AutoRai

17-9-2002

Autofabrikant uit Wolfsburg heeft de meeste patentaanvragen

Het Volkswagen-concern nam in 2001 de toppositie in onder autofabrikanten, als het gaat om het aanvragen van patenten in Duitsland. Het jaarverslag van het Deutschen Patent- und Markenamtes bevat 1500 patentaanvragen van de autofabrikant uit Wolfsburg.

In het totaaloverzicht neemt Volkswagen de derde plaats in na ondernemingen uit de technologiebranche. In de deelstaat Niedersachesen neemt het concern ook in de totale statistiek met voorsprong de eerste plaats in. Circa een op de twee patentaanvragen komt uit Wolfsburg.

Een groot deel van de innovaties die Volkswagens afdeling onderzoek en ontwikkeling heeft geïnitieerd is inmiddels op de markt en wordt aangeboden in de nieuwste producten van het concern. Alleen al bij de ontwikkeling van de uitlaatgas-reinigingssystemen voor de nieuwste motorengeneratie van Volkswagen, met name die met directe benzine-inspuiting, werden 150 patenten aangemeld. Met de nieuwe uitlaatgas-reinigingssystemen voldoen de autos aan de emissienorm Euro 4. Tevens combineren de direct ingespoten benzinemotoren meer vermogen met een lager verbruik. Op dit moment levert Volkswagen de modellen Lupo, Polo, Golf en Bora al met deze nieuwe motoren.

Bij het nieuwe topklassemodel Volkswagen Phaeton is een van de innovaties al direct van buitenaf zichtbaar: de zelfverlichtende, tegen vervalsing beschermde achter-kentekenplaat. Volkswagen is de eerste fabrikant ter wereld die zoiets aanbiedt. De kentekenplaat bestaat uit vier lagen, waaronder een elektroluminescerende folie, die het kenteken volledig verlicht.

Meer dan 9.500 medewerkers zijn betrokken bij de activiteiten onderzoek en ontwikkeling van het Volkswagen-concern in Wolfsburg. Deze afdeling omvat een design-center, twee klimaat-windtunnels, een akoestisch centrum, een testterrein met botsproefinstallatie en twee hallen waarin de invloed van elektromagnetische golven op de elektronica in de auto wordt onderzocht. Daarnaast beschikt de afdeling Forschung und Entwicklung over een test- en proefgebied met een oppervlakte van 11 vierkante kilometer. Hier bevinden zich testbanen waarbij elk soort wegdek en alle wegomstandigheden zijn nagebootst. Verder heeft het Volkswagen-concern nog andere ontwikkelingsafdelingen in Ingolstadt, Tsjechië, Spanje, Brazilië, Mexico en China.