote publiek. In de loop der tijd komt ook een vierdeurs versie
op de markt. Het kleine achterklepje in het hatchback-model, zoals dat
al snel werd toegepast, was uniek voor die tijd. De 1.2 motor levert
een ferme 54 pk en wordt naar wens verbonden aan een tweetraps
Hondamatic versnellingsbak. In Japan en in de VS rijdt de Civic vanaf
1975 met de revolutionaire emissie-arme CVCC-motor rond, die tot 1983
zonder katalysator aan de strenge Amerikaanse Clean Air Act voldoet.
In 1976 zijn er al een miljoen Civics geproduceerd.
1979-1983: de tweede generatie
De Civic groeit een maatje groter, maar blijft herkenbaar. Er is een
drie- en vijfdeurs hatchback en een vijfdeurs stationcar.
De tweede generatie is zeer compleet uitgerust, zeker in vergelijking
met Europese autos. Zo profiteert de Civic-rijder van vijf of, in het
geval van de Hondamatic, drie versnellingen. Eind 1982 rolt de drie
miljoenste Civic van de band.
1983-1987: de derde generatie
De overgang van de tweede naar de derde generatie is net zon
trendbreuk als, vele jaren later, de switch van de zesde naar de
zevende generatie. Alleen de naam Civic blijft behouden. Elke Civic is
nu voorzien van een motor met drie kleppen per cilinder. Er is keus
uit een 1.2 met 55 pk, een 1.3 met 71 pk, een 1.5 met 85 pk en een
1.5i met 100 pk.
De drie carrosserievarianten zijn opvallend: een dynamisch ogende
driedeurs hatchback met steile achterkant, een hoge stationcar onder
de noemer Shuttle en een sportieve kleine coupé die CRX heet.
De Civic Shuttle is een voorbode van de MPV-achtigen, die pas vele jaren later massaal doorbreken. Er is ook een Shuttle 1.5 4WD. De CRX heeft standaard een schuifdak, dat niet onder maar over het dak schuift. Ook dat is anno 1983 een bijzonderheid.
1987-1991: de vierde generatie
De vierde generatie borduurt qua carrosserievarianten voort op de
vernieuwende derde generatie: de 3-deurs hatchback, 5-deurs Shuttle en
CRX Coupé zijn weer present. Ook neemt Honda nu de 4-deurs sedan op in
het Nederlandse leveringsprogramma. De nieuwe CRX Coupé, die in 1988
ten tonele verschijnt, krijgt een zeer karakteristieke achterkant: het
onderste glazen deel van de klep staat loodrecht omhoog.
Alle motoren zijn nu voorzien van vier kleppen per cilinder. Bovendien
blinkt de wielophanging uit door het gebruik van de beroemde en
geroemde double wishbone-constructie vóór en achter. De Civic heeft
dan ook een zeer goede wegligging.
Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van deze Civic-generatie
is de introductie van het VTEC-systeem. VTEC staat voor Variable Valve
Timing and Lift Electronic Controlled System. De 1.6i VTEC en de CRX
Coupé 1.6i VTEC maken in juni 1990 hun opwachting. Het vermogen van
150 pk komt vrij bij een ongekend hoog toerental van 7.600
omwentelingen per minuut. Autojournalisten, autokopers en andere
autofabrikanten kijken natuurlijk vooral op van het Jekyll &
Hyde-karakter van de krachtbron. Door toepassing van speciale
nokkenassen veranderen vanaf een bepaald toerental de lichthoogte en
openingshoek van de kleppen. Daardoor is de vermogensafgifte bij
lagere toerentallen geleidelijk, terwijl bij hoge toerentallen ineens
aanzienlijk meer kracht beschikbaar is.
1991-1995: de vijfde generatie
De ontwikkelingen in de autowereld volgen elkaar steeds sneller op en
de Civic past zich meteen aan. ABS en airbags doen hun intrede. De
driedeurs pronkt met een bijzondere achterklep in twee delen, waarvan
het onderste deel naar beneden openklapt en het ruitdeel naar boven
scharniert.
De motoren leveren tussen de 75 (hatchback) of 90 (sedan) en 160 pk.
Twee nieuwe VTEC-motoren maken hun opwachting: de SOHC-VTEC en de
VTEC-E. Bij die laatste is de nokkenasverstelling gericht op een lager
verbruik. Dat het bijzonder goed werkt, bewijst een driedeurs Civic
VTEC-E tijdens de ADAC Eco Tour of Europe 1994. De compacte Honda
realiseert een tot dan toe voor benzineautos ongekend laag verbruik
van 4,97 l/100 km, ofwel 1 op 20,1!
In deze jaren verschijnen ook twee Civic-versies die een redelijk
zelfstandige positie in het modellengamma innemen. Allereerst is er
vanaf 1992 de nieuwe CRX, die zelfs niet eens meer de naam Civic
draagt. Met 125 of 160 pk is er ook in de derde generatie CRX aan
vermogen geen gebrek. Opvallend kenmerk van de VTi is het targadak,
dat op kunstige wijze met een druk op de knop onder de binnenzijde van
het kofferdeksel schuift.
Ten tweede komt in 1995 de in het Engelse Swindon gebouwde vijfdeurs
hatchback. Een jaar eerder is de modelreeks al uitgebreid met een
tweedeurs Civic Coupé.
1995-2001: de zesde generatie
De Civic trekt wederom een grotere jas aan. De 4,19 meter lange
3-deurs hatchback valt op door de koplampen achter helder glas, die in
de jaren erna bij vrijwel alle andere automerken opduiken. De motoren
blinken nog meer dan voorheen uit door relatief hoge vermogens, in
relatie tot hun inhoud: 75 en 90 pk uit 1,4 liter, 114 pk uit de 1.5i
VTEC-E en 1.6i en 126 pk uit de 1.6 VTi. De Civic 1.6i ES is met een
elektronisch geregelde CVT-bak uitgerust en toont aan dat sportiviteit
en een gunstig brandstofverbruik elkaar niet hoeven te bijten.
In 1998 komt de lifestyle-stationcar Aerodeck, die is gebaseerd op de
vijfdeurs hatchback. In datzelfde jaar verdwijnt de CRX van het
toneel. Een jaar eerder was, uitsluitend in Japan, als sportieve
vervanger de Civic Type-R op de markt gebracht. Deze Type-R met 1.6
motor is goed voor 185 pk bij 8.200 toeren.
Nadat de eerste en tweede generatie in de VS opzien baarden met de
CVCC-motor, doet Honda in 1995 de autowereld weer versteld staan met
motoren die uitzonderlijk schoon zijn. De Amerikaanse staat
Californië, die zeer strenge milieuregels hanteert, certificeert
diverse Civic 1996-modellen als Low Emission Vehicles. Dat is drie
jaar voordat de eisen ingaan. Honda is de eerste fabrikant met
benzineautos die aan de LEV-wetgeving voldoen.
Vanaf 2001: de zevende generatie
In 2001 baart Honda opzien met de hatchback-uitvoeringen van de
zevende generatie van de Civic. Sinds begin jaren tachtig was een
relatief lage zitpositie een kenmerk van de Civic-reeks. Het nieuwe
model valt juist op door zijn relatieve hoogte ten opzichte van andere
autos. Daarmee heeft Honda een trend gezet, want pas verschenen en
toekomstige modellen in de compacte middenklasse zijn op dezelfde
leest geschoeid. De extra ruimte, die in de Civic onder meer wordt
benadrukt door de in de middenconsole geplaatste versnellingspook,
vindt zijn oorsprong in de MPV-achtigen. Een ander kenmerk van de 3-
en 5-deurs Civic is de zeer compacte voortrein, waardoor een korte
neus geschetst kon worden.
De Civic is er verder ook als 2-deurs Coupé.
Voor de liefhebbers van uitstekende prestaties en puur rijgenot is er
de Civic Type-R, gebaseerd op de 3-deurs. Met 200 pk uit een 2,0-liter
motor is dit de krachtigste Civic die er tot nog toe is geweest. Een
ander novum voor de huidige generatie is de komst van een dieselmotor.
Met de moderne 1.7 common-rail CTDi is de Civic nu ook bereikbaar voor
de sterk groeiende groep dieselrijders.
Speciale verjaardagsversie zevende generatie
Maar aanleiding van het 30 jarig verjaardagsfeestje van de Civic wordt
op de Nederlandse markt van de huidige zevende generatie zowel het 3-
als 5-deurs model in benzine- of dieseluitvoering als speciale Yumè
versie aangeboden. Deze versie is uiterst compleet en zeer competatief
geprijsd. Zolang de voorraad strekt.