AutoRai

17-9-2002

Alfa 147 GTA: snelste in zijn klasse

Enkele maanden na de lancering van de Alfa 156 GTA en Sportwagon GTA wordt de modellenlijn uitgebreid met de Alfa 147 GTA. Met deze hypersportieve versie van de 147 is Alfa erin geslaagd het gevoel van een racewagen over te brengen op een seriemodel.

Bloedstollende prestaties, een sublieme wegligging, krachtige remmen en een exclusieve uitstraling garanderen een ongeëvenaard dynamische rijervaring.

De ontwerpers kregen de vrije hand bij de ontwikkeling van de nieuwe Alfa 147 GTA. Ze kozen ervoor het toch al karakteristieke design van de Alfa 147 zoveel mogelijk te handhaven, uiteraard met enkele functionele aanpassingen die vooral te maken hebben met tractie en aërodynamica. De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de uitzonderlijk gespierde 3,2 liter V6 24V krachtbron in zijn vooronder; dezelfde motor als in de Alfa 156 GTA. Speciaal ontwikkeld om de GTA-modellen die unieke synthese van pure racewagenprestaties en opmerkelijk geciviliseerde rijeigenschappen voor normaal dagelijks gebruik mee te kunnen geven.

Ten opzichte van de reguliere Alfa 147 is het onderstel ingrijpend aangepast. Een compleet nieuwe geometrie en afstelling, de meest verfijnde actieve veiligheidstechnieken die beschikbaar zijn en nieuwe lichtmetalen sportwielen met brede banden zorgen ervoor dat de zinderende prestaties van de 250 pk sterke zescilinder via de voorwielen op het wegdek worden overgebracht. Geen geringe opgave, want de Alfa 147 GTA is de snelste auto in zijn klasse.

Ingetogen
Evenals zijn grotere broer, de Alfa 156 GTA, oogt de nieuwe Alfa 147 GTA niet als een soort getemde racewagen, maar zijn de ontwerpers erin geslaagd de auto een ingetogen uitstraling mee te geven. Gespierd, wat breder en lager dan gebruikelijk en voorzien van brede 225/45-series sportbanden op lichtmetalen zeventien inch wielen. Samen met het aangepaste onderstel geeft het de Alfa 147 GTA een verbluffend geslaagde combinatie van dynamiek en comfort. Vanzelfsprekend beschikt hij over alle verfijnde actieve veiligheidstechniek die Alfa in huis heeft: ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, TCS en ASR om doorspinnen bij vol accelereren bij lage en hogere snelheden te beteugelen, een op het dynamische karakter van de auto afgestemd VDC stabiliteitssysteem en MSR dat de remdruk aanpast tijdens terugschakelen, om blokkeren te voorkomen.