17-9-2002
Autofabrikant uit Wolfsburg heeft de meeste patentaanvragen
Het Volkswagen-concern nam in 2001 de toppositie in onder autofabrikanten, als het gaat om het aanvragen van patenten in Duitsland. Het jaarverslag van het Deutschen Patent- und Markenamtes bevat 1500 patentaanvragen van de autofabrikant uit Wolfsburg.
In het totaaloverzicht neemt Volkswagen de derde plaats in na
ondernemingen uit de technologiebranche. In de deelstaat
Niedersachesen neemt het concern ook in de totale statistiek met
voorsprong de eerste plaats in. Circa een op de twee patentaanvragen
komt uit Wolfsburg.
Een groot deel van de innovaties die Volkswagens afdeling onderzoek en
ontwikkeling heeft geïnitieerd is inmiddels op de markt en wordt
aangeboden in de nieuwste producten van het concern. Alleen al bij de
ontwikkeling van de uitlaatgas-reinigingssystemen voor de nieuwste
motorengeneratie van Volkswagen, met name die met directe
benzine-inspuiting, werden 150 patenten aangemeld. Met de nieuwe
uitlaatgas-reinigingssystemen voldoen de autos aan de emissienorm Euro
4. Tevens combineren de direct ingespoten benzinemotoren meer vermogen
met een lager verbruik. Op dit moment levert Volkswagen de modellen
Lupo, Polo, Golf en Bora al met deze nieuwe motoren.
Bij het nieuwe topklassemodel Volkswagen Phaeton is een van de
innovaties al direct van buitenaf zichtbaar: de zelfverlichtende,
tegen vervalsing beschermde achter-kentekenplaat. Volkswagen is de
eerste fabrikant ter wereld die zoiets aanbiedt. De kentekenplaat
bestaat uit vier lagen, waaronder een elektroluminescerende folie, die
het kenteken volledig verlicht.
Meer dan 9.500 medewerkers zijn betrokken bij de activiteiten
onderzoek en ontwikkeling van het Volkswagen-concern in Wolfsburg.
Deze afdeling omvat een design-center, twee klimaat-windtunnels, een
akoestisch centrum, een testterrein met botsproefinstallatie en twee
hallen waarin de invloed van elektromagnetische golven op de
elektronica in de auto wordt onderzocht. Daarnaast beschikt de
afdeling Forschung und Entwicklung over een test- en proefgebied met
een oppervlakte van 11 vierkante kilometer. Hier bevinden zich
testbanen waarbij elk soort wegdek en alle wegomstandigheden zijn
nagebootst. Verder heeft het Volkswagen-concern nog andere
ontwikkelingsafdelingen in Ingolstadt, Tsjechië, Spanje, Brazilië,
Mexico en China.