17-9-2002
Alfa 147 GTA: snelste in zijn klasse
Enkele maanden na de lancering van de Alfa 156 GTA en Sportwagon GTA
wordt de modellenlijn uitgebreid met de Alfa 147 GTA. Met deze
hypersportieve versie van de 147 is Alfa erin geslaagd het gevoel van
een racewagen over te brengen op een seriemodel.
Bloedstollende prestaties, een sublieme wegligging, krachtige remmen
en een exclusieve uitstraling garanderen een ongeëvenaard dynamische
rijervaring.
De ontwerpers kregen de vrije hand bij de ontwikkeling van de nieuwe
Alfa 147 GTA. Ze kozen ervoor het toch al karakteristieke design van
de Alfa 147 zoveel mogelijk te handhaven, uiteraard met enkele
functionele aanpassingen die vooral te maken hebben met tractie en
aërodynamica. De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de
uitzonderlijk gespierde 3,2 liter V6 24V krachtbron in zijn vooronder;
dezelfde motor als in de Alfa 156 GTA. Speciaal ontwikkeld om de
GTA-modellen die unieke synthese van pure racewagenprestaties en
opmerkelijk geciviliseerde rijeigenschappen voor normaal dagelijks
gebruik mee te kunnen geven.
Ten opzichte van de reguliere Alfa 147 is het onderstel ingrijpend
aangepast. Een compleet nieuwe geometrie en afstelling, de meest
verfijnde actieve veiligheidstechnieken die beschikbaar zijn en nieuwe
lichtmetalen sportwielen met brede banden zorgen ervoor dat de
zinderende prestaties van de 250 pk sterke zescilinder via de
voorwielen op het wegdek worden overgebracht. Geen geringe opgave,
want de Alfa 147 GTA is de snelste auto in zijn klasse.
Ingetogen
Evenals zijn grotere broer, de Alfa 156 GTA, oogt de nieuwe Alfa 147
GTA niet als een soort getemde racewagen, maar zijn de ontwerpers erin
geslaagd de auto een ingetogen uitstraling mee te geven. Gespierd, wat
breder en lager dan gebruikelijk en voorzien van brede 225/45-series
sportbanden op lichtmetalen zeventien inch wielen. Samen met het
aangepaste onderstel geeft het de Alfa 147 GTA een verbluffend
geslaagde combinatie van dynamiek en comfort. Vanzelfsprekend beschikt
hij over alle verfijnde actieve veiligheidstechniek die Alfa in huis
heeft: ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, TCS en ASR om
doorspinnen bij vol accelereren bij lage en hogere snelheden te
beteugelen, een op het dynamische karakter van de auto afgestemd VDC
stabiliteitssysteem en MSR dat de remdruk aanpast tijdens
terugschakelen, om blokkeren te voorkomen.