BedrijfsautoRAI

17-09-2002

Scania eXc de ultieme lange-afstandsmachine

Stel dat u weken achter elkaar onderweg zou zijn voor een transport, waarbij u meestal in de cabine zou overnachten. En stel dat er geen maximum voertuiglengte zou gelden. In wat voor soort cabine zou u dan willen werken en leven, als u het voor het zeggen had?

Scania heeft voor de bedrijfsautotentoonstelling IAA 2002 op ware grootte een conceptauto gebouwd met een verlengde cabine waarin de chauffeur veel meer leefruimte heeft tijdens een uitzonderlijk lange rit, bijvoorbeeld over één of meer continenten.

Maar extra ruimte betekent meer dan alleen comfort en gemak. Ook de verkeersveiligheid neemt toe wanneer de chauffeur tijdens het rijden en rusten over meer comfort beschikt. Ook de beveiligingsaspecten moeten zorgvuldig afgewogen worden. De reacties van de transportindustrie op de Scania eXc zullen voor Scanias onderzoekers een belangrijke input vormen.

Een verbeterd wegennet tussen Europa en het Verre Oosten dat inmiddels het stadium van een utopie al lang gepasseerd is zou intercontinentaal wegvervoer over zeer lange afstanden mogelijk maken. De chauffeurs, die twee weken of langer onderweg zullen zijn en meer dan 12.000 km zullen rijden, zullen hoge eisen stellen aan het comfort, de functionaliteit en de veiligheid van hun auto.

De Scania eXc (verlengde cabine) met een nieuw interieurconcept is ontwikkeld door Scanias afdeling styling en voertuigergonomie op basis van tests waaraan de klanten hebben deelgenomen. De chauffeurs sliepen minimaal 4 nachten per week in hun vrachtauto. Met gebruikmaking van het bekende modulaire systeem hebben Scanias styling- en ergonomiespecialisten een verlengde Topline slaapcabine gebouwd (130 cm langer). De afstand van de bumper tot de achterwand van de cabine is even groot als bij Scanias T slaapcabine. De totale chassislengte is dus gelijk aan die van Scanias T 4x2 trekker.

Dankzij de extra lengte is een uitzonderlijk ruim en comfortabel interieur ontstaan, dat uitstekend geschikt is voor trans- en intercontinentaal vervoer dat meerdere weken duurt. Wanneer de maximum voertuiglengte voor dit soort toepassingen zou worden gewijzigd, zouden het comfort en de veiligheid aanmerkelijk toenemen.

Vrachtautofabrikanten moeten opnieuw gaan nadenken over hoe een cabine voor dit soort lange ritten ingericht en uitgerust moet zijn, aldus Johan Lundén, projectleider en ergonoom. Uit de contacten met de klanten is gebleken dat er een groot verschil is tussen hoe de chauffeurs nu in hun cabine leven en hoe zij onder ideale omstandigheden zouden willen leven.

Bij het ontwerpen van de conceptauto zijn wij ervan uitgegaan dat er slechts één chauffeur is, aangezien dit in de vrachtautowereld het meest gebruikelijk is.

De huidige lengterestricties die relatief korte cabines noodzakelijk maken vormen de grootste belemmering voor het verbeteren van het comfort. De cabinelengte wordt niet alleen indirect beperkt door de wettelijke voorschriften, maar ook door de manoeuvreerbaarheid van het voertuig. In de nieuwe cabine kan de chauffeur, als hij niet rijdt, beter uitrusten en zich beter ontspannen, waardoor de actieve veiligheid zal toenemen.

Werken, leven en slapen aan boord
De bestuurdersplaats is gebaseerd op een standaard Scania R cabine met een gebogen dashboard en alle bedieningsorganen binnen handbereik. De chauffeur heeft gemakkelijk toegang tot de leefruimte dankzij de stoel die weggeschoven kan worden en de stuurkolom die ver naar voren kan worden geklapt. (De bijrijdersstoel is weggelaten zodat de bezoekers tijdens de IAA gemakkelijker kunnen instappen).

Voor dit soort vervoer is satellietcommunicatie natuurlijk onmisbaar, inclusief positiebepaling, telematica en toegang tot het Internet. (Niet aangebracht op de conceptauto die op de IAA te zien is.)

Dankzij de extra ruimte beschikt de chauffeur over een gemakkelijk toegankelijke woonkamer met een comfortabele stoel en een wegklapbaar tafeltje. De totale interieurhoogte in dit gedeelte is 230 cm.

Wat betreft de verlichting zijn er naast de hoofdverlichting in het plafond verschillende spotjes en andere lichtbronnen verspreid over de cabine aangebracht. De leefruimte is voorzien van extra elektrische aansluitingen (12 en 24 V). De zijramen achter de chauffeurs- en bijrijdersdeur en een groot dakluik laten daglicht toe in de leefruimte, maar om beveiligingsredenen is het aantal ramen beperkt gebleven.

Er kan een generator worden aangebracht voor extra stroomvoorziening en verwarming en ventilatie wanneer het voertuig geparkeerd staat. In de hele cabine is extra isolatiemateriaal aangebracht om zowel kou als warmte buiten te houden.

Wat betreft de huishoudelijke apparatuur is de cabine voorzien van een magnetron, koelkastje, koffiezetapparaat en wastafel met gootsteen en stromend water, plus laatjes voor ander keukenmateriaal.

Aan de achterwand van de cabine is boven het bed een uittrekbare flat-screen TV gemonteerd die samen met het audiosysteem en de DVD-speler voor entertainment zorgt, ongeacht waar de chauffeur zich bevindt.

De slaapkamer bevindt zich aan de andere kant van het tafeltje. Het hoofdbed bestaat uit een groot springverenmatras (90x200 cm) op comfortabele zithoogte. Dit vaste bed kan tijdens het rijden gewoon op zijn plaats blijven en hoeft na een pauze niet opgeklapt te worden. Onder het matras bevinden zich twee grote laden waarin de chauffeur persoonlijke bezittingen, kleren en beddengoed kan opbergen.

Daarnaast biedt het standaard Topline bed met een breedte van 90 cm breed, dat zich op de normale plaats boven de voorruit bevindt, een full-size gastenverblijf.

In de opbergruimtes aan weerszijden van de cabine kan de chauffeur gemakkelijk zijn bagage en andere zaken kwijt.

* Het kastje achter de chauffeur is bedoeld voor gereedschap en afval en is zowel van binnen als van buitenaf toegankelijk.
* Verder naar achteren bevindt zich aan de chauffeurskant een grote opbergruimte, die ook van buitenaf bereikbaar is. Deze opbergruimte bevindt zich onder de comfortabele stoel in de cabine en is ook van binnenuit bereikbaar.

* Een derde opbergruimte achter de bijrijdersdeur is van binnen hermetisch afgesloten en uitsluitend van buitenaf bereikbaar.

Waardevolle zaken zoals geld, credit cards en belangrijke documenten kunnen worden opgeborgen in een kluis die aan de cabine vastzit.

Bewegingsruimte
Wat bij het ontwerpen van Scania eXc voorop stond was dat er een echt grote cabine moest ontstaan op basis van Scania's modulaire concept. De technische verfijningen zijn beperkt gebleven tot essentiële dingen om zoveel mogelijk bewegingsruimte te creëren. Op basis van dit cabineconcept zullen er ongetwijfeld talloze verbeteringen worden bedacht en zullen fantasierijke truckers inspiratie opdoen om hun eigen oplossingen te bedenken. Wij zijn zeer benieuwd naar de reacties, aldus Johan Lundén.